Study Programme Nanostructure Sciences

The scientific center CINSaT offers the interdisciplinary Bachelor & Master study program nanostructure sciences in collaboration with the involved department 10 – mathematics and natural sciences at the University of Kassel. At the beginning of the winter semester 2016/17 the new international Master study program Nanoscience is available for the first time for beginners.

Bachelor Studiengang Nanostrukturwissenschaften

Wie sind Nanostrukturen aufgebaut? Welche Eigenschaften charakterisieren sie? Wie lassen sie sich manipulieren, generieren und mit nützlichen Eigenschaften ausstatten? Um sich diesen Fragen nähern zu können, vermittelt der Studiengang Nanostrukturwissenschaften relevante Grundlagen aus den Disziplinen Chemie, Physik, Biologie und Mathematik. Der Schwerpunkt des Pflichtteils des Studiums liegt auf der Chemie. Darin erwerben Studierende Kenntnisse u. a. in Anorganischer Chemie, Molekülchemie, Molekularbiologie und Festkörperphysik.

Das Angebot der Wahlpflichtmodule bietet Möglichkeiten zur individuellen Spezialisierung und Vertiefung z.B. in den Themen Hochleistungswerkstoffe und Nanotechnologie, Synthesechemie, Nano-Sensorics, Organische Photochemie und Spektrometrie oder Neurophysiologie. Labor- und Praxiserfahrung in unterschiedlichen Themenfeldern lässt sich durch ein breites Angebot an Praktika erwerben.

Quelle: Universität Kassel: Bachelor Studiengang Nanostrukturwissenschaften

International Master Programme Nanoscience

By planning and conducting experiments, and presenting their results in written and oral form, students develop their skills in scientific practice. They obtain competencies highly beneficial for employment in an interdisciplinary environment in industry or public service. These include not only subject-specific knowledge but also soft skills such as scientific communication and time management. In addition to lectures and laboratory work in at least two of the natural sciences with special emphasis on the nanoscale, individual specialization is possible in a large number of elective courses. Some of the courses may also be taken abroad in a partner university or institution. The two-year programme concludes with a Master thesis on a special research topic in nanoscience. Upon successful completion of the programme, the academic title "Master of Science" will be awarded.

Quelle: University of Kassel: Master Programme Nanoscience