Dr. Adriano Profeta

Address Department of Agricultural and Food Marketing
Building: DITSL
Room 0128
Telephone +49 5542 98-1282
Telefax +49 5542 98-1286
Picture of Dr. Adriano  Profeta

Research focus

Marketing and consumer behaviour, with focus on

  • Labeling and certification
  • Consumer preferences
  • Choice experiments

Research projects

  • Project on behalf of Bäuerliche Erzeugergemeineschaft Schwäbisch Hall e.V. (Evaluation information campaign PGI). Duration: February 2018 - May 2020.
  • Federal Ministry of Consumer Protection, Food and Agriculture (BLE) - Research Project "Regional Feeds and Feedstuffs". Duration: May 2016 to September 2018.
  • Time period 2002-2014: long time project for the Bavarian Ministry of Agriculture, Nutrition and Forestry (Development of the potential of Bavarian specialities) at the Technical University of Munich and the Bavarian Institute for Agriculture

Short portrait

  • Scientific Assistant at the Department of Agricultural and Food Marketing (04/2016)
  • Quality management officer (fruit & vegetables) at EDEKA AG
  • Scientific Assistant  at the Bavarian Institute for Agriculture and Forestry (Competence Center for Food)
  • Scientific Assistant at the TU München, Environmental Economics and Agricultural Policy Group
  • Founder of the Weißbierpils GbR (http://www.weissbierpils.de/), Licensing of the EU-Patent EP2100951
  • Ph.D. (TU München), Thesis: „Zahlungsbereitschaften für geschützte Herkunftsangaben“ (Willingness-to-pay for PDO-PGI products)
  • Apprenticeship as farmer
  • Erasmus-semester (University of Newcastle-upon-Tyne)

Awards

  • 2018: Poster prize of the University society of Kassel with the poster “Are consumers willing-to-pay a price premium for animal products produced with local feed? Results of a Germanwide consumer survey”.

Journal articles (peer-reviewed)

  • PROFETA, A, BALLING, R., ROOSEN, J. (2012). The relevance of origin information at the point of sale. Food Quality & Preference, Volume 26, Issue 1, October 2012, Pages 1-11.
  • RID, W., PROFETA, A. (2011). Stated Preferences for Sustainable Housing Development in Germany—A Latent Class Analysis. Journal of Planning Education and Research, March; vol. 31, 1: pp. 26-46.
  • PROFETA, A, WILL, S., BALLING, R. (2011). Die Bedeutung von Gütezeichen und Herkunftsangaben beim Rindfleischkauf - Ergebnisse einer repräsentativen Verbraucherstudie in Bayern. Agrarwirtschaft (GJAE), Volume 60, Number 2: 71-84.
  • PROFETA A., BALLING, R., SCHOENE, V., WIRSIG, A. (2009). The Protection of Origins for Agricultural Products and Foods in Europe: Status Quo, Problems and Policy Recommendations for the Green Book. The Journal of World Intellectual Property (2009) Vol. 12, no. 6, pp. 622–648.
  • PROFETA A., ENNEKING U., BALLING R. (2008). Interactions between Brands and COlabels - The Case of “Bavarian Beer” and “Munich Beer” - Application of a conditional logit model -. JOURNAL OF INTERNATIONAL FOOD & AGRIBUSINESS MARKETING, Vol. 3,pp. 73-89.
  • PROFETA A., BALLING R. (2008). Horizontale und vertikale Kooperation von Produzenten geschützter Herkunftsangaben - Die VERORDNUNG (EG) NR. 510/06 als Klammer für ein kooperatives Marketing. BERICHTE ÜBER LANDWIRTSCHAFT, Volume 2, 238-251.
  • PETZOLDT M., PROFETA A., ENNEKING U. (2007). Die Bedeutung von Preis und Herkunft für die Präferenzbildung bei Weinkonsumenten - Ermittlung von Präferenzheterogenität mittels einer Latent-Class-Analyse -“. SCHRIFTEN DER GEWISOLA, Band 43, 65-76.
  • PROFETA A., ENNEKING U., BALLING R. (2007). Wahrnehmung von regionalen Lebensmittelspezialitäten in Deutschland – Eine deutschlandweite, repräsentative Konsumentenbefragung. Berichte über Landwirtschaft, Band 85(2), S. 238-251.

Books

  • PROFETA A. (2006). Der Einfluss geschützter Herkunftsangaben auf das Konsumentenverhalten bei Lebensmitteln – Eine Discrete-Choice-Analyse am Beispiel Bier und Rindfleisch. Dr. Kovac Verlag, Hamburg.

Other contributions

  • PROFETA, A. (2014). The relevance of origin information at the point of sale. Hrsg. Leible S., Lebensmittel zwischen Illusion und Wirklichkeit, Schriften zum Lebensmittelrecht Band 30, P.C.O.-Verlag, Bayreuth. pp. 187-194.
  • WIRSING, A.; PROFETA, A.; HÄRING, A.M.; Lenz, R.; HEISRATH, W. (2014). Indigenous species, traditional and local knowledge and intellectual property rights. In: Rytkönen, Paulina (ed.) (2014): Food and Rurality in Europe. Economy, Environement and Institutions in Contemporary Rural Europe. Elanders Tryckeri AB, Vällingby. S. 29-64.
  • ENNEKING U., FRANZ R., PROFETA A. (2007). Nachhaltigkeitssegmente in den Bedarfsfeldern Ernährung, Wohnen und Mobilität. In: Geteilte Verantwortung für nachhaltigen Konsum, Frank-Martin Belz, Georg Karg und Dieter Witt (Hg.), S. 75-100.

Peer-Reviewed conference papers

  • PROFETA, A. (2017). Haben Öko-Käufer eine Präferenz für funktionelle Lebensmittel? Ein Discrete-Choice-Experiment für Joghurt. In: WOLFRUM, S., HEUWINKEL, H., REENTS, H.J., WIESINGER, K., HÜLSBERGEN, K.J. (Hrsg.): Ökologischen Landbau weiterdenken – Verantwortung übernehmen, Vertrauen stärken. Beiträge zur 14. Wissenschaftstagung Ökologischer Landbau. Verlag Dr. Köster, Berlin, pp. 700-703.
  • WIRSIG, A.; PROFETA, A.; HÄRING, A. M.; CERJAK, M. (2011). Branding of rural regions and autochthon agricultural products linked to their terroir. In: Pospišil, M. (ed.): Book of Abstracts. Proceedings of the 46th Croatian & 6th International Symposium on Agriculture, February 14-18, 2011, Grand Hotel Adriatic, Opatija, University of Zagreb, Faculty of Agriculture, Zagreb (Croatia), pp. 301-305.
  • WIRSIG, A.; PROFETA, A.; HÄRING, A. M.; LENZ, R. (2010). Indigenous species, traditional and local knowledge and intellectual property rights. In: Darnhöfer, I.; Grötzer, M. (eds.): Proceedings of the 9th European IFSA Symposium, Universität für Bodenkultur, Wien, pp. 1721-1730.

Presentations

  • The organic of the future.  How high valuable organic food can be distinguished from discount organic. Biofach-Kongress, Nürnberg, 15 February 2018.
  • What is local food? Biofach – Meeting point future, Nürnberg, 14 February 2018.
  • Are consumers willing-to-pay a price premium for animal products when local feed is used? Öko-Feldtage, Frankenhausen, 22 June 2017.

Contributions in transfer journals

  • PROFETA, A. (2017). Garantiert Weidemilch. Schule und Beratung, Ausgabe 1, p. 50.
  • PROFETA, A. (2016). Garantiert Weidemilch. Bauernzeitung, 37. Woche, p. 44.
  • PROFETA, A. (2012). The Way of Quality, Bavaria, Germany’s upstanding example. Qualigeo, 3, p. 70-74.
  • PROFETA, A. (2012). Interview with Helmut Brunner, Minister of Agriculture. Qualigeo, 3, p. 75-77.

Languages

  • English
  • Italian