Master Programme Renewable Energy and Energy Efficiency for the MENA Region

Programme Description

The Programme is directed to young professionals with work experience and a high motivation to contribute to introducing a sustainable energy supply and to the development in the Arab region in general, which includes a keen interest in the other culture and language.

Sustainable energy supply will remain the most crucial challenge of the Arab region for the coming decades. For bilateral projects, there is a need for energy experts being familiar with the culture, language and politics of both sides.

more information

The objective of the Master Programme is to train more and better qualified people to help implement standards in Renewable Energies and Energy Efficiency - RE&EE - in the energy sector as one of the main priorities of German-Arab bilateral co-operation programmes.

The programme is run by two Universities – the University of Kassel and the Cairo University - in cooperation with institutions and companies in the renewable energy and energy efficiency (RE&EE) sector. Both universities bring to the programme profound expertise in research and development and capacity building in the field of RE&EE.

General program information

Final degree

Master of Science

Period of study

21 months

Program language

English

Application Information

double degree will be handed out: University of Kassel and University Cairo OR University of Monastir. 

Practical work

Field research possible

Admission requirements

Bachelor degree with the grade "good" or the ECTS grade "B", based on at least seven semesters of study and 210 credits and

1 years working experience and

 

Statement of Objectives and two recommendation letters and

 

Very good English language skills, proved by
  • English language as native language;
  • English language as instruction language during Bachelor studies;
  • TOEFL (minimum 76 internet-based; 220 computer-based; 550 paper-based);
  • IELTS (6.5 minimum);
  • or equivalent.

Examination regulations / Modules

Current examination regulations for the Master programm

Examination office

Website of the Master programme

Here you can find the website of the Master programme

Beginning of study 

April in Kassel

October in Cairo OR Monastir (winter term)


Application procedure - winter semester 2017/18


Application with a degree earned in Germany

Application period: 15.05.2017 - 01.09.2017

Für diesen Studiengang bewerben Sie sich über das Online-Bewerbungsportal für Masterstudiengänge der Universität Kassel.

Wie bewerbe ich mich für diesen Master-Studiengang?

  1. Füllen Sie den Bewerbungsantrag online aus. Pro Antrag kann nur ein Studienwunsch angegeben werden! Interessieren Sie sich für mehrere Studiengänge, müssen Sie die Online-Bewerbung erneut durchlaufen.  
     
  2. Am Ende des Antrags werden Sie gebeten, diesen auszudrucken und zu unterschreiben. 

  3. Drucken Sie eine zweite Kopie für Ihre Unterlagen aus. 

  4. Fügen Sie dem Antrag bitte die geforderten Nachweise bei (siehe "Welche Unterlagen benötige ich für die Bewerbung?"). Bitte beachten Sie, dass eine Bearbeitung Ihrer Bewerbung erst erfolgt, wenn der Antrag fristgerecht und vollständig vorliegt.

  5. Reichen Sie den Antrag und die Nachweise innerhalb der auf dieser Seite genannten Bewerbungsfrist postalisch oder persönlich im Studierendensekretariat ein. Postsendungen senden Sie bitte an:

    Universität Kassel
    - Studierendensekretariat -
    34109 Kassel

    Bitte beachten Sie: es gilt das Datum des Posteingangs bei der Universität Kassel.  

>> Hier geht es zum Online-Bewerbungsportal

Welche Unterlagen benötige ich für die Bewerbung?

Dem ausgefüllten und unterschriebenen Bewerbungsantrag fügen Sie bitte folgende Unterlagen bei:

Bachelor-Abschluss liegt vor: 

  1. Einfache Kopie Ihres Hochschulabschlusszeugnisses (Diplom, Bachelor oder fachlich gleichwertig) und
  2. eine vollständige Fächer und Notenübersicht (Transcript of Records) und
  3. Nachweis ausreichender Kenntnisse der englischen Sprache. Informationen zu den anerkannten Niveaustufen entnehmen Sie bitte der Rubrik Zulassungsvoraussetzungen auf dieser Seite und 
  4. Nachweis von Berufserfahrung im Umfang von einem Jahr und 
  5. Motivationsschreiben und zwei Referenzen. 

Bachelor-Abschluss liegt noch nicht vor: 

  1. Vorläufige Fächer- und Notenübersicht (Transcript of Records) Ihres bisherigen Studiums und 
  2. die von Ihrem jetzigen Prüfungsamt ausgefüllte und unterschriebene Bescheinigung zum Stand im Studium und 
  3. Nachweis ausreichender Kenntnisse der englischen Sprache. Informationen zu den anerkannten Niveaustufen entnehmen Sie bitte der Rubrik Zulassungsvoraussetzungen auf dieser Seite und 
  4. Nachweis von Berufserfahrung im Umfang von einem Jahr und 
  5. Motivationsschreiben und zwei Referenzen. 

    Zum Zeitpunkt der Bewerbung müssen mindestens 80% der für einen Abschluss erforderlichen Leistungen bereits erbracht und bestanden sein. Dies entspricht 144 von 180 Credits bzw. 168 von 210 Credits. Außerdem muss der Nachweis über die Zulassung zur Abschlussarbeit (Angabe des Abgabedatums) vorliegen. 

Bitte beachten Sie, dass eine Bearbeitung Ihrer Unterlagen erst erfolgt, wenn der Antrag fristgerecht und vollständig vorliegt. 

Wie geht es nach der Bewerbung weiter?

1.    Sobald Ihre Bewerbung eingegangen ist, erhalten Sie eine digitale
       Eingangsbestätigung.

2.    Die E-Mail enthält auch Informationen zum Einloggen in das
       Bewerberportal. Hierzu benötigen Sie Ihre Bewerbernummer.

3.    Ihre Bewerbung wird dann formal auf Vollständigkeit und Richtigkeit
       geprüft. Sollten Unterlagen fehlen, werden Sie hierüber per E-Mail in 
       Kenntnis gesetzt. Überprüfen Sie daher auch den Spamfilter in Ihrem
       Mailprogramm.

4.    Liegen alle Unterlagen vollständig vor, wird Ihre Bewerbung an den
       Prüfungsausschuss des Master-Studiengangs weitergeleitet. Ihre
       Bewerbung wird hier inhaltlich geprüft. Der Prüfungsausschuss entscheidet
       über die fachliche Gleichwertigkeit, die Anerkennung der bisher erbrachten
       Leistungen, er entscheidet über Zu- und Ablehnung und spricht ggf.
       inhaltliche Auflagen aus.

       Fehlen dem Prüfungsausschuss weitere Unterlagen zur fachlichen Prüfung,
       werden Sie hierüber per E-Mail vom Masterbüro in Kenntnis gesetzt.

5.    Die Entscheidung des Prüfungsausschusses wird digital an das Masterbüro
       übermittelt.

Der beschriebene Bewertungs- und Einschreibprozess kann in der Hochphase des Bewerbungsverfahrens bis zu 6 Wochen Zeit in Anspruch nehmen! Bitte nehmen Sie in dieser Zeit von Rückfragen Abstand.

Wie geht es nach einer Zulassung weiter?

  1. Sie erhalten eine automatisch generierte Zulassungsmail. Die E-Mail enthält wichtige Informationen zu den Einführungsveranstaltungen.

  2. Sie werden in den Master-Studiengang eingeschrieben. Im Anschluss an die Einschreibung wird Ihnen der Zulassungsbescheid mit weiteren Informationen zu evtl. fehlenden Unterlagen, zu ggf. zu erbringenden inhaltlichen Auflagen und zur Zahlung des Semesterbetrags postalisch zugestellt. Bitte beachten Sie hier die Fristen für das Nachreichen der Unterlagen und zur Zahlung des Semesterbetrags.

  3. Sind Sie für mehrere Master-Studiengänge zugelassen worden, werden Sie in alle eingeschrieben. Die Einschreibung kann storniert werden, sofern Sie bis Semesterbeginn den Rücktritt von einem oder mehreren Master-Studiengängen beantragen.

    Der beschriebene Bewertungs- und Einschreibprozess kann in der Hochphase des Bewerbungsverfahrens bis zu 6 Wochen Zeit in Anspruch nehmen! Bitte nehmen Sie in dieser Zeit von Rückfragen Abstand.

  4. Vor Studienbeginn finden Einführungsveranstaltungen statt. Dort werden die zentralen Fragen zum Aufbau des Studiums beantwortet. Es gibt Tipps und Hinweise rund um die Studienorganisation und den Studienverlauf. Die Stundenpläne werden in dieser Zeit erstellt. Und Sie lernen bereits Ihre künftigen Kommilitoninnen und Kommilitonen kennen. Also: unbedingt hingehen!

Haben Sie weitere Fragen?

  • Bei Fragen rund um das Bewerbungsverfahren, Ihrer Bewerbung oder den Bewerbungsunterlagen kontaktieren Sie bitte das Masterbüro: master@uni-kassel.deSollten Sie bereits eine Bewerbernummer haben, geben Sie diese bitte unbedingt in der E-Mail an. 

 

Application with a degree earned outside Germany
Application period: 01.05.2017 - 15.07.2017

If you pursued your Bachelor degree at a university outside Germany, you need to apply via uni-assist. uni-assist will pre-evaluate your application on behalf of the University of Kassel and inform you if further documents are required. 

How to apply to uni-assist?

  1. Create an online account at uni-assist. After submitting your general personal data, you will receive a link via e-mail to activate your account and start your online application. 

  2. Please fill in the form about the applicant's data ("Bewerberdaten") first, before you go to the applications ("Anträge") and fill in your choice(s) of study. Please make sure to answer the further questions "weitere Frage" regarding each of your choices of study. 

  3.  Complete your application by printing out your documents for the application as well as for each of your choices of study. Sign the printed out documents and send them to uni-assist with the required certificates. 

  4. Submit your online data via the submit-button ("Antrag elektronisch übermitteln"). In case you want to change your data after submitting your application you need to contact uni-assist directly. 

  5. Pay the service fee to uni-assist. Unless the payment is booked on the bank account of uni-assist your application will not be processed and forwarded to the University of Kassel. 

Please note: Incomplete application sets and applications handed in at uni-assist after the application deadline not be taken into consideration. 

What is a complete application set?

Please make sure to add the following documents to your application:

  • The school certificate that entitles you to study at a university in your home country.

  • Applicants from China, Mongolia or Vietnam have to provide an APS certificate.

  • The degree of your current university.

  • Transcript of records including your grades of your prior and/or current studies at a university.

  • For an English taught Master's programme please submit certificates of English language skills on the required level and according to the Common European Framework (CEF).

  • Depending on the master programme, further documents might be necessary, i.e.: curriculum vitae, reference letters, letter of motivation, additional documents. To learn more about additional documents for application please see the section Admission reqirements on this website.

  • Please make sure to hand in two sets of your documents at uni-assist: 1st authenticated copies in the original language, 2nd authenticated copies in a translated version (German or English). Please make sure to not hand in original documents since they will not be returned to you!

Uploaded documents at uni-assist will not be taken into consideration until the complete application set is send via postmail.

What steps follow up after a successful application at uni-assist?

  1. uni-assist evaluates your application with regard to formal admission criteria given of the University of Kassel (i.e. GPA, German language knowledge, etc.). 

    a.     If documents / certificates for pre-evaluating your application set are required, you will be contacted by uni-assist. Please note the additional deadline to hand in those documents.  

    b.    If you do not meet the formal criteria of the University of Kassel or your previous studies are not acknowledged in Germany, uni-assist will inform you via email. Your documents will not be forwarded to the University of Kassel. An admission is not possible. 

    If you meet the formal requirements uni-assist forwards your data to the University of Kassel. You will be informed via email about this procedure. 
    You may now start your Visa application. The University of Kassel will provide you with a letter for your Visa application. Please contact the Master’s office. However, this letter is no admission confirmation. Its purpose is to help you with an early visa application. 

  2. The admission board of the Master programme now evaluates your eligibility with regard to your previous studies and study content.

  3. You will be informed about the admission or disaffirmation via email by the Master’s office. Please read the admission letter carefully since it contains enrollment information. The evaluation of your application set by uni-assist and the University of Kassel takes up to 6 weeks. It is in your interest to apply as early as possible to ensure your arrival in Germany prior to the beginning of the semester. 

  4. In case further documents for pre-evaluating your application set are required, you will be contacted by uni-assist. If you do not meet the formal criteria of the University of Kassel, uni-assist will inform you directly. Your documents will not be forwarded to the University of Kassel.

  5. Uni-assist will keep your documents saved for four years as data package. Documents will only be forwarded to the university of your choice. After those four years, your documents will be deleted.

  6. It is not possible to return the certificates, however. In case you wish to apply for another programme at the University of Kassel you would have to apply once more with a complete set of documents.

How to enroll at the University of Kassel?

You received an admission letter from the University of Kassel? You successfully applied for your Visa? Now it is time to get registered as an official student at the University of Kassel. Therefore, please follow these steps: 

Please contact the faculty of your Master’s programme to confirm your participation in the programme. Once you arrive in Kassel compulsory first steps are the Residence registration, opening a bank account and contacting a public health insurance.   

  1. After opening a bank account and signing the contract with a health insurance, please visit the Master’s office. Our office hours are Monday to Thursday 13:00 - 15:00 pm.

  2. Please bring along the enrollment application (see the following link) as well as a proof of your public health insurance in Germany and a copy of your admission letter. http://www.uni-kassel.de/uni/fileadmin/datas/uni/studium/Formulare/Einschreibantrag_englisch.pdf

  3. The Master’s office needs about 2 to 5 days to process your enrollment. You will receive a letter confirming your enrollment to your German address. The letter contains detailed information on how to transfer the semester fee. 

  4. You need to transfer the semester fee within two weeks after receiving the enrollment information. Otherwise, your seat will be given to another applicant and an enrollment is no longer possible. 

  5. As soon as your semester fee is booked on the bank account of the University of Kassel, you will receive your student papers including the semester ticket for public transportation via postal mail. Please make sure that your name is written on your letter box.

  6. Finally, please visit the following websites to find more information on how to organize your stay in Kassel and how to get prepared. It is also highly recommended to register for the Orientation Week to help you get acquainted with the Campus and your studies: https://www.uni-kassel.de/uni/en/internationales/international/welcome/welcome-centre.html

Since the above mentioned procedures might take up to 14 days, you are kindly asked to arrive in Kassel prior to 1 April 2017 for summer semester intake or 1 October for winter semester intake. Otherwise, it is doubtful that you receive your semester ticket on time to already use it with the beginning of April or October. 

For formal questions regarding the application procedure, your application set or additional documents, please write to the Master’s office: master@uni-kassel.de If already available, please name your application number!