Labour Policies and Globalisation (M)

Programme description

Since 2004 the Global Labour University (GLU) network has offered this Master programme on sustainable development, social justice, international labour standards, trade unions, economic policies and global institutions. This unique global programme is jointly developed by universities and workers organisations from around the world. It aims at candidates with experience in labour and social movements willing to assist organisations in these fields in engaging more effectively in social dialogue, public debate, and policy implementation. Participants will analyse and discuss the challenges of globalisation from a labour and trade union perspective in a multidisciplinary context. The programme offers a multicultural and multiregional environment with students and lecturers from developing, transition and industrialised countries.

more information

The courses take place at the University of Kassel and the Berlin School of Economics. Participants also have the possibility to study one term in South Africa or Brazil and one term in Germany. Women are strongly encouraged to participate. As a general rule, applicants should be unter 40 years of age.

The Global Labour University is supported by the International Labour Organisation (ILO), the Hans-Boeckler-Stiftung (HBS), the Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) and the Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ). A limited number of scholarships are available. The scholarship requires endorsement by a trade union and is conditional on a contribution of 1500 Euro from the supporting trade union or another donor.

Profile

Final degree

Master of Arts

Period of study

2 semesters

Programme language 

English

Details

Non-consecutive pogramme, joint degree. The second semester will take place in Berlin or Witwatersrand in Johannesburg.

Integrated internship

6-week internship during the study period

Admission requirements

  • Bachelor degree or equivalent in economics, law, pedagogy or social sciences;

  • A total of 240 acquired ECTS credits;

  • Knowledge of English language - equivalent to level B2 according to the Common European Framework of Reference for Languages.
  • Advanced knowledge on issues of labour relations and at least one year of practical experience in the representation of workers' interests.

  • A motivation letter (maximum 3 pages long) covering the following questions:
    • How are your previous qualifications and your prospective professional aims and aspirations related to the Labour Policies and Globalisation programme?
    • What is your experience and knowledge in the field of labour relations?
    • Which challenges do you see for trade union work in the context of a globalised economy?
Exceptions to the eligibility criteria are decided by the Audit Committee. 

Examination regulations / Modules

Current examination regulations for the Master programm

Website of the Master programme

Here you can find the website of the Master programme

Beginning of study

Winter semester


Application procedure - winter semester 2017/18


Application with a degree earned in Germany

Application period: 15.05.2017 - 01.09.2017

Für diesen Studiengang bewerben Sie sich über das Online-Bewerbungsportal für Masterstudiengänge der Universität Kassel.

Wie bewerbe ich mich für diesen Master-Studiengang?

  1. Füllen Sie den Bewerbungsantrag online aus. Pro Antrag kann nur ein Studienwunsch angegeben werden! Interessieren Sie sich für mehrere Studiengänge, müssen Sie die Online-Bewerbung erneut durchlaufen.  
     
  2. Am Ende des Antrags werden Sie gebeten, diesen auszudrucken und zu unterschreiben. 

  3. Drucken Sie eine zweite Kopie für Ihre Unterlagen aus. 

  4. Fügen Sie dem Antrag bitte die geforderten Nachweise bei (siehe "Welche Unterlagen benötige ich für die Bewerbung?"). Bitte beachten Sie, dass eine Bearbeitung Ihrer Bewerbung erst erfolgt, wenn der Antrag fristgerecht und vollständig vorliegt.

  5. Reichen Sie den Antrag und die Nachweise innerhalb der auf dieser Seite genannten Bewerbungsfrist postalisch oder persönlich im Studierendensekretariat ein. Postsendungen senden Sie bitte an:

    Universität Kassel
    - Studierendensekretariat -
    34109 Kassel

    Bitte beachten Sie: es gilt das Datum des Posteingangs bei der Universität Kassel.  

>> Hier geht es zum Online-Bewerbungsportal

Welche Unterlagen benötige ich für die Bewerbung?

Dem ausgefüllten und unterschriebenen Bewerbungsantrag fügen Sie bitte folgende Unterlagen bei:

Bachelor-Abschluss liegt vor: 

  1. Einfache Kopie Ihres Hochschulabschlusszeugnisses (Diplom, Bachelor oder fachlich gleichwertig) mit der Mindestnote „gut“ (2,5) und
  2. eine vollständige Fächer und Notenübersicht (Transcript of Records) und
  3. Nachweis ausreichender Kenntnisse der englischen Sprache auf dem Niveau C1 des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens (GER) und
  4. Vorlage eines Motivationsschreibens im Umfang von maximal 3 Seiten. Nähere Informationen zu den Inhalten entnehmen Sie bitte der Rubrik Zulassungsvoraussetzungen auf dieser Seite.

Bachelor-Abschluss liegt noch nicht vor: 

  1. Vorläufige Fächer- und Notenübersicht (Transcript of Records) Ihres bisherigen Studiums und 
  2. die von Ihrem jetzigen Prüfungsamt ausgefüllte und unterschriebene Bescheinigung zum Stand im Studium und 
  3. Nachweis ausreichender Kenntnisse der englischen Sprache auf dem Niveau C1 des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens (GER) und
  4. Vorlage eines Motivationsschreibens im Umfang von maximal 3 Seiten. Nähere Informationen zu den Inhalten entnehmen Sie bitte der Rubrik Zulassungsvoraussetzungen auf dieser Seite.

    Zum Zeitpunkt der Bewerbung müssen mindestens 80% der für einen Abschluss erforderlichen Leistungen bereits erbracht und bestanden sein. Dies entspricht 144 von 180 Credits bzw. 168 von 210 Credits. Außerdem muss der Nachweis über die Zulassung zur Abschlussarbeit (Angabe des Abgabedatums) vorliegen.

Bitte beachten Sie, dass eine Bearbeitung Ihrer Unterlagen erst erfolgt, wenn der Antrag fristgerecht und vollständig vorliegt.

Wie geht es nach der Bewerbung weiter?

1.    Sobald Ihre Bewerbung eingegangen ist, erhalten Sie eine digitale
       Eingangsbestätigung.

2.    Die E-Mail enthält auch Informationen zum Einloggen in das
       Bewerberportal. Hierzu benötigen Sie Ihre Bewerbernummer.

3.    Ihre Bewerbung wird dann formal auf Vollständigkeit und Richtigkeit
       geprüft. Sollten Unterlagen fehlen, werden Sie hierüber per E-Mail in 
       Kenntnis gesetzt. Überprüfen Sie daher auch den Spamfilter in Ihrem
       Mailprogramm.

4.    Liegen alle Unterlagen vollständig vor, wird Ihre Bewerbung an den
       Prüfungsausschuss des Master-Studiengangs weitergeleitet. Ihre
       Bewerbung wird hier inhaltlich geprüft. Der Prüfungsausschuss entscheidet
       über die fachliche Gleichwertigkeit, die Anerkennung der bisher erbrachten
       Leistungen, er entscheidet über Zu- und Ablehnung und spricht ggf.
       inhaltliche Auflagen aus.

       Fehlen dem Prüfungsausschuss weitere Unterlagen zur fachlichen Prüfung,
       werden Sie hierüber per E-Mail vom Masterbüro in Kenntnis gesetzt.

5.    Die Entscheidung des Prüfungsausschusses wird digital an das Masterbüro
       übermittelt.

Der beschriebene Bewertungs- und Einschreibprozess kann in der Hochphase des Bewerbungsverfahrens bis zu 6 Wochen Zeit in Anspruch nehmen! Bitte nehmen Sie in dieser Zeit von Rückfragen Abstand.

Wie geht es nach einer Zulassung weiter?

  1. Sie erhalten eine automatisch generierte Zulassungsmail. Die E-Mail enthält wichtige Informationen zu den Einführungsveranstaltungen.

  2. Sie werden in den Master-Studiengang eingeschrieben. Im Anschluss an die Einschreibung wird Ihnen der Zulassungsbescheid mit weiteren Informationen zu evtl. fehlenden Unterlagen, zu ggf. zu erbringenden inhaltlichen Auflagen und zur Zahlung des Semesterbetrags postalisch zugestellt. Bitte beachten Sie hier die Fristen für das Nachreichen der Unterlagen und zur Zahlung des Semesterbetrags.

  3. Sind Sie für mehrere Master-Studiengänge zugelassen worden, werden Sie in alle eingeschrieben. Die Einschreibung kann storniert werden, sofern Sie bis Semesterbeginn den Rücktritt von einem oder mehreren Master-Studiengängen beantragen.

    Der beschriebene Bewertungs- und Einschreibprozess kann in der Hochphase des Bewerbungsverfahrens bis zu 6 Wochen Zeit in Anspruch nehmen! Bitte nehmen Sie in dieser Zeit von Rückfragen Abstand.

  4. Vor Studienbeginn finden Einführungsveranstaltungen statt. Dort werden die zentralen Fragen zum Aufbau des Studiums beantwortet. Es gibt Tipps und Hinweise rund um die Studienorganisation und den Studienverlauf. Die Stundenpläne werden in dieser Zeit erstellt. Und Sie lernen bereits Ihre künftigen Kommilitoninnen und Kommilitonen kennen. Also: unbedingt hingehen!

Haben Sie weitere Fragen?

  • Bei Fragen rund um das Bewerbungsverfahren, Ihrer Bewerbung oder den Bewerbungsunterlagen kontaktieren Sie bitte das Masterbüro: master@uni-kassel.deSollten Sie bereits eine Bewerbernummer haben, geben Sie diese bitte unbedingt in der E-Mail an. 


with a degree earned outside Germany

Application period: 01.12.2016 - 01.04.2017

Step 1: Preliminary Assessment. Deadline: 1 February 2017

1. Visit the website of uni-assist and register as applicant.
2. Fill in and upload the application form on the website of uni-assist.
3. Print the application form, sign it and send a scanned copy to GLU Kassel (glu.germany@uni-kassel.de) along with scanned copies of the following documents for a preliminary assessment: 

  • Application form;
  • Statement of objectives/Motivation letter;
  • Curriculum Vitae;
  • Research topic(s);
  • Letter of recommendation from a trade union;
  • All certificates proving the required command of the English language;
  • Your certificates of studies and completion of studies listing all subjects and grades (translated in German or English);
  • Certificates of previous professional/vocational experience, if applicable;

After the preliminary assessment additional documents are required for a successful evaluation of your application. Therefore, please make sure to have the following documents at hand once you are requested to hand them in: 

  • Your secondary school leaving certificate in its original language, including a listing of all subjects and grades;
  • Your university entrance examination certificate listing all subjects and grades in its original language;
  • Translation of your documents, if the language of the mentioned certificates is not German or English. You are advised to contact the embassy or consulate of the Federal Republic of Germany on this matter.
  • Applicants from China, Mongolia and Vietnam have to provide a successful APS test for their application to be considered. 

Incomplete applications always cause a big delay in the admission process and will endanger the timely application for a visa.

4. The Academic Board of the programme will hold the preliminary assessment in mid-February and will thereafter recommend to qualified candidates to proceed with the application via uni-assist. You will be informed about the result of your preliminary assessment via email.

If you do not get a recommendation it is very unlikely that you will get admitted to the programme.

5. If you received a recommendation from the Academic Board please follow the instructions given in the recommendation email and proceed to Step 2 on this website. 

Step 2: Application via uni-assist. Deadline 1 April 2017

The Academic Board recommended your admission. Your application now needs to be examined with regard to the formal aptitude. uni-assist also checks whether your application is complete. Therefore, please proceed as follows:

1. If you have received a recommendation pay the application fee to uni-assist. Detailed  information on how to transfer the application fee are available here: http://www.uni- assist.de/fees-payment.html. Applicants who underwent the preliminary assessment by the Academic Board and received a recommendation will get the application fee of 75€ reimbursed.  

2. Send all required documents as a hard copy to uni-assist. The application has to include the  following documents:

  • Application form (signed)
  • Statement of objectives/Motivation letter 
  • Curriculum Vitae 
  • Research topic(s) 
  • Letter of recommendation from a trade union 
  • All certificates proving the required command of the English language 
  • A copy of the result of your preliminary assessment. 

 as officially authenticated copies:

  • Your secondary school leaving certificate in its original language, including a listing of  all subjects and grades; 
  • Your university entrance examination certificate listing all subjects and grades in its  original language; 
  • Your certificates of studies and completion of studies listing all subjects and grades in its  original language; 
  • Translations of your documents, if the language of the mentioned certificates is not German or English. You are advised to contact the embassy or consulate of the Federal Republic of Germany on  this matter; 
  • Certificates of previous professional/vocational experience, if applicable; 
  • Applicants from China, Mongolia and Vietnam have to provide a successful APS test for their  application to be considered.

Official documents have to be submitted as officially certified copies. Information on standard official authentication is available here: http://www.uni-assist.de/standards_en.html.  

3. Follow up the communication with uni-assist (check also the spam folder of your email  account!) and hand in any missing documents promptly on uni-assist’s request. 

4. Forward all uni-assist emails to the GLU coordinator (glu.germany@uni-kassel.de), so assistance can be provided if needed. 

Step 3: Selection Process

In case of approval, applicants will receive a letter of admission from the University of Kassel after successfully passing the preliminary assessment and the uni-assist evaluation of your previous studies. The admission will first be send to you via email and then via airmail. You are kindly asked to

  1. confirm the admission at short notice.
  2. make sure that the notification of admission can be delivered to the address you entered on the application form.
  3. make sure that your email account is valid during the application process in case the University of Kassel needs to contact you.
  4. follow the instruction mentioned in the letter of admission for a successful enrolment.

If you do not pass the preliminary assessment, you may still apply via uni-assist but it is very unlikely that you will get admitted to the programme. You will be informed about the refusal by the student admissions office of the University of Kassel.