INCHER-Kassel: Einladung zu Kolloquien und Brown-bag-Lunches 2018/2019


INCHER-Forschungs-Kolloquien
17.00 - 18.30 Uhr

Brown-bag-Lunch
12 .15-14.00 Uhr

12. Dezember 2018

Competition in Higher Education: Myth and Reality  

Dr. Jelena Brankovic

  

     

23. Januar 2019

Historisches Denken und Arbeiten

Dr. Thomas Kailer

 

16. Januar 2019

Big Data and Higher Education

Dr. Achim Oberg

 

30. Januar 2019

Hochschulexpansion, Elitebildung und Stratifizierung des Hochschulsystems in Deutschland

Professor Dr. Manfred Stock

 

5. Februar 2019

The Changing Nature of Science and Implications for Higher Education

Dr. Henry Sauermann

 

 


Forschungskolloquium des INCHER-Kassel, 17:00 - 18.30 Uhr

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12. Dezember 2018

Competition in Higher Education: Myth and Reality

Dr. Jelena Brankovic (Fakultät für Soziologie, Universität Bielefeld)

Competition, as a term to refer to a struggle of sorts between higher education institutions, students and staff, as well as countries, has gained in prominence in recent years, while the conception of the environment as increasingly competitive has acquired a status of all but an axiom. So much at home in higher education talk has competition become that even the scholars of higher education rarely pause to ask: What is competition, exactly? The paper takes a closer look at the concept of competition and introduces a number of important distinctions between its different uses and discusses the implications thereof. The aim of the paper is to offer a conceptually clear and theoretically grounded framework for analysing some of the important phenomena in which contemporary universities are implicated and the way they respond to them.

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16. Januar 2019

Big Data and Higher Education

Dr. Achim Oberg (Institut für Mittelstandsforschung (ifm), Universität Mannheim / Department of Management, Wirtschaftsuniversität Wien | WU, Österreich)

 

 


Brown-bag-Lunch, 12:15 - 14:00

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23. Januar 2019

Historisches Denken und Arbeiten

Dr. Thomas Kailer (International Centre for Higher Education Research Kassel, Universität Kassel)

Der Vortrag adressiert Grundfragen und -perspektiven historischen Denkens und Arbeitens. Begriffe bzw. Konzepte wie „Wandel“, „Kausalität“, „Kontingenz“, „Standortgebundenheit“, „Perspektivität“, „Objektivität“, „Fakten“ oder „Narration“ werden ebenso thematisiert wie Operationen historischen Arbeitens, z.B. Quellenarbeit, Re- und Dekonstruktion, Interpretation, Verstehen und Erklären, Erzählen. Als Beispiel dienen Quellen zur historischen Hochschulforschung.

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30. Januar 2019

Hochschulexpansion, Elitebildung und Stratifizierung des Hochschulsystems in Deutschland

Professor Dr. Manfred Stock (Institut für Soziologie, Martin-Luther-Universität Halle Wittenberg, Halle)

Nach einer mittlerweile schon klassischen Studie von Martin Trow geht die Expansion der Hochschulbildung mit einer vertikalen Differenzierung zwischen Einrichtungen der akademischen Spitzen- und solchen der akademischen Breitenbildung einher. Im Vortrag geht es um die Frage, ob und in welchen Hinsichten dies auch auf Deutschland zutrifft.

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5. Februar 2019

The Changing Nature of Science and Implications for Higher Education

Dr. Henry Sauermann (Institute for Endowment Management and Entrepreneurial Finance (IFEE), ESMT (European School of Management and Technology GmbH), Berlin)

The process of scientific research is constantly evolving. Recent developments include increasing team size, crowdfunding, and involving the broader public in various stages of research (“citizen science”). Dr. Sauermann will present recent evidence on these developments and consider implications for higher education and scientific careers.