The role of the new Higher Education Professions for the redesign of teaching and studying (HEPRO) (completed 2013)

Researchers

  • Nadine Merkator
  • Christian Schneijderberg
  • Prof. Dr. Ulrich Teichler

Period

  • 2009 - 2013 (completed)

Funded by the Federal Ministry of Education and Research
Funded by the Federal Ministry of Education and Research

The project examined the role the so-called "new higher education professionals" play for the increase in quality in teaching and learning.

For this purpose, a quantitative, structural and organizational inventory of the new higher education professionals has been generated and the activities of higher education professionals from the perspective of these individuals have been analyzed.

Other objectives of this study were to detect changes in the teaching-related activities of the university as a result of these separate professionalisms and to estimate the effects of separate and additional professionalisms to teaching and learning in higher education.


Project Output

Christian Schneijderberg, Nadine Merkator, Ulrich Teichler, Barbara M. Kehm (eds.): Verwaltung war gestern? Neue Hochschulprofessionen und die Gestaltung von Studium und Lehre. Frankfurt a. M. et al.: Campus
more...

SCHNEIJDERBERG, Christian (2015): Work Jurisdiction of New Higher Education Professionals. In: TEICHLER, Ulrich and CUMMINGS, William K. (eds.): Forming, Recruiting and Managing the Academic Profession. Dordrecht: Springer, pp. 113-144.

Schneijderberg, Christian and Merkator, Nadine (2012). Higher Education Professionals: a Literature Review. Barbara M. Kehm und Ulrich Teichler (eds.): The Academic Profession in Europe – New Tasks and New Challenges. Dordrecht u.a.: Springer (series: The Changing Academy), pp. 53-92.

Nadine Merkator and Christian Schneijderberg (2011): "Professionalisierung der Universitäten an den Schnittstellen von Lehre, Forschung und Verwaltung". In: Sigrun Nickel (ed.): Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung Analysen und Impulse für die Praxis, CHE-Arbeitspapier No. 148, pp. 204-216 (pdf of the article).   (pdf of the complete volume)

Schneijderberg, Christian and Merkator, Nadine (2013): "Higher Education Professionals: a Literature Review". In B.M. Kehm, and U. Teichler (eds), The Academic Profession in Europe – New Tasks and New Challenges. Dordrecht et al.: Springer (series: The Changing Academy), pp. 53-92

Nadine Merkator und Christian Schneijderberg (2011): Die Hochschulprofessionen: Weiblich und hochqualifiziert. In: Birgit Blättel-Mink, Astrid Franzke and Anja Wolde (eds.): Neue Karrierewege für Frauen an der Hochschule? Sulzbach: Ulrike Helmer Verlag, pp. 85–108..

Schneijderberg, Christian and Merkator, Nadine: Hochschulprofessionen und Professionalisierung im Bereich der Qualitätsentwicklung. In: Qualität in der Wissenschaft 1/2011, pp. 15-20.

Kehm, Barbara M., Merkator, Nadine and Schneijderberg, Christian M.: Hochschulprofessionelle?! Die unbekannten Wesen. In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 5(4), 2010 (online).


Presentations of first results

Nadine Merkator & Christian Schneijderberg: "Institutionelle Rahmenbedingungen für gutes Lehren und Lernen: Die Rolle der neuen Hochschulprofessionen für die Neugestaltung von Lehre und Studium" auf der Tagung "Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung – Analysen und Impulse" am 13./14. Dezember 2010 in Berlin (PDF).

Christian Schneijderberg: "Zur Professionalisierung im Hochschulmanagement, insbesondere in der Funktion des Qualitätsmanagements. Qualitätsentwicklung an der Hochschule: Verortung und personale Selbstwahrnehmung" auf der Jahrestagung der DeGEval - Gesellschaft für Evaluation e.V., 15. bis 17. September 2010 in Luxemburg (PDF).

To top