Publications

Articles

Schnotz, W., Ullrich, M., Hochpöchler, U. Horz, H., McElvany, N., Schroeder, S., & Baumert, J. (in press). What makes text-picture integration difficult? A structural and procedural analysis of textbook requirements. Research in Psychology.

Hachfeld, A., Schroeder, S., Anders, Y., Hahn, A., & Kunter, M. (in press). Herkunft oder Überzeugung? Welche Rolle spielen der Migrationshintergrund und multikulturelle Überzeugungen für das Unterrichten von Kindern mit Migrationshintergrund? [Origin or belief? Which effects do immigration background and multicultural beliefs have on teaching students with immigration background?] Zeitschrift für Pädagogische Psychologie.

McElvany, N., Schroeder, S., Baumert, J., Schnotz, W., Horz, H. & Ullrich, M. (in press). Cognitively demanding learning materials with texts and instructional pictures: Teachers' diagnostic skills, pedagogical beliefs and motivation. European Journal of Psychology of Education.

Schroeder, S. (in press). Effects of reading skill and CaSe MiXiNg on nonword reading in German. Journal of Research in Reading.

Ullrich, M., Schnotz, W., Horz, H., McElvany, N., Schroeder, S. & Baumert, J. (in press). Kognitionspsychologische Aspekte der Text-Bild-Integration. [Cognitive aspects of text-picture integration].Psychologische Rundschau.

Schroeder, S. (2011). What readers have and do: Effects of students' verbal ability and reading time components on comprehension with and without text availability. Journal of Educational Psychology, 103, 877-896.

Hachfeld, A., Hahn, A., Schroeder, S., Anders, Y., Stanat, P., & Kunter, M. (2011). Assessing teachers’ multicultural and egalitarian beliefs: The teachers’ cultural beliefs scale. Teacher and Teacher Education, 27, 986-996.

Lintorf, K., McElvany, N., Rjosk, C., Schroeder, S., Baumert, J., Schnotz, W., Horz, H., & Ullrich, M. (2011). Zuverlässigkeit von diagnostischen Lehrerurteilen - Reliabilität verschiedener Urteilsmaße bei der Einschätzung von Aufgabenschwierigkeiten [Reliability of teacher's diagnostic evaluations]. Unterrichtswissenschaft, 39, 102-120.

Schroeder, S., Richter, T., McElvany, N., Hachfeld, A., Baumert, J., Schnotz, W. et al. (2011). Teachers' beliefs, instructional behaviours and students' engagement in learning from texts with instructional pictures. Learning & Instruction, 21, 403-415.

Hachfeld, A., Anders, Y., Schroeder, S., Stanat, P., & Kunter, M. (2010). Does immigration background matter? How teachers’ predictions of student’ performance relate to student background. International Journal of Educational Research, 49, 78-91.

Schnotz, W., Horz, H., McElvany, N., Schroeder, S., Ullrich, M., Baumert, J., Hachfeld, A. & Richter, T. (2010). Das BITE-Projekt: Integrative Verarbeitung von Texten und Bildern in der Sekundarstufe I. [The BITE project: Integrative processing of texts and pictures in high school]. Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft 56, 143-153.

McElvany, N., Schroeder, S., Richter, T., Hachfeld, A., Baumert, J., Schnotz, W., Horz, H. & Ullrich, M. (2010). Texte mit instruktionalen Bildern als Unterrichtsmaterial: Kompetenzen der Lehrkräfte. [Texts with instructional picturs as teaching material]. Unterrichtswissenschaft, 38, 98-116.

McElvany, N., Schroeder, S., Richter, T., Hachfeld, A., Baumert, J., Schnotz, W., Horz, H. & Ullrich, M. (2009). Diagnostische Fähigkeiten von Lehrkräften bei der Einschätzung von Schülerleistungen und Aufgabenschwierigkeiten bei Lernmedien mit instruktionalen Bildern. [Diagnostic competencies of teachers in evaluating texts with instructional pictures]. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 23, 223-235.

Richter, T., Schroeder, S. & Wöhrmann, B. (2009). You don’t have to believe everything you read: Background knowledge permits fast and efficient validation of information. Journal of Personality and Social Psychology, 96, 538-558.

Schroeder, S. Richter, T. & Hoever, I. (2008). Getting a picture that is both accurate and stable: Situation models and epistemic validation.Journal of Memory and Language, 59, 237-259.