Isabel Schäufele

Address Department of Agricultural and Food Marketing
Building: DITSL
Room 0134
Telephone +49 5542 98-1287
Telefax +49 5542 98-1286
Picture of  Isabel M.Sc. Schäufele

Research focus

  • consumer behaviour, in particular sustainable consumption
  • wine economics
  • householdpanel analysis

Research projects

Short portrait

  • Since 10/14 Scientific Assistant at the Department of Agricultural and Food Marketing, University of Kassel
  • 07/14-08/14 Student Assistant at the Institute for Agricultural Policy and Market Research, Justus-Liebig-University Gießen
  • 04/12-06/14 M.Sc. Food Economics, Justus-Liebig-University Gießen
    Master-Thesis: „Do high quality wines achieve higher prices?“ An empirical study of the DLG quality competition
  • 10/07-10/11 B.A. Wine Economics with focus on marketing at the University of Heilbronn
    Bachelor-Thesis: „Application of Social-Media in the communication policy with implications for the wine industry“ Analysis of a South African winery
  • 05/11-09/11 Internship in South Africa for Bachelor thesis preparation
  • Internships in the areas of product management and channel marketing with companies of the wine- and food business

Peer reviewed journal articles

  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2018): Organic wine purchase behaviour in Germany: Exploring the attitude-behaviour-gap with data from a household panel. In Food Quality and Preference 63, pp. 1–11. DOI:10.1016/j.foodqual.2017.07.010.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Consumers’ perceptions, preferences and willingness-to-pay for wine with sustainability characteristics: a review. In Journal of Cleaner Production 147, pp. 379–394. DOI:10.1016/j.jclepro.2017.01.118.
  • Schäufele, Isabel; Herrmann, Roland; Szolnoki, Gergely (2016): Erzielen Weine mit höherer Qualität höhere Preise? Eine hedonische Preisanalyse zur DLG-Bundesweinprämierung (Do high-quality wines capture higher prices? A hedonic price analysis on DLG quality tests). In German Journal of Agricultural Economics 65 (2), pp. 132–150.

Peer reviewed conference papers

  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Einstellungen und Präferenzen deutscher Öko-Weinkonsumenten. 14. Wissenschaftstagung Ökologischer Landbau. Freising, Deutschland, 3/9/2017.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Analysis of the real purchase behaviour of organic wine buyers. Posterbeitrag (gehalten von Ulrich Hamm). Organic World Congress 2017. Delhi, India, 11/10/2017.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Wine consumers´ attitudes towards sustainability cues and their real purchase behaviour– data from a household panel. 11th Annual American Association of Wine Economists Conference. Padua, Italy, 6/30/2017.

Other publications

  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Wine consumers´ attitudes towards sustainability cues and their real purchase behaviour. data from a household panel. In: Proceedings of the 11th conference of the American Association of Wine Economists (AAWE) in Padua. Available online at http://www.wine-economics.org/2017-padua/2017-padua-scientific-program/.
  • Schäufele, Isabel (2017): Ökologischer Wein im deutschen Markt. Spiegeln sich Einstellungen gegenüber Nachhaltigkeit im Einkaufsverhalten wider? In Weinwirtschaft 2017 (17), pp. 32–35.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich: Kaufverhalten und Verbrauchereinstellungen für Bio-Wein. In : Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft (Hrsg.): Zahlen, Daten, Fakten – Die Bio-Branche 2017, Ebenfalls abgedruckt in: Agra-Europe Jg. 2017, Nr. 7, Dokumentation 23-24, pp. 24–25. Available online at www.boelw.de/themen/zahlendatenfakten/bio-branche-2017/.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Analysis of the real purchase behaviour of organic wine consumers. In Gerold Rahmann, Christian Andres, A. K. Yadav, Krishan Chandra, Reza Ardakani, Victorlowe et al. (Eds.): Innovative Research for Organic 3.0, pp. 658–661.
  • Schäufele, Isabel; Hamm, Ulrich (2017): Einstellungen und Präferenzen deutscher Öko-Weinkonsumenten. In S. Wolfrum, H. Heuwinkel, Reents, H.J., Wiesinger, K., Hülsbergen, K.J. (Eds.): Ökologischer Landbau weiterdenken - Verantwortung übernehmen, Vertrauen stärken. Verlag Dr. Köster: Berlin, pp. 704–707.

Other presentations

  • Schäufele, Isabel (2017): Konsumenteneinstellungen gegenüber Weinen mit Nachhaltigkeitssiegeln: Chancen und Herausforderungen für den deutschen Weinmarkt. FAIR´N Green Verbandstag. Hochheim am Main, Deutschland, 11/21/2017.
  • Schäufele, Isabel (2017): Kaufverhalten und Verbrauchereinstellungen gegenüber Öko-Wein, Best Practice in Wine. Meiningers Symposium und Feldtage für Nachhaltigkeit in der Weinbranche. Neustadt/Weinstraße, Deutschland, 7/4/2017.
  • Schäufele, Isabel (2017): Vegan, vegetarisch, flexitarisch und unbekümmert Fleisch Essende: Einstellungen zu Fleischersatzprodukten. 54. Wissenschaftlicher Kongress der deutschen Gesellschaft für Ernährung. Kiel, Deutschland, 3/3/2017.
  • Schäufele, Isabel (2014): Erzielen Weine mit höherer Qualität höhere Preise? Hedonische Preisanalyse der DLG-Bundesweinprämierung 2013. Posterbeitrag. DLG-Lebensmitteltage 2014. Fulda, Deutschland, 9/24/2014.

Languages

  • German
  • English