For­schung und Fludh

Im Forschungs- und Lehrzentrum für unternehmerisches Denken und Handeln Fludh erfolgte im Rahmen von EXIST IV von 2015 bis 2020 die Integration von unternehmerischen Denken und Handeln in Forschung und Lehre. Mitglieder waren die Gründungsprofessor:innen Prof. Dr. Guido Bünstorf, Prof. Dr. Brigitte Halbfas, Prof. Dr. Jens Klusmeyer, Prof. Dr. Kathrin Rosing, Prof. Dr. Sandra Ohly, Prof. Dr. Patrick Spieth, sowie die wissenschaftlichen Mitarbeiterinnen Dr. Verena Liszt und Maike Hundeling und der Geschäftsführer des Fludh Christian Martin.

Schwerpunkte des Forschungsprofils waren:

  • Kompetenzen im Bereich des unternehmerischen Denkens und Handelns
  • Tätigkeitsfelder und Aktivitäten von Unternehmensgründungspersonen und Intrapreneuren bzw. Corporate Entrepreneuren
  • Umwelt, Umfeld und Struktur des, bzw. für das unternehmerische Denken und Handeln

Pu­bli­ka­tio­nen

Bijedic, T.; Ebbers, I.; Halbfas, B. (Hrsg.) (forthcoming): Entrepreneurship Education. Begriff – Theorie – Verständnis. Kassel: University Press.


Clauß, T.; Spieth, P. (forthcoming). Treat your Suppliers Right! Aligning Strategic Innovation Orientation in Captive Supplier Relationships with Relational and Transactional Governance Mechanisms, R&D Management Journal.


Clauß, T.; Spieth, P.; Kesting, T. (forthcoming). Relational determinants of ambidextrous knowledge sharing in innovation Networks of businesses. International Journal of Entrepreneurial Venturing.


Comberg, C.; Schneckenberg, D.; Velamuri, V.; Spieth, P. (forthcoming). Business Model Innovation and Decision-Making: Uncovering Mechanisms for Coping with Uncertainty. R&D Management Journal.


Halbfas, B.; Liszt, V. (forthcoming). Entscheidungsprozesse im ungewissen Gründungskontext erleben und erforschen. In: Arndt, H. Intentionen und Kontexte ökonomischer Bildung. Schwalbach: Wochenschau.


Halbfas, B.; Liszt, V. (forthcoming). Entwicklungslinien und Perspektiven der Entrepreneur­ship Education. In: Bijedic, T.; Ebbers, I.; Halbfas, B. (Hrsg.): Entrepreneurship Education. Begriff – Theorie – Verständnis. Kassel: University Press.


Heidenreich, S.; Spieth, P.; Petschnig, M. (forthcoming). Ready, Steady, Green: Examing the Effectiveness of External Policies to Enhance the Adoption of Eco-Friendly Innovations. In: Journal of Product Innovation Management.


Koenig, J.; Brenner, T.; Buenstorf, G. (forthcoming). “Regional effects of university funding: Excellence at the cost of regional disparity?”, Review of Regional Research.


Schulze, M.; Heidenreich, S.; Spieth, P. (forthcoming). The Impact of Energy Management Control Systems on Energy Efficiency in the German Manufacturing Industry, In: Journal of Industrial Ecology.

Adler, A., Halbfas,B. (2019). Unternehmensgründungsberatung unter der Lupe - die herrschanden Praktiken des Doing Gender. Organisationsberatung, Supervision, Coaching 26, 21-34. doi.orghttps://doi.org/10.1007/s11613-019-00583-1

Adler, A., Halbfas, B. (2019). Future and Innovation Labs as heterotopic Spaces, in: Weber, S.M., Truschkat, I., Schröder, C., Peter, L., Herz, A. (Hrsg.), Organisation und Netzwerke. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik. Springer VS, Wiesbaden, S. 375-383.

Liszt, V., Stock, M. (2019). Handlungsfelder der Wirtschaftpädagogik, in: Stock, M., Slepcevic-Zach, P., Tafner, G., Riebenbauer, E. (Hrsg.), Wirtschaftspädagogik. Ein Lehrbuch. Grazer Universitätsdruckerei, Graz, S. 119-184

Weber, S.M., Heidelmann, M.-A., Adler, A. (2019). Mit der Engagementwerkstatt Studierende und Freiwilligenorganisationen vereinen. Organisationspädagogische Professionalisierung in der Organisations- und Netzwerkberatung, in: Möller, C., Rundnagel, H. (Hrsg.), Freiwilliges Engagement von Studierenden. Analysen, Konzepte, Perspektiven. Springer VS, WIesbaden, S. 131-152.

Weber, S.M., Peters, M.A., Herauld, R., Adler, A. (2019). Epilogue: Organizational Change, Newness and the Discourse of Innovation, in: Peters, M.A., Weber, S.M. (Hrsg.), Organization and Newness. Discourses and Ecologies of Innovation in the Creative University. Brill | Sense, Leiden, Niederlande, S. 267-278.

Halbfas, B., Liszt, V. (2018). Entscheidungsprozesse im ungewissen Gründungskontext erleben und erforschen, in: Arndt,H. (Hrsg.), Intentionen und Kontexte Ökonomischer Bildung. Wochenschau Verlag, Frankfurt am Main, S.149-161.

Liszt, V. (2018). Professionalisierung in der Erwachsenenbildung. Qualitative Untersuchung von Absolventen und Absolventinnen der Wirtschaftspädagokik., 1.Aufl. Springer, Heidelberg.

Anderson, N.; Potocnic, K.; Bledow, R.; Hülsheger, U.R.; Rosing, K.(in press). Innovation and creativity in organizations. In: N. Anderson, C. Viswesvaran, H.K. Sinangil & D.S. Ones (Eds.): Handbook of industrial, work, and organizational psychology (2nd ed.). London: Sage Publications, 161-186.


Buenstorf, G.; Nielsen, K.; Timmermans, B. (2017). Steve Jobs or No Jobs? Entrepreneurial activity and performance among Danish college dropouts and graduates. Small Business Economics, 48, 179-197.


Halbfas, B. (2017). Leuphana University of Lüneburg. Developing a Comprehensive Approach for Diverse Target Groups. In: Volkmann, C. & Audretsch, D. (Eds.): Entrepreneurship Education at Universities, Learning from Twenty European Cases, Springer International Publishing AG, Cham, 571-622.


Halbfas, B. (2017). University of Coimbra. Supporting Nascent Entrepreneurs by Extra-curricular Activities. In: Volkmann, C. & Audretsch, D. (Eds.): Entrepreneurship Education at Universities, Learning from Twenty European Cases, Springer International Publishing AG, Cham, 289-326.


Halbfas, B.; Liszt, V.; Klusmeyer, J.; Kiss, K.; Spangl, S. (2017). Entrepreneurship Education als Innovationskraft der Berufsbildung – eine Standortbestimmung. In: Stock, M.; Schlögl, P.; Schmid, K. & Moser, D. (Hrsg.): Berufsbildung, eine Renaissance? Motor für Innovation, Beschäftigung, Teilhabe, Aufstieg, Wohlstand, Innsbruck, Wien, Bozen: Studienverlag, 104-118.


Ohly, S.; Gochmann, V. (in press). Diary studies in leadership research. In: Schyns, B., Neves, P. & Hall, R. (Eds.): Handbook of methods in leadership research. Edward Elgar Publishing.


Ohly, S.; Plückthun, L.; Kissel, D. (2017). Developing students’ creative self-efficacy based on design-thinking: Evaluation of an elective university course. Psychology Learning and Teaching, 16, 125-132.


Ohly, S.; Schmitt, A. (2017). Work design and proactivity. In: Bindl, U. & Parker, S. K. (Eds.): Proactivity at work. Routledge, 387-410.


Prem, R.; Ohly, S.; Kubicek, B.; Korunka, C. (in press). Thriving on challenge stressors? Exploring time pressure and learning demands as antecedents of thriving at work. Journal of Organisational Behavior.


Rosing, K. (in press). Transformational leadership and follower creativity – A review of underlying mechanisms and boundary conditions. In: M. Mumford & S. Hemlin (Eds.): Handbook of Research on Leadership and Creativity. Edward Elgar Publishing, 249-272.


Rosing, K.; Zacher, H. (2017). Individual ambidexterity: The duality of exploration and exploitation and its relationship with innovative performance. European Journal of Work and Organizational Psychology, 26, 694-709.


Schmitt, A.; Rosing, K.;Zhang, S.X.; Leatherbee, M. (in press). Business opportunity identification under uncertainty: Entrepreneurs’ exploration as a mediator and self-efficacy as a moderator. Entrepreneurship Theory & Practice.  

Blankenberg, A. K.; Buenstorf, G. (2016). “Regional co-evolution of firm population, innovation and public research? Evidence from the West German laser industry”, Research Policy, 45(4), 857-868.


Buenstorf, G. (2016). Schumpeterian incumbents and industry evolution, Journal of Evolutionary Economics, 26(4), 823-836.


Buenstorf, G.; Engel, C.; Fischer, S.; Gueth, W. (2016). Non-compete clauses, employee effort and spin-off entrepreneurship: A laboratory experiment. Research Policy, 45, 2113-2124.


Heidenreich, S.; Landsperger, J.; Spieth, P. (2016). Are Innovation Networks in Need of a Conductor? Examining the Contribution of Network Managers in Low and High Complexity Settings. In: Long Range Planning, 49(1), 55-71.


Heinisch, D.; Nomaler, Ö.; Buenstorf, G.; Frenken, K.; Lintsen, H.  (2016). “Same place, same knowledge – same people? The geography of non-patent citations in Dutch polymer patents”, Economics of Innovation and New Technology, 25(6), 553-572.


Martin, C.; Schäfer, E. (2016). Ideaworkshop “Go for It!” - Development of innovative ideas and entrepreneurial competence by Design Thinking. In: Badillo-Vega, R.; Raesfeld, L.; Pineda-Olivieri, J. & Galán-Muros, V. (Eds.): Knowledge and technology transfer in Mexico and Germany: experiences from the GeT-In program 2015, Mexico City: UAEH, 147-166.


Martin, C.; Schäfer, E. (2016). Ideenwerkstatt MACHEN! – Entwicklung von Ideen und unternehmerischer Kompetenz im Ideenmanagement. In: Ariane Jäckel, A.; Kersting, C. & Sträter, O. (Hrsg.): Zukunftsorientiertes Ideenmanagement - Anforderungen und Entwicklungstendenzen Eigenverlag des Deutschen Instituts für Ideen- und Innovationsmanagement, Frankfurt am Main, 173-192.


Schude, S.; Bosse, D.; Klusmeyer, J. (2016). Studienwerkstätten – Theoriebasierte Praxislernorte an der Hochschule. Wiesbaden: Springer.


Spieth, P.; Schneckenberg, D.; Matzler, K. (2016). Exploring the linkage between business model (&) innovation and the strategy of the firm. R&D Management Journal, 46, 403-413.


Spieth, P.; Schneider, S. (2016). Business Model Innovativeness: Designing a Formative Measure for Business Model Innovation. Journal of Business Economics, 86, 671-696.


Zacher, H.; Robinson, A.; Rosing, K. (2016). Ambidextrous leadership and employee innovation: The role of exploration and exploitation activities. Journal of Creative Behavior, 50, 24-46.

Agarwal, R.; Buenstorf,G.; Cohen, W. M.; Malerba, F. (2015). “The legacy of Steven Klepper: industry evolution, entrepreneurship, and geography”, Industrial and Corporate Change, 24(4), 739-753.


Buenstorf, G.; Fritsch, M.; Medrano, L. F. (2015). “Regional knowledge, organizational capabilities, and the emergence of the West German laser systems industry, 1975–2005”, Regional Studies, 49(1), 59-75.


Lilischkis, S.; Volkmann, C.; Halbfas, B. (2015). Supporting the Entrepreneurial Potential of Higher Education. Final Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. URL: http://bookshop.europa.eu/en/supporting-the-entrepreneurial-potential-of-higher-education-pbNC0416002/?CatalogCategoryID=QN4KABste0YAAAEjFZEY4e5L [28.10.2016].


Klusmeyer, J.; Schlömer, T.; Stock M. (Hrsg.) (2015). Entrepreneurship Education in der Hochschule. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 10(3).


Martin, C. (2015). (Hrsg.). Unternehmerisches Denken und Handeln in der Lehre - Erfahrungen und Ansätze an der Gründerhochschule Kassel, Bundesministerium für Wirtschaft und Energie.


Pascher, U.; Roski, M.; Halbfas, B. (2015). Start-Up Motives and Entrepreneurial Aspirations of Women Chemists in Germany. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 7, 272-290.


Schmitt, A.; Ohly, S.; Kleespies, N. (2015). Time pressure promotes work engagement: Test of illegitimate tasks as boundary conditions. Journal of Personnel Psychology, 14, 28-36.


Zacher, H.; Rosing, K. (2015). Ambidextrous leadership and team innovation. Leadership & Organization Development Journal, 36, 54-68.

Abstein, A.; Heidenreich, S.; Spieth, P. (2014). Innovative work behavior - The impact of comprehensive HR system perceptions and the role of work-life conflict. Industry & Innovation, 21, 91-116.


Ohly, S.; Bledow, R. (2014). Well-being and performance in creative work. In: Van Veldhoven, M.; Peccei, R. (Eds.): Well-being and performance at work: The role of context. Psychology Press, 75-91.


Rosing, K.; Ohly, S.; Gielnik, M.M. (2014). Entwicklung unternehmerischer Kompetenzen aus psychologischer Sicht. Berufsbildung, 147, 22-24.


Spieth, P.; Lundberg, H.;  Matzler, K. (2014). Business Model Innovation from an Entrepreneurial Perspective. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, Special Issue Business Model Innovation, 18, 261-265.


Spieth, P.; Schneckenberg, D.; Ricart, J. E. (2014). Business Model Innovation - State of the Art and Future Challenges for the Field. R&D Management Journal, 44, 237-247.

Bledow, R.; Rosing, K.; Frese, M. (2013). A dynamic perspective on affect and creativity. Academy of Management Journal, 56, 432-450.


Buenstorf, G.; Schacht, A. (2013). We need to talk - or do we? Geographic distance and the commercialization of technologies from public research. Research Policy, 42, 465-480.


Roski, M.; Halbfas, B.; Volkmann, C. (2013). Unternehmensgründung und Umfeldfaktoren: Ein ganzheitliches Modell zur Erklärung von Geschlechterdifferenzen im Gründungsgeschehen. In: Ebbers, I.; Halbfas, B. (Hrsg.): Gender und Ökonomischer Wandel, Metropolis: Marburg, 101-130.


Schneider, S.; Spieth, P. (2013). Business model innovation: Towards an integrated future research agenda. International Journal of Innovation Management, Special Issue “Business Model Innovation”, 17.


Schoen, A.; Buenstorf, G. (2013).“When do universities own their patents? An explorative study of patent characteristics and organizational determinants in Germany”, Industry and Innovation, 20 (2013), 422-437.

Vor­trä­ge und Kon­fe­renz­bei­trä­ge

Bünstorf, G. “When Do Firms Get Ideas From Hiring PhDs?“, Workshop “Artificial Intelligence – Between Panacea and Skynet, Bremen, 26.-29.09.2019.

Halbfas, B., Adler, A.: Diskriminierung in der Gründungsberatung, Ergebnisvorstellung zu vorherrschenden Beratungskonzepten, Wertvorstellungen und Stereotype von Gründungsberater*innen, 23. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand G-Forum 2019, Förderkreis Gründungs-Forschung e.V. (FGF), September 2019, Wien, Österreich

Gerlach, F. & Rosing, K. (Sept 2019). Spezifische Führungsverhaltensweisen für den Innovationsprozess. Vortrag auf der 11. Fachgruppentagung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Braunschweig, Germany.

Gerlach, F., Rosing, K., & Bledow, R. (Sept 2019). Flexible Führung im Innovationskontext. Vortrag auf der 11. Fachgruppentagung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Braunschweig, Germany.

Hundeling, M., Auerswald, M. & Rosing, K. (Sept 2019). Regulatorischer Fokus und Innovation in Teams: Eine dynamische Perspektive. Vortrag auf der 11. Fachgruppentagung Arbeits-, Organisations- & Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Braunschweig.

Bünstorf, G. “Expansion of doctoral education and PhDs’ labor market outcomes: New evidence from German register data“, CHER Conference 2019, Kassel, 28.-30.08.2019.

Bünstorf, G. “Publication Strategies: Reviewer Perspective“, INCHER/LCSS Workshop “Publication Strategies in Science Studies and Higher Education Research”, Kassel, 18.07.2019.

Bünstorf, G. “When Do Firms Get Ideas From Hiring PhDs?“, Schumpeter School Workshop “Macroeconomics, Management & Innovation, Wuppertal, 05.07.2019.

Bünstorf, G. “Showing Life Opportunities: Increasing Opportunity-Driven Entrepreneurship and STEM Careers Through Online Courses in Schools“, Einzelvortrag, Göteborg, 12.06.2019.

Bünstorf, G. “Competition for research funding Exploring spillover and substitution effects of the German Exzellenzinitiative“, 13th BRICK Workshop on the Organisation, Economics and Policy of Scientific Research, Bordeaux, 20.05.2019.

Bünstorf, G. “Foreigners graduating from doctoral studies in Germany: what role do they play in the German innovation system?“, Workshop “Graduate Education & Its Use in Science and Business: European Perspectives", Göteborg, 07.05.2019.

Liszt-Rohlf, V.; Halbfas, B.: Gründungskultur an Hochschulen als eine Voraussetzung für Entrepreneurship Education, „Entrepreneurship Education“, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, April 2019, Freiburg im Breisgau, Deutschland

Bünstorf, G. “Entrepreneurship and Regional Development“, Einzelvortrag, Quito, 26.03.2019.

Bünstorf, G. “Beschäftigungsverläufe Promovierter in Deutschland: Der Record-Linkage-Ansatz des Projekts WISKIDZ 2 und erste Auswertungen“, 14. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, Magdeburg, 20.-22.03.2019.

Bünstorf, G. “Expansion of doctoral education and PhDs’ labor market outcomes: New evidence from German register data“, Einzelvortrag, Stanford, 04.03.2019.

Bünstorf, G. “Foreigners graduating from doctoral studies in Germany: what role do they play in the German innovation system?“, Workshop Determinants and career effects of scientists’ international mobility, Hannover, 21.02.2019.

Liszt-Rohlf, V.; Halbfas, B.: Diverse Gründungsmodelle – diverse Gründungspersonen? Vorstellungen junger Menschen von Gründungspersonen, Ökonomische Bildung und Innovation, Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Ökonomische Bildung, Februar 2019, Dortmund, Deutschland

Bünstorf, G. “Wie viele Wettbewerbe verträgt die Wissenschaft?“, Workshop Governance of Science – The Winner Takes It All… Wieviel Wettbewerb verträgt die Wissenschaft?, Hannover, 06.11.2018.

Halbfas, B., Adler, A.: Gründungsberatung unter der Lupe – vorherrschende Praktiken des Doing Gender. 22. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand G-Forum 2018, Förderkreis Gründungs-Forschung e.V. (FGF), Oktober 2018, Stuttgart, Deutschland

Adler, A.: Labformats for Sustainability - Discursive Crossing Points between Reproduction and Transformation. #DN22– Discourse, Power, Subjectivation, September 2018, Gießen, Deutschland

Bünstorf, G. “Why and how innovation matters for established firms, and why and how established firms matter for innovation“, Policy Seminarium, Stockholm, 17.09.2018.

Halbfas, B., Adler, A.: Professionalisierung gendersensibler Unternehmensgründungsberatung – Inwiefern helfen disruptive Ansätze. Diversitätsforschung: Von der Rekonstruktion zur Disruption? Diversity Netzwerktagung, Technische Universität München September 2018, München, Deutschland

Bünstorf, G. “Locations of new PhDs’ labor market entry: How do foreigners trained at German universities differ from natives?”, Workshop II on Universities & Society, Göteborg, 03.09.2018.

Adler, A.: Future Development in Organizational Education – An Open Workshop, ECER 2018, August 2018, Bozen, Italien

Adler, A.: Innovation Labs – Discursive Crossing Point between Economization, Legitimization and the Emergence of the New. CADAAD - CONFERENCE ON CRITICAL APPROACHES TO DISCOURSE ANALYSIS ACROSS DISCIPLINES, Juli 2018, Aalborg, Dänemark

Bünstorf, G. “Is Entrepreneurial Behavior Rewarded in Academia? Evidence from Post-Reunification Germany“, International Joseph A. Schumpeter Society Conference, Seoul, 04.-06.07.2018.

Halbfas, B., Liszt, V.: Learning situations of entrepreneurial decision-making in vocational teacher education. 3E - Conference, ECSB Entrepreneurship Education Conference; Mai 2018, Enschede, Niederlande

Adler, A., Halbfas, B.: Educators as Start-up Counselors? Challenges in the Context of Women Entrepreneurship. 3E - Conference, ECSB Entrepreneurship Education Conference; Mai 2018, Enschede, Niederlande

Bünstorf, G. “Wie viel Raum für die Exzellenz? Interdependenz von Drittmittelströmen und Auswirkungen der Exzellenzinitiative“, 13. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, Speyer, 12.-13.04.2018.

Bünstorf, G. “Is Entrepreneurial Behavior Rewarded in Academia? Evidence from Post-Reunification Germany“, MSI Seminar, Leuven, 23.03.2018.

Liszt, V., Halbfas, B.: Die Freiheit autonome Entscheidungen im Gründungsprozess zu treffen, Ökonomische Bildung und Freiheit, Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für ökonomische Bildung, Februar 2018, Freiburg im Breisgau, Deutschland

Adler, A.: Start-up counselling and women entrepreneurship, Workshop Entrepreneurship Education, Februar 2018, Dortmund, Deutschland

Adler, A., Halbfas, B.: Gründungsberatung unter der Lupe: „Wie beraten wir“, 8. Kongress für psychodynamisches Coaching, Februar 2018, Kassel, Deutschland

Bünstorf, G. “Proximity and Learning: Evidence from a Post-WW2 Intellectual Reparation Program“, Geography of Innovation Conference, Barcelona, 31.01.-02.02.2018.

Bünstorf, G. “Knowing more about less: Towards more focus and better methods in entrepreneurship research“, Workshop: The Future of Entrepreneurship Research – Where should we go to and what should we look at?, Jena, 17.01.2018.

Bünstorf, G. “Unabhängigkeit der Forschung: Wirtschaftswissenschaftliche Ansatzpunkte und Perspektiven (mit VWL-Schwerpunkt)“, Workshop Disziplinäre Perspektiven auf die Unabhängigkeit der Forschung, Berlin, 29.11.2017.

Bünstorf, G. “Individuelle Anreize und die Qualität quantitativ-empirischer Ergebnisse“, Workshop Anreiz, Kosten und Erkenntnisqualität: Wissenschaftsökonomie im Spannungsfeld von Ressourcenknappheit und epistemischer Ambition, Bielefeld, 16.-17.11.2017.

Halbfas, B., Kirbach, L.: Auswirkungen von Ideenwettbewerben auf die Gründungskultur an Hochschulen, 21. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand G-Forum 2017, Förderkreis Gründungs-Forschung e.V. (FGF), Oktober 2017, Wuppertal, Deutschland

Halbfas, B., Lilischkis, S.: Entrepreneurship Education an Hochschulen in Entwicklungsländern: Eine Analyse von neun Fallstudien in Afrika und Asien, 21. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand G-Forum 2017, Förderkreis Gründungs-Forschung e.V. (FGF), Oktober 2017, Wuppertal, Deutschland

Adler, A., Halbfas, B.: Flexibel, Risikobereit & Kreativ – Diskriminierung in der Gründungs-beratung – Gründungsberatung als Kontextfaktor nachhaltiger Entrepreneurship Eco-Systems, 21. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand G-Forum 2017, Förderkreis Gründungs-Forschung e.V. (FGF), Oktober 2017, Wuppertal, Deutschland

Halbfas, B., Liszt, V.: Entscheidungsprozesse im ungewissen Gründungskontext erleben und erforschen, 21. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand G-Forum 2017, Förderkreis Gründungs-Forschung e.V. (FGF), Oktober 2017, Wuppertal, Deutschland

Halbfas, B., Liszt, V.: Entwicklung der Entrepreneurship Education – historische Analyse des Definitionsverständnisses. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaften, Sektionstagung der Berufs- und Wirtschaftspädagogik, September 2017, Stuttgart, Deutschland

Bünstorf, G. “How important are field and gender for the adequate employment of doctoral graduates in Germany?“, Workshop Evolutorische Ökonomik, Bremen, 12.-13.10.2017.

Bünstorf, G. How important are field and gender for the adequate employment of doctoral graduates in Germany? TUM Workshop Resource Competition, Research Assessment and Institutional Affiliations in Academia, Burghausen, 27.-29.09.2017


Halbfas B.; Liszt V.; Zulauf, K. Netzwerke von geflüchteten Entrepreneuren. Vortrag auf dem Diversity-Netzwerktreffen, Göttingen, 12.-14.09.2017.


Bünstorf, G. How far is the reach of excellence in science policy? An analysis of spillover effects in German research funding”, Workshop Deciphering the New Challenges to Universities: Knowledge Economy and its impact on universities in terms of internal organization, relations to firms, and public policy, Göteborg, 11.-13.09.2017.


Bünstorf, G. WISKIDZ_2: Individualdaten zum wissenschaftlichen Nachwuchs”, Workshop zur Datenlage zum wissenschaftlichen Nachwuchs, Berlin, 06.07.2017.


Bünstorf, G. Biases and errors in reported significance levels: Evidence from innovation research”, DRUID Summer Conference 2017, New York, 12.-14.06.2017.


Bünstorf, G. Trapped in the Land of Opportunity? Entrepreneurial Behavior in the German Academic Labor Market after 1990”, SCANCOR, Stanford University, 19.05.2017.


Halbfas B.; Liszt V. Entrepreneurship education and learning situations of decision-making. 3E - Conference, ECSB Entrepreneurship Education Conference, Cork, Irland, 09.-12.05.2017.


Gerlach, F.; Heinigk, K.; Rosing, K. Ambidextrous leadership – Meeting different innovation requirements. Paper (accepted) at the Conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Dublin, Ireland, 05.2017.


Bünstorf, G. Spin-off Performance in Industry Clusters: Embodied Knowledge vs. Embedded Firms”, SCANCOR, Stanford University, 17.04.2017.


Halbfas B.; Liszt V. Entscheidungskompetenz in variierenden Kontexten fördern. Vortrag auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Ökonomische Bildung zum Rahmenthema Intentionen und Kontexte Ökonomischer Bildung, Flensburg, 02.03.2017.


Bünstorf, G. What’s Science Got To Do With It? Doctoral Training and Academic Entrepreneurship in the First 50 Years of the German Laser Industry”, Institute for Innovation and Entrepreneurship, University of Göteborg, 29.11.2016 and Uppsala University, 27.02.2017.

Rosing, K. Unternehmerisches Handeln und der Umgang mit Fehlern. Eingeladener Vortrag beim Rotary Club Kassel-Wilhelmshöhe e.V., 12.2016.


Bünstorf, G. Spin-off Performance in Industry Clusters: Embodied Knowledge vs. Embedded Firms”, Workshop: Resurrection or Reinvention: Industrial Resilience in Traditional Manufacturing Regions, Turin, 21.-22.11.2016.


Klusmeyer, J.;  Söll, M. Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz (AG BFN):  Forum „Didaktik der beruflichen Bildung – Selbstverständnis, Zukunftsperspektiven und Innovationsschwerpunkte“, Hamburg, 17.-18.11.2016.


Rosing, K. Der Umgang mit Fehlern und Scheitern im Gründungskontext – eine psychologische Perspektive. Eingeladener Vortrag bei den Gründertagen Hessen, Oberursel, 11.2016.


Hundeling, M.; Shylivska, Y.; Rosing, K. Innovation in Teams: Ein linearer oder chaotischer Prozess innovativer Aktivitäten? Vortrag beim 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, 09.2016.


Ohly, S. Stressors: Recent Developments. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, 09.2016.


Rosing, K.; Zacher, H. A new perspective on individual ambidexterity and its relationship with innovative performance. Paper presented at the Annual Meeting of the Academy of Management, Anaheim, California, USA, 08.2016.


Hundeling, M.; Rosing, K. A dynamic perspective on team regulatory focus and its implications for idea generation and idea implementation activities. Paper presented at the Annual Meeting of the Academy of Management, Anaheim, California, USA, 08.2016.


Halbfas B.; Liszt V. Entrepreneurship Education and simulations of decision-making processes (Workshop), SIEC-ISBE: 88th International Conference 2016 Graz, Austria, 31.07. – 5.08.2016.


Halbfas B.; Kiss K.; Klusmeyer, J.; Liszt V.; Spangl S. Forum: Entrepreneurship Education als Innovationskraft in der Berufsbildung oder als Praxis ohne Theorie?, Podiumsteilnehmerin dieses Forums, Österreichische Berufsbildungsforschungskonferenz (BBFK) zum Thema: „Berufsbildung, eine Renaissance? Motor für Innovation, Beschäftigung, Teilhabe, Aufstieg, Wohlstand, .....“, Steyr, 08.07.16.


Bünstorf, G. Steve Jobs or No Jobs? Entrepreneurial activity and performance among Danish college dropouts and graduates”, Innovation & Entrepreneurship Conversation, Imperial College London, 18.06.2015, G-Forum 2015, Kassel, 08.-09.10.2015, and Institute for Innovation and Entrepreneurship, University of Göteborg, 17.06.2016.


Bünstorf, G. 50 Years of Entrepreneurship in the German Laser Industry”, Third International ZEW Conference on the Dynamics of Entrepreneurship, Mannheim, 06.-07.06.2016.


Ohly, S. The effect of being online: Processes and boundary conditions of smartphone use after hours. European Occupational Health Psychology, Athen, 05.2016.


Bünstorf, G. Student Entrepreneurship in Germany: (How) Does the University Matter?”, 11. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, München, 07.-08.04.2016.

Bünstorf, G. Non-Compete Clauses, Employee Effort and Entrepreneurship: A Laboratory Experiment”, Sino-German Workshop on Innovation and High-Tech Entrepreneurship, Zhejiang University, China, 17.-19.11.2015.


Halbfas B.; Bischoff K. Entrepreneurship Education an Hochschulen in Europa: Eine fallstudienübergreifende Analyse, Vortrag auf dem G-Forum, Kassel, 9.10.2015.


Martin C.; Halbfas B. Gründerhochschule Kassel: Herausforderungen im Rahmen der universitätsweiten Implementation von unternehmerischem Denken und Handeln in die Lehre, Vortrag auf dem G-Forum, Kassel, 08.10.2015.


Rosing, K.; Fischer, S. How error management culture challenges employees: A missing link to business performance. Paper presented at the 19th G-Forum - Interdisciplinary Entrepreneurship Conference, Kassel, 10.2015.


Martin, C. La Universidad Emprendedora“; 1er Encuentro Internacional de Innovacíon en la Educacíon Superior Proyecto Piloto – Programa INNOVACAMPUS, Medellín, Colombia, 19.06.2015.

Martin C. Gründerhochschule Kassel: Gründerhochschule Kassel - unternehmerisches Denken und Handeln in der Lehre, Vortrag auf dem G-Forum, Oldenburg, 14.11.2014.