Isabel Schäufele

Address Department of Agricultural and Food Marketing
Building: DITSL
Room 0134
Telephone +49 5542 98-1287
Telefax +49 5542 98-1286
Picture of  Isabel M.Sc. Schäufele

Research focus

  • consumer behaviour, in particular sustainable consumption
  • wine economics
  • householdpanel analysis

Research projects

Short portrait

  • Since 10/14 Scientific Assistant at the Department of Agricultural and Food Marketing, University of Kassel
  • 07/14-08/14 Student Assistant at the Institute for Agricultural Policy and Market Research, Justus-Liebig-University Gießen
  • 04/12-06/14 M.Sc. Food Economics, Justus-Liebig-University Gießen
    Master-Thesis: „Do high quality wines achieve higher prices?“ An empirical study of the DLG quality competition
  • 10/07-10/11 B.A. Wine Economics with focus on marketing at the University of Heilbronn
    Bachelor-Thesis: „Application of Social-Media in the communication policy with implications for the wine industry“ Analysis of a South African winery
  • 05/11-09/11 Internship in South Africa for Bachelor thesis preparation
  • Internships in the areas of product management and channel marketing with companies of the wine- and food business

Peer reviewed journal articles

  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2018): Organic wine purchase behaviour in Germany: Exploring the attitude-behaviour-gap with data from a household panel. In Food Quality and Preference 63, pp. 1–11. DOI:10.1016/j.foodqual.2017.07.010.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Consumers’ perceptions, preferences and willingness-to-pay for wine with sustainability characteristics: a review. In Journal of Cleaner Production 147, pp. 379–394. DOI:10.1016/j.jclepro.2017.01.118.
  • Schäufele, Isabel; Herrmann, Roland; Szolnoki, Gergely (2016): Erzielen Weine mit höherer Qualität höhere Preise? Eine hedonische Preisanalyse zur DLG-Bundesweinprämierung (Do high-quality wines capture higher prices? A hedonic price analysis on DLG quality tests). In German Journal of Agricultural Economics 65 (2), pp. 132–150.

Peer reviewed conference papers

  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2018): Quality cue or budget constraint? The role of price for purchase decisions towards organic wine investigated with real market data. 12th International European Forum (163rd EAAE Seminar) on System Dynamics and Innovations in Food Networks. Innsbruck-Igls, Austria, 6/2/2018.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Einstellungen und Präferenzen deutscher Öko-Weinkonsumenten. 14. Wissenschaftstagung Ökologischer Landbau. Freising, Deutschland, 3/9/2017.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Analysis of the real purchase behaviour of organic wine buyers. Posterbeitrag (gehalten von Ulrich Hamm). Organic World Congress 2017. Delhi, India, 11/10/2017.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Wine consumers´ attitudes towards sustainability cues and their real purchase behaviour– data from a household panel. 11th Annual American Association of Wine Economists Conference. Padua, Italy, 6/30/2017.

Other publications

  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2018): Nachfrageanalyse Öko-Wein. Abschlussbericht zum gleichnamigen Forschungsprojekt im Rahmen des BÖLN. Universität Kassel. Available online at http://orgprints.org/32644/.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Wine consumers´ attitudes towards sustainability cues and their real purchase behaviour. data from a household panel. In: Proceedings of the 11th conference of the American Association of Wine Economists (AAWE) in Padua. Available online at http://www.wine-economics.org/2017-padua/2017-padua-scientific-program/.
  • Schäufele, Isabel (2017): Ökologischer Wein im deutschen Markt. Spiegeln sich Einstellungen gegenüber Nachhaltigkeit im Einkaufsverhalten wider? In Weinwirtschaft 2017 (17), pp. 32–35.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich: Kaufverhalten und Verbrauchereinstellungen für Bio-Wein. In : Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft (Hrsg.): Zahlen, Daten, Fakten – Die Bio-Branche 2017, Ebenfalls abgedruckt in: Agra-Europe Jg. 2017, Nr. 7, Dokumentation 23-24, pp. 24–25. Available online at www.boelw.de/themen/zahlendatenfakten/bio-branche-2017/.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Analysis of the real purchase behaviour of organic wine consumers. In Gerold Rahmann, Christian Andres, A. K. Yadav, Krishan Chandra, Reza Ardakani, Victorlowe et al. (Eds.): Innovative Research for Organic 3.0, pp. 658–661.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Einstellungen und Präferenzen deutscher Öko-Weinkonsumenten. In S. Wolfrum, H. Heuwinkel, Reents, H.J., Wiesinger, K., Hülsbergen, K.J. (Eds.): Ökologischer Landbau weiterdenken - Verantwortung übernehmen, Vertrauen stärken. Verlag Dr. Köster: Berlin, pp. 704–707.

Other presentations

  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2018): Drivers and barriers for organic wine consumption in Germany. Segmenting wine buyers based on real purchase data. 2nd International Workshop "Organic farming and agro-ecology as a response to global challenges”. Capri, Italy, 6/28/2018.
  • Schäufele, Isabel (2018): Nachfrageanalyse Öko-Wein. 58. Arbeitstagung des Forschungsrings des Deutschen Weinbaus bei der DLG. Weinsberg, Deutschland, 11/4/2018.
  • Schäufele, Isabel (2017): Konsumenteneinstellungen gegenüber Weinen mit Nachhaltigkeitssiegeln: Chancen und Herausforderungen für den deutschen Weinmarkt. FAIR´N Green Verbandstag. Hochheim am Main, Deutschland, 11/21/2017.
  • Schäufele, Isabel (2017): Kaufverhalten und Verbrauchereinstellungen gegenüber Öko-Wein, Best Practice in Wine. Meiningers Symposium und Feldtage für Nachhaltigkeit in der Weinbranche. Neustadt/Weinstraße, Deutschland, 7/4/2017.
  • Schäufele, Isabel (2017): Vegan, vegetarisch, flexitarisch und unbekümmert Fleisch Essende: Einstellungen zu Fleischersatzprodukten. 54. Wissenschaftlicher Kongress der deutschen Gesellschaft für Ernährung. Kiel, Deutschland, 3/3/2017.
  • Schäufele, Isabel (2014): Erzielen Weine mit höherer Qualität höhere Preise? Hedonische Preisanalyse der DLG-Bundesweinprämierung 2013. Posterbeitrag. DLG-Lebensmitteltage 2014. Fulda, Deutschland, 9/24/2014.

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