Journal Articles
2019
Schneijderberg, Christian (2019): Doctoral Education and Training. In: Oxford Bibliographies in Education. Ed. Anne Hynds. New York: Oxford University Press. [plus Bibliometric Annex, siehe www.uni-kassel.de/go/DE&T/].
Schneijderberg, Christian (2019): Research about Quality Assurance as Research about Consequences of Political Reforms. In: Higher Education Policy. Doi: 10.1057/s41307-018-00131-z
2018
Baumann, Janosch; Krücken, Georg (2018): Debated Legitimacy: Accreditation in German Higher Education. Online First 24 November 2018. In: Higher Education Policy.
Abstract
Braun, Edith; Athanassiou, Georgios; Pollerhof, Kathleen; Schwabe, Ulrike (2018): Wie lassen sich kommunikative Kompetenzen messen? Konzeption einer kompetenzorientierten Prüfung kommunikativer Fähigkeiten von Studierenden. In: Beiträge zur Hochschulforschung 40 (3), S. 34–55.
Volltext
Bruns, Stefan B.; König, Johannes; Stern, David I. (2018): Replication and robustness analysis of ‘energy and economic growth in the USA: A multivariate approach’. (im Druck).
Volltext
Buenstorf, Guido; Costa, Carla (2018): Drivers of spin-off performance in industry clusters. Embodied knowledge or embedded firms? In: Research Policy 47 (3), S. 663–673.
Abstract
Heinisch, Dominik; Buenstorf, Guido (2018): The next generation (plus one): an analysis of doctoral students’ academic fecundity based on a novel approach to advisor identification. In: Scientometrics 117 (1), S. 351–380.
Abstract
Hladchenko, Myroslava; Dobbins, Michael; Jungblut, Jens (2018): Exploring Change and Stability in Ukrainian Higher Education and Research. A Historical Analysis Through Multiple Critical Junctures. In: High Educ Policy 19 (2), S. 111. DOI: 10.1057/s41307-018-0105-9.
Abstract
Jungblut, Jens; Vukasovic, Martina; Steinhardt, Isabel (2018): Higher education policy dynamics in turbulent times – access to higher education for refugees in Europe. In: Studies in Higher Education 2 (1), S. 1–12. DOI: 10.1080/03075079.2018.1525697.
Abstract
Kosmützky, Anna (2018): Review of Bleiklie et al. (2017): Managing Universities: Policy and Organizational Change from a Western European Comparative Perspective. [Review]. In: Comparative Education Review 62 (1), S. 151–154.
Krücken, Georg; Engwall, Lars; Corte, Erik de (2018): Introduction to the Special Issue on ‘University Governance and Creativity’. In: European Review 26, S. 1–5. DOI: 10.1017/S1062798717000485.
Volltext
Müller, Lars: Zum Zusammenhang von Studienabbruch und Migrationshintergrund: die Rolle von schulischer Leistung und Lern-Engagement im Studium, ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 2-2018, S. 97-119.
Abstract
Müller, Lars; Braun, Edith (2018): Student Engagement. Ein Konzept für ein evidenzbasiertes Qualitätsmanagement an Hochschulen. In: Zeitschrift für Erziehungwissenschaft (3), S. 649–670.
Volltext
Pineda, Pedro; Celis, Jorge (2018): The Maelstrom of Online Programs in Colombian Teacher Education. In: epaa 26, S. 114. DOI: 10.14507/epaa.26.3873.
Volltext
Schneijderberg, Christian und Steinhardt, Isabel (2018): Accreditation of X Qualities Instead of Quality X: A Normative Analysis of Criteria of the German Higher Education Accreditation. In: Higher Education Policy.
Abstract
Seidenschnur, Tim; Krücken, Georg; Galwa, Julia; Vogel, Rick: Berater im Spiegel des Feldes. Eine professionssoziologische Rekonstruktion ihrer Legitimierung in Verwaltungen und Universitäten. In: Soziale Welt 1 (2018), S. 6-32
Volltext
Tao, Dongmei; Steinhardt, Isabel; Yang, Dongping (2018): The Extension and Enlightenment of Research Function of German University of Applied Sciences. In: Jiangsu Education 209 (7), S. 104–108.
Teichler, Ulrich (2018): Der studentische Protest der 1960er Jahre und die Entstehung der Hochschulforschung in der Bundesrepublik Deutschland. In: die hochschule 27 (1-2), S. 179–203.
Volltext
2017
Buenstorf, Guido; Nielsen, Kristian; Timmermans, Bram (2017): Steve Jobs or No Jobs? Entrepreneurial Activity and Performance among Danish College Dropouts and Graduates. In: Small Business Economics 48 (1), S. 179–197.
Volltext
Chou, Meng-Hsuan; Jungblut, Jens; Ravinet, Pauline; Vukasovic, Martina (2017): Higher Education Governance and Policy: Multi-issue, Multi-level, and Multi-actor Dynamics. In: Policy and Society (special issue) 36 (1), S. 1–15.
Volltext
Janson, Kerstin; Flöther, Choni (2017): Der Einsatz von Absolventenstudien im Career Service. Ein empirischer Überblick. In: career service paper (csp) (15), S. 37–58.
Volltext
Jungblut, Jens (2017): Book Review. The Political Economy of Higher Education Finance. The Politics of Tuition Fees and Subsidies in OECD Countries, 1945-2015. In: European Journal of Higher Education 7 (1), S. 96–99.
Abstract
Jungblut, Jens; Rexe, Deanna (2017): Higher Education Policy in Canada and Germany. Assessing Multi-level and Multi-actor Coordination Bodies for Policymaking in Federal Systems. In: Policy and Society 36 (1), S. 49–66.
Volltext
Jungblut, Jens; Vukasovic, Martina (2017): Not all Markets are Created Equal: Re-Conceptualizing Market Elements in Higher Education. In: Higher Education. Volltext
Kosmützky, Anna (2017): A two-sided medal: On the complexity of international comparative and collaborative team research. Early View (Online Version of Record published before inclusion in an issue). In: Higher Education Quarterly.
Volltext
Kosmützky, Anna (2017): Altmetrics & Co. und die Freiheit der Forschung. In: Kritische Ausgabe. Zeitschrift Für Germanistik & Literatur 21 (2).
Krücken, Georg (2017): Die Transformation von Universitäten in Wettbewerbsakteure. In: Beiträge zur Hochschulforschung (3-4), S. 10–29. Volltext
Krücken, Georg (2017): Gemeinsam unterschiedlich. Zum Nutzen von Perspektivendifferenz. In: Wissenschaftsmanagement (3), S. 23–27.
Steinhardt, Isabel (2017): Zusammenhang zwischen Diversität von Studierenden und Nutzung digitaler Medien und offener Bildung im Studium. In: JFMH: Offenheit in Lehre & Forschung (06), S. 12–13.
Volltext
Steinhardt, Isabel; Schneijderberg, Christian; Götze, Nicolai; Baumann, Janosch; Krücken, Georg (2017): Mapping the Quality Assurance of Teaching and Learning in Higher Education: the Emergence of a Specialty? In: Higher Education 74 (2), S. 221–237.
Volltext
Teichler, Ulrich (2017): Internationalisation Trends in Higher Education and the Changing Role of Student Mobility. In: Journal of International Mobility (5), S. 177–216.
Volltext
Teichler, Ulrich (2017): Internationally Mobile Academics. Concepts and Findings in Europe. In: European Journal of Higher Education 7 (1), S. 15–28.Abstract
Whitchurch, Celia; Schneijderberg, Christian (2017): Changing Professional and Academic Identities. In: Oxford Bibliographies in Education.
Abstract
2016
Benderoth, Katharina und Müller, Lars (2016): Herkunft als Studienhandicap? Das Potential des Peer-Netzwerkes ArbeiterKind.de für Studieninteressierte und Hochschulen. In: Das Hochschulwesen, 64. Jg., H.1/2 2016, S. 37-41
Jungblut, Jens (2016): Re-distribution and public governance – the politics of higher education in Western Europe. In: European Politics and Society, S. 1–22. (DOI: 10.1080/23745118.2016.1140395).
Abstract
Krücken, Georg und Serrano-Velarde, Kathia (2016): Der Berater als Fremder. Eine soziologische Studie zur Managementberatung in Universitäten. In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, H. 68, S. 29–51 (DOI 10.1007/s11577-015-0351-4)
Abstract
Steinhardt,Isabel (2016): Habitussensibilisierung durch Videoanalysen von Lehramtsstudierenden. In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 11 / 1, S. 225-237.
Volltext
2015
BADILLO, Rosalba; BUENDÍA-ESPINOSA, Angélica; KRÜCKEN, Georg (2015): La conducción de las instituciones de educación superior frente a la “tercera misión de la universidad”: visiones globales, miradas locales. (The leadership of rectors in universities' "third mission": Global visions, local views). In: Revista Mexicana de Investigación Educativa 65 (XX), S. 393–417.
BRAUN, Edith; BRACHEM, Julia-Carolin (2015): Requirements higher education graduates meet on the labour market. In: Peabody Journal of Education, S. 574–595. DOI: 10.1080/0161956X.2015.1068086.
CAVALLI, Alessandro; TEICHLER, Ulrich (2015): Preface. In: European Review 23 (1, Supplement), S. 1–5.
HÖHLE, Ester Ava (2015): From apprentice to agenda-setter: comparative analysis of the influence of contract conditions on roles in the scientific community. In: Studies in Higher Education, S. 1–15. DOI: 10.1080/03075079.2015.1060704.
Abstract
KOSMÜTZKY, Anna; KRÜCKEN, Georg (2015): Sameness and Difference. In: International Studies of Management & Organization 45 (2), S. 137–149. DOI: 10.1080/00208825.2015.1006013.
SCHNEIJDERBERG, Christian; BEIT-YAGHOUB, Desire; GOSSMANN, Nina; HEYDE, Julian; KORNKE, Nicole; KUZNETSOVA, Maria et al. (2015): Viele Daten - wenig Information für Studieninteressierte? : Eine Untersuchung der Internetseiten von Soziologieinstituten. In: Soziologie 44 (1), S. 78–98.
STEINHARDT, Isabel (2015): Evaluationsprofessionalisierung und Methodenkenntnis – ein untrennbares Paar in Hochschulen? In: Qualität in der Wissenschaft 9 (1), S. 9–15.
TEICHLER, Ulrich (2015): Academic Mobility and Migration. What We Know and What we Do Not Know. In: European Review 23 (Supplement, 1), S. 6–37.
TEICHLER, Ulrich (2015): Es irreversible la declinacíon en la credibilidad de las universidades? In: International Higher Education (Boston colleges Center for International Higher Education) 67, S. 22–23.
TEICHLER, Ulrich (2015): Is the Decline of the Universities’ Credibility Irreversible? In: International Higher Education (Boston colleges Center for International Higher Education) 80, S. 18–19.
TEICHLER, Ulrich (2015): Mehr oder weniger. Differenzierung im internationalen Vergleich. In: Forschung & Lehre 22 (1), S. 20–22.
TEICHLER, Ulrich (2015): Mnogoobrazie I diversifikatsiya vysshego obrazovaniya: tendentsii, vyzowy I varianty politiki. Diversity and Diversification of Higher Edudation: Trends, Challenges and Policies. In: Educational Studies Moscow (1), S. 14–38. Online verfügbar unter vo.hse.ru/en/.
TEICHLER, Ulrich (2015): Mozhuo li ostanovit’ padenie avtoriteta vuzov? Is the Decline of the Universities’ Credibility Irreversible? In: International Higher Education 80, S. 25–26.
TEICHLER, Ulrich (2015): O declínio de credibilidade das universidades é irreversível? Is the Decline of the Universities’ Credibility Irreversible? In: Revista Enensino Superior 80.
TEICHLER, Ulrich; CAVALLI, Alessandro (2015): The Diverse Patterns and the Diverse Causes of Migration and Mobility. In: European Review 23 (Supplement, 1), S. 112–126.
WINTERHAGER, Nico; KRÜCKEN, Georg (2015): The Local ‘War for Talent’. Recruitment of Recent Tertiary Education Graduates From a Regional Perspective. Some Evidence From the German Case. In: European Journal of Higher Education 5 (2), S. 127–140.
2014
Teichler, Ulrich (2014): Hochschule und Beruf als Gegenstandsbereich der Hochschulforschung. In: die hochschule. Journal für wissenschaft und bildung 1/2014, S. 118-132 (pdf)
BÖNTE, Werner; KRABEL, Stefan (2014): You can’t always get what you want: gender differences in job satisfaction of university graduates. In: Applied Economics 46 (21), S. 2477–2487.
KOSMÜTZKY, Anna (2014): Von der Spitze zum Eisberg – eine konzeptionelle und empirische Analyse zur Selbstbeschreibung der Wissenschaft zwischen Autonomie und Praxis. In: Technikfolgenabschätzung - Theorie und Praxis (TA-TuP) (23), S. 3.
KOSMÜTZKY, Anna; KRÜCKEN, Georg (2014): Does an Increase in International Higher Education Research Correlate with More Comparative Analysis? In: International Higher Education 76 (Winter Edition).
KOSMÜTZKY, Anna; KRÜCKEN, Georg (2014): Growth or steady state? A bibliometric focus on international comparative higher education research. In: High Educ 67 (4), S. 457–472. DOI: 10.1007/s10734-013-9694-9. (Abstract)
KOSMÜTZKY, Anna; NOKKALA, Terhi (2014): Challenges and trends in comparative higher education: an editorial. In: Higher Education 67 (4), S. 369–380. DOI: 10.1007/s10734-013-9693-x.
KRABEL, Stefan; FLÖTHER, Choni (2014): Here Today, Gone Tomorrow? Regional Labour Mobility of German University Graduates. In: Regional Studies 48 (410), S. 1609–1627.
KRÜCKEN, Georg (2014): Higher Education Reforms and Unintended Consequences: a Research Agenda. In: Studies in Higher Education 39 (8), S. 1439–1450.
PAVLIN, Samo; DEZELAN, Tomaz; TEICHLER, Ulrich (2014): Hybrid Roles, Converging Knowledge Needs for Graduates’ Careers? An Insight into Academic and Administrational Perspectives. In: Annales (Annals for Istrian and Mediterranean Studies), Siries Historia et Sociologica 24 (3), S. 383–396.
PLASA, Tim (2014): Der Weg in den Beruf. In: Nachrichten aus Chemie, Technik und Laboratorium 62 (9), S. 942–944.
PLASA, Tim (2014): Studienbedingungen und Berufseinstieg in der Biologie. In: Biologie in unserer Zeit 44 (6), S. 364–366.
Schoen, Anja; HEINISCH, Dominik; BÜNSTORF, Guido (2014): Playing the Name Game to Identify Academic Patents in Germany. In: Scientometrics 101 (1), S. 527–545.
Seeber, Marco; Lepori, Benedetto; Montauti, Martina; Enders, Jürgen; Boer, Harry de; Weyer, Elke et al. (2014): European Universities as Complete Organizations? Understanding Identity, Hierarchy and Rationality in Public Organizations. In: Public Management Review 17 (10), S. 1444–1474. DOI: 10.1080/14719037.2014.943268.
Seeber, Marco; Lepori, Benedetto; Montauti, Martina; ENDERS, Jürgen; Boer, Harry de; Weyer, Elke et al. (2014): European Universities as Complete Organizations? Understanding Identitiy, Hierarchy and Rationality in Public Organizations. In: Public Management Review, S. 1–31.
Steinhardt, Isabel und Schneijderberg, Christian (2014): Hochschulforschung als Gemischtwarenladen. Karrieremöglichkeiten des wissenschaftlichen Nachwuchses in einem heterogenen Feld. In: die hochschule. Journal für wissenschaft und bildung 1/2014, S. 63-75 (pdf)
TEICHLER, Ulrich (2014): Boronia kaikaku go doitsu to ôshû shokoku no daigaku no gakushû puroguramu ni ataeta eikyô – boronia purosesu 10 nenkan no kaikaku doryoku no sôkatsu. The Impact of the Bologna Reform Programme on Universities in Germany and Other European Countries: An Account after a Decade of Reform Efforst. In: Daigaku Hyôka Gakuin Kenkyû (Research on Academic Degrees and University Evaluation) (16), S. 1–25.
TEICHLER, Ulrich (2014): Hochschule und Beruf als Gegenstandsbereich der Hochschulforschung. In: die hochschule. journal für wissenschaft und bildung 23 (1), S. 118–132.
TEICHLER, Ulrich (2014): Hochschulforschung ist ohne Praxisnähe nicht denkbar. In: DUZ Special (1), S. 16–17.
TEICHLER, Ulrich (2014): The Academic Profession between National Characteristics and International Trends. In: Hungarian Education Research Journal 4 (4), S. 29–42.
TEICHLER, Ulrich (2014): The Academic Profession between National Characteristics and International Trends. In: Hungarian Education Research Journal 4 (1), S. 29–42.
Yagci, Yasemin (2014): Setting Policy Agenda for the Social Dimension of the Bologna Process. In: Higher Education Policy 27 (4), S. 509–528. DOI: 10.1057/hep.2013.38.
2013
Buenstorf, Guido, Michael Fritsch und Luis F. Medrano (2013): “Regional knowledge, organizational capabilities, and the emergence of the West German laser systems industry, 1975–2005”, Regional Studies. DOI: 10.1080/00343404.2012.711947
Buenstorf, Guido und Alexander Schacht (2013): “We need to talk - or do
we? Geographic distance and the commercialization of technologies from public research”, Research Policy, 42, S. 465– 480.
Engels, Anita; Hüther, Otto;Schäfer, Mike und Held, Hermann (2013): Public climate-change skepticism, energy preferences and political participation. In: Global Environmental Change, 23(5), S. 1018–1027.
Hassr, Raimund; Krücken, Georg (2013): Competition and Actorhood. A Further Expansion of the Neo-institutional Agenda. In: Sociologia Internationalis 51 (2).
Hüther, Otto und Krücken, Georg (2013): Hierarchy and power. A conceptual analysis with particular reference to New Public Management reforms in German universities. In: European Journal of Higher Education Research 3 (4), S. 307–323. DOI: 10.1080/21568235.2013.850920 .
Jüttemeier, Michael und Krücken, Georg (2013): Administratives Hochschulmanagement als Erfolgsfaktor im wissenschaftlichen Wettbewerb? Eine quantitative Analyse der Personalentwicklung an Universitäten der 3. Förderlinie der Exzellenz-Initiative. In: Hochschulmanagement 8 (1), S. 25–32.
Krabel Stefan; Schacht, Alexander (2013): Follow the Leader? How Leadership Behavior Influences Scientists’ Commercialization Behavior (or not). In: Economics of Innovation and New Technology. Online verfügbar unter www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10438599.2013.816107.
Kretek, Peter; Dragsic, Žarko; Kehm, Barbara M. (2013): Transformation of University Governance: on the Role of University Board Members. In: Higher Education 65 (1), S. 39–58. DOI: 10.1007/s10734-012-9580-x .
Krücken, Georg; Blümel, Albrecht; Kloke, Katharina (2013): The Managerial Turn in Higher Education? On the Interplay of Organizational and Occupational Change in German Academia. In: Minerva Minerva, 51(4), S. 417-442. DOI: 10.1007/s11024-013-9240-z.
Krücken, Georg: Die Universität – ein rationaler Mythos? In: Beiträge zur Hochschulforschung, 35. Jg., Nr. 4, 2013, S. 82-101.
PERKMANN, Markus, Valentina TARTARI, Maureen MCKELVEY, Erkko Autio, Anders BROSTRÖM, Pablo D'ESTE, Riccardo FINI, Aldo GEUNA, Rosa GRIMALDI, Alan HUGHES, M. KITSON, Stefan KRABEL, Patrick LLERENA, Francesco LISSONI, Ammon SALTER, und Maurizio SOBRERO. (2013): Academic engagement and commercialisation. A review of the literature on university industry relations. In: Research Policy 42 (2), S. 423–442.
Schoen, Anja und Guido Buenstorf (2013): “When do universities own their
patents? An explorative study of patent characteristics and organizational determinants in Germany”, Industry and Innovation, 20, S. 422–437.
Teichler, Ulrich (2013): Academically Ambitious and Relevant Higher Education Research. The Legacy of the Consortium of Higher Education. In: European Journal of Higher Education 3 (3), S. 242–254.
TEICHLER, Ulrich (2013): Oktatás és kutatás: egy bonyolut kapcsolat (Changes and Options: The Academic Profession). In: Felsöoktatási Mühely (Atelier of Higher Education, Budapest) 2013 (1), S. 39–52.
TEICHLER, Ulrich (2013): Yôroppa no kôtô kyôiku kenkyû (Higher Education Research in Europe) (Übersetzt von Yuki Inenaga). In: Kôtôkyôikukenkyû (Japanese Journal of Higher Education Research) (Kôtô kyôiku kenkyû no seidoka to kadai tokushû, Special Issue: Higher Education Research: Institutionalization and Its Challenges) (16), S. 123–143.
Zuber, Stephanie und Hüther, Otto (2013): Interdisziplinarität in der Exzellenzinitiative – auch eine Frage des Geschlechts? In: Beiträge zur Hochschulforschung, 35(4), S. 54-81.
Yagci, Yasemin (2014): Setting Policy Agenda for the Social Dimension of the Bologna Process. In: Higher Education Policy 27 (4), S. 509–528. DOI: 10.1057/hep.2013.38. (Abstract)