Current Projects

At present, the the Human-Machine Systems Engineering Group works on the following projects sponsored by the public sector:

Assistenzsystem nutzt Belegungsdaten für individuelle Empfehlungen

U-hoch-3: Unbeschwert urban unterwegs

Wenn öffentliche Verkehrsmittel (ÖV) attraktiver werden, verbessert das die Lebensqualität im urbanen Raum deutlich. Zwei Drittel der zurückgelegten Wege in Städten entfallen auf Freizeitaktivitäten, Einkauf und private Erledigungen. Dabei müssen oft Einkäufe oder Gepäck transportiert werden, was mit ÖV unbequem sein kann. Außerdem kann man nicht sicher sein, dass Sitzplätze verfügbar sind und die gewünschten Anschlüsse beim Umsteigen erreicht werden.

Deshalb wird in diesem vom Fachgebiet Mensch-Maschine-Systemtechnik koordinierten Projekt ein Assistenzsystem konzipiert, das den Nutzer bedarfsgerecht entlang seiner Reisekette unterstützt. Zusätzlich zur intermodalen Reiseplanung bietet es einen innovativen innerstädtischen Lieferdienst, der mit Gepäckabgabe, Transport und Zustellung die gesamte Lieferkette abdeckt. Gemeinsam mit innerstädtischen Verkehrsdienstleistern wird evaluiert, wie der Belegungszustand von ÖV erfasst und in Echtzeit bereitgestellt werden kann, damit man künftig in seiner Reiseplanung flexibel darauf reagieren kann. Zudem wird ein Konzept zur Anschlusssicherung entwickelt, umgesetzt und erprobt. Dabei soll der Kunde seinen Anschlusswunsch signalisieren können, damit Verkehrsdienstleister den Anschluss sicherstellen und verlässliche Informationen dazu bereitstellen können.

Das Assistenzsystem bietet eine integrierte Lösung für die getrennte Personen- und Gepäckbeförderung, die das Einkaufen ohne Auto erleichtert. Indem ÖV attraktiver gemacht werden, reduzieren sich Schadstoff- und Lärmbelastung in der Stadt.

Am Projekt beteiligte Wissenschaftler

Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ludger Schmidt
Dipl.-Inf. Jens Hegenberg
Anna Klingauf, M. Sc.

Kooperationspartner

Fachgebiet Verkehrsplanung und Verkehrssysteme der Universität Kassel
Fachgebiet Öffentliches Recht, IT-Recht und Umweltrecht der Universität Kassel
DHL Delivery Kassel GmbH, Kassel
INIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leitsystemen GmbH, Karlsruhe
IVU Traffic Technologies AG, Berlin
Kasseler Verkehrs-Gesellschaft AG, Kassel
Verkehrsverbund und Fördergesellschaft Nordhessen mbH, Kassel
City Kaufleute Kassel e. V., Kassel
ECE Projektmanagement GmbH & Co. KG, Kassel
Werbegemeinschaft Königs-Galerie, Kassel
MoWiN.net e. V., Kassel
Quartier Wilhelmsstraße e. V., Kassel
Stadt Kassel
Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, Köln

Förderung und Laufzeit

Bundesministerium für Bildung und Forschung, 12 / 2017 - 11 / 2018 und
6 /2019 - 5 / 2023

Weitere Informationen zum Projekt


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FachWerk: Qualifikation of skilled workers in the future digitalized workplace: a multimedia teaching and learning arrangement to facilitate the adoption of ICTs in the crafts sector

Information and communication technologies (ICTs) spread increasingly in almost every facet of public and private lives and are nowadays indispensable for everyday life. Due to a high amount of experience-based and non-automatable operations, enterprises in the crafts sector, however, are still at the beginning of digitalization. Nevertheless, the growing need for qualification regarding the use of ICTs can be observed. With the focus on the building trade and the electrical trade and based on a need-based development and testing of a multimedia teaching and learning arrangement, FachWerk aims to qualify skilled workers in the crafts sector for the future use of ICTs.

The Human-Machine Systems Engineering Group is responsible for the design, deployment and evaluation of a usable digital learning environment for self-study phases. To start out with, existing learning management systems will be identified and, based on pre-gathered requirements, rated. Furthermore, a concept for a digital learning environment will be developed and implemented iteratively. To ensure a usable learning environment, the cooperation partners in the crafts section will be involved in the evaluation of design solutions throughout development.

Participating Scientists

Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ludger Schmidt
Anna Klingauf, M. Sc.
Johannes Funk, M. Sc.

Cooperation

Technology, Innovation Management and Entrepreneurship Group at the University of Kassel
Universität Hannover
Berufsförderungswerk des Handwerks GmbH, Korbach
Gringel Bau + Plan GmbH, Schwalmstadt
Hübschmann Aufzüge GmbH & Co. KG, Korbach
Agentur für Arbeit, Korbach
Handwerkskammer Kassel

Support and Duration

Bundesministerium für Bildung und Forschung, 2 / 2017 - 1 / 2020


virtual guidance when changing trasportation means: green lines guide the traveller. Triggered by a delay, the support system adapts the chain of transportation means and tries to keep the coffee break desired by the user

RadAR+: Travel Assistance System for Dynamic Environments based on Augmented Reality

The goal of RadAR+ is to develop a personal, adaptively learning travel assistance system for public transport passengers. The system helps users to orientate and to navigate, in particular when changing the means of transport, as well as to reduce stress and mental load throughout the journey. Users are provided with relevant information, i.e. information that is useful on the individual trip and in the current situation. The system captures its user’s actions and needs autonomously, utilizes external real-time data, e.g. on delays, and integrates all information into its travel plans. It collects, filters, and analyzes knowledge about the user locally and tailors its suggestions to individual habits and needs, such as slower moving patterns of the older or physically impaired users. The system uses augmented reality technologies to display information in smart glasses as well as speech recognition for interaction, resulting in a hands-free interface which is easy and intuitive to use.

The project consortium consists of research, development, and application partners bringing together competences in the areas of mobility, augmented reality, speech-based user interfaces, human-computer interaction, and user modeling. The Human-Machine Systems Engineering Group is responsible for the human-centered design of the system. In all phases from preliminary design to final evaluation, users will be involved. Thus, necessary adjustments to user expectations can be identified in early design phases to guarantee the highest level of usability and user acceptance of the technical solution.

Participating Scientists

Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ludger Schmidt
Dipl.-Inf. Jens Hegenberg
Elisa Klose, M. Sc
.
Nils Mack, M. Sc.

Cooperation

House of Logistics & Mobility (HOLM) GmbH, Frankfurt am Main, Germany
Fraunhofer-Institute for Material Flow and Logistics (IML), Prien am Chiemsee, Germany
HaCon Ingenieurgesellschaft mbH, Hannover, Germany
Rhein-Main-Verkehrsverbund Servicegesellschaft mbH, Frankfurt am Main, Germany
Ubimax GmbH, Bremen, Germany
voiceINTERconnect GmbH, Dresden, Germany
Rhein-Main-Verkehrsverbund GmbH, Hofheim am Taunus, Germany
Fraport AG, Frankfurt am Main, Germany

Support and Duration

Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung), 1 / 2016 - 6 / 2019

Further Information about this Projekt


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