Current Projects

At present, the the Human-Machine Systems Engineering Group works on the following projects sponsored by the public sector:

Assistenzsystem nutzt Belegungsdaten für individuelle Empfehlungen

U-hoch-3: Unbeschwert urban unterwegs

Die Steigerung der Attraktivität öffentlicher Verkehrsmittel (ÖV) ist eine zentrale Komponente zur Verbesserung der Lebensqualität im urbanen Raum. Zwei Drittel der zurückgelegten Wege in Kernstädten entfallen auf Freizeitaktivitäten, Einkauf und private Erledigungen, wobei der ÖV-Nutzung oft der unbequeme Transport von Ein-käufen oder Gepäck sowie die Unsicherheit bzgl. verfügbarer Sitzplätze und des Erreichens von Anschlüssen entgegenstehen.

Deshalb wird in diesem vom Fachgebiet Mensch-Maschine-Systemtechnik koordinierten Projekt ein Assistenzsystem konzipiert, das den Nutzer bedarfsgerecht entlang seiner Reisekette unterstützt. Neben der intermodalen Reiseplanung bietet es einen innovativen innerstädtischen Lieferdienst, der mit Gepäckabgabe, Transport und Zustellung die gesamte Lieferkette abdeckt. Gemeinsam mit innerstädtischen Verkehrsdienstleistern wird die Erfassung und Echtzeit-Bereitstellung von Belegungsdaten evaluiert, deren Berücksichtigung neue individuelle Adaptionsmöglichkeiten schafft. Weiterhin wird eine Anschlusssicherung konzipiert, die dem Kunden verlässliche Informationen zur Anschlusserreichung bereitstellt und durch Anmeldung von Anschlusswünschen die Sicherstellung durch die Verkehrsdienstleister ermöglicht.
Das Assistenzsystem bietet eine integrierte Lösung für die getrennte Personen- und Gepäckbeförderung und integriert Daten zu Belegung und Anschlüssen, die bisher nicht in Echtzeit bereitgestellt werden.

Am Projekt beteiligte Wissenschaftler

Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ludger Schmidt
Stellenangebot

Kooperationspartner

Fachgebiet Verkehrsplanung und Verkehrssysteme der Universität Kassel

Förderung und Laufzeit

Bundesministerium für Bildung und Forschung, 12 / 2017 - 11 / 2018

Weitere Informationen zum Projekt


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FachWerk: Qualifikation of skilled workers in the future digitalized workplace: a multimedia teaching and learning arrangement to facilitate the adoption of ICTs in the crafts sector

Information and communication technologies (ICTs) spread increasingly in almost every facet of public and private lives and are nowadays indispensable for everyday life. Due to a high amount of experience-based and non-automatable operations, enterprises in the crafts sector, however, are still at the beginning of digitalization. Nevertheless, the growing need for qualification regarding the use of ICTs can be observed. With the focus on the building trade and the electrical trade and based on a need-based development and testing of a multimedia teaching and learning arrangement, FachWerk aims to qualify skilled workers in the crafts sector for the future use of ICTs.

The Human-Machine Systems Engineering Group is responsible for the design, deployment and evaluation of a usable digital learning environment for self-study phases. To start out with, existing learning management systems will be identified and, based on pre-gathered requirements, rated. Furthermore, a concept for a digital learning environment will be developed and implemented iteratively. To ensure a usable learning environment, the cooperation partners in the crafts section will be involved in the evaluation of design solutions throughout development.

Participating Scientists

Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ludger Schmidt
Andrea Eis, M. Sc.
Johannes Funk, M. Sc.

Cooperation

Technology, Innovation Management and Entrepreneurship Group at the University of Kassel
Universität Hannover
Berufsförderungswerk des Handwerks GmbH, Korbach
Gringel Bau + Plan GmbH, Schwalmstadt
Hübschmann Aufzüge GmbH & Co. KG, Korbach
Agentur für Arbeit, Korbach
Handwerkskammer Kassel

Support and Duration

Bundesministerium für Bildung und Forschung, 2 / 2017 - 1 / 2020


virtual guidance when changing trasportation means: green lines guide the traveller. Triggered by a delay, the support system adapts the chain of transportation means and tries to keep the coffee break desired by the user

RadAR+: Travel Assistance System for Dynamic Environments based on Augmented Reality

The goal of RadAR+ is to develop a personal, adaptively learning travel assistance system for public transport passengers. The system helps users to orientate and to navigate, in particular when changing the means of transport, as well as to reduce stress and mental load throughout the journey. Users are provided with relevant information, i.e. information that is useful on the individual trip and in the current situation. The system captures its user’s actions and needs autonomously, utilizes external real-time data, e.g. on delays, and integrates all information into its travel plans. It collects, filters, and analyzes knowledge about the user locally and tailors its suggestions to individual habits and needs, such as slower moving patterns of the older or physically impaired users. The system uses augmented reality technologies to display information in smart glasses as well as speech recognition for interaction, resulting in a hands-free interface which is easy and intuitive to use.

The project consortium consists of research, development, and application partners bringing together competences in the areas of mobility, augmented reality, speech-based user interfaces, human-computer interaction, and user modeling. The Human-Machine Systems Engineering Group is responsible for the human-centered design of the system. In all phases from preliminary design to final evaluation, users will be involved. Thus, necessary adjustments to user expectations can be identified in early design phases to guarantee the highest level of usability and user acceptance of the technical solution.

Participating Scientists

Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ludger Schmidt
Dipl.-Inf. Jens Hegenberg
Elisa Klose, M. Sc
.
Andrea Eis, M. Sc.

Cooperation

House of Logistics & Mobility (HOLM) GmbH, Frankfurt am Main, Germany
Fraunhofer-Institute for Material Flow and Logistics (IML), Prien am Chiemsee, Germany
HaCon Ingenieurgesellschaft mbH, Hannover, Germany
Rhein-Main-Verkehrsverbund Servicegesellschaft mbH, Frankfurt am Main, Germany
Ubimax GmbH, Bremen, Germany
voiceINTERconnect GmbH, Dresden, Germany
Rhein-Main-Verkehrsverbund GmbH, Hofheim am Taunus, Germany
Fraport AG, Frankfurt am Main, Germany

Support and Duration

Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung), 1 / 2016 - 12 / 2018

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