Sprech­stun­de

In Mutterschutz/Elternzeit ab dem 17.05.2019

Se­kre­ta­ri­at

Martina Kolckhorst
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Ak­tu­el­les

Wei­te­re In­for­ma­tio­nen

Zeitschriftenbeiträge

Isberner, M.-B., Richter, T., Schreiner, C., Eisenbach, Y., Sommer, C. & Appel, M. (2018). Empowering stories: Transportation into narratives with strong protagonists increases self-related control beliefs. Discourse Processeshttps://doi.org/10.1080/0163853X.2018.1526032

Piest, B., Isberner, M.-B. & Richter, T. (in press). Don’t believe everything you hear: Routine validation of audio-visual information in children and adults. Memory and Cognition.

Schindler, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Neeb, Y. & Naumann, J. (in press). Construct validity of a process-oriented test assessing syntactic skills in German primary school children. Language Assessment Quarterly: An International Journal

Schreiner, C., Appel, M., Isberner, M.-B. & Richter, T. (in press). Argument strength and the persuasiveness of stories. Discourse Processes.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J., Neeb, Y., & Weinert, S. (in press). Processing of positive-causal and negative-causal coherence relations in primary school children and adults: A test of the cumulative cognitive complexity approach in German. Journal of Child Language.

Gnambs, T., Appel, M., Schreiner, T., Richter, T. & Isberner, M.-B. (2014). Experiencing narrative worlds: A latent state-trait analysis. Personality and Individual Differences, 69, 187-192. [preprint]

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M-B., Naumann, J. & Neeb, Y. (in press). Phonological recoding, orthographic decoding, and comprehension skills during reading acquisition. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. [preprint]

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2014). Does validation during language comprehension depend on an evaluative mindset? Discourse Processes, 51, 7-25. [Volltext]

Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Kutzner, Y. (2013). Lexical quality and reading comprehension in primary school children. Scientific Studies of Reading, 17, 415-434. [preprint]

Isberner, M.-B., Richter, T., Maier, J., Knuth-Herzig, K., Horz, H. & Schnotz, W. (2013). Comprehending conflicting science-related texts: Graphs as plausibility cues. Instructional Science, 41, 849-872. [preprint]

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2013). Can readers ignore implausibility? Evidence for nonstrategic monitoring of event-based plausibility in language comprehension. Acta Psychologica, 142, 15-22.

Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Kutzner, Y. (2012). Prozessbezogene Diagnostik von Lesefähigkeiten bei Grundschulkindern. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 26, 313-331.

Richter, T., Naumann, J., Isberner, M.-B. & Kutzner, Y. (2011). Diagnostik von Lesefähigkeiten bei Grundschulkindern: Eine prozessorientierte Alternative zu produktorientierten Tests. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 6, 479-486.

Conference Proceedings

Isberner, M.-B., & Kern-Isberner, G. (2016). A formal model of plausibility monitoring in language comprehension. In Z. Markov & I. Russell (Eds.), Proceedings of the Twenty-Ninth International Florida Artificial Intelligence Research Society Conference (pp. 662-667). Palo Alto, California: AAAI Press. [full text]

 

Buchbeiträge und Bücher

Neeb, Y., Naumann, J., Knoepke, J., Isberner, M.-B. & Richter, T. (in Druck). Phonologische Verarbeitung von gesprochener und geschriebener Sprache: Erfassung und Unterschiede im Verlauf der Grundschulzeit. In A. Redder, J. Naumann & R. Tracy (Hrsg.), Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung (FiSS): Ergebnisse. Münster: Waxmann.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (in press). Comprehension and validation: Separable stages of information processing? A case for epistemic monitoring in language comprehension. In D.N. Rapp & J. Braasch (Eds.), Processing inaccurate information: Theoretical and applied perspectives from cognitive science and the educational sciences. Boston, MA: MIT Press.

Naumann, J., Richter, T., Kutzner, Y., Knoepke, J. & Isberner, M.-B. (2014). ProDi-L: Prozessorientierte Erfassung des Leseverstehens im Grundschulalter. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.), Bildungsforschung 2020: Herausforderungen und Perspektiven (Bildungsforschung Band 40, S. 267-270). Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Neeb, Y. & Naumann, J.  (2013). Leseverstehen = Hörverstehen X Dekodieren? Ein stringenter Test der Simple View of Reading bei deutschsprachigen Grundschulkindern. In A. Redder & S. Weinert (Hrsg.), Sprachförderung und Sprachdiagnostik: Interdisziplinäre Perspektiven (S. 256-276). Münster: Waxmann.

 

Eingeladene Vorträge

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2012, October). Is comprehension feasible without validation? Evidence from a Stroop-like paradigm. Paper presented at the Symposium “Linguistic vs. Non-Linguistic Knowledge”, 11th Biannual Conference of the German Cognitive Science Society (KogWis 2012), Bamberg, Germany.

Isberner, M.-B. (2011, April). Validierungsprozesse beim Sprachverstehen. Vortrag gehalten im Arbeitsbereich „Kognition und Sprache“ der Universität Tübingen, Tübingen.

 

Vorträge und Präsentationen

Isberner, M.-B., & Kern-Isberner, G. (2016, May). A formal model of plausibility monitoring in language comprehension. Paper presented at the Twenty-Ninth International Flairs Conference, Key Largo, USA.

Isberner, M.-B., Richter, T., Schreiner, C., & Appel, M. (2016, May). Epistemic validation of inaccurate information embedded in a story: Evidence from online and offline measures. Poster presented at the International Meeting of the Psychonomic Society, Granada, Spain.

Isberner, M.-B., Richter, T., Schreiner, C., & Appel, M. (2015, September). Verarbeitung und Auswirkungen von falschen Informationen in narrativen Texten. Poster präsentiert bei der 15. Fachgruppentagung der Pädagogischen Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Kassel.

Isberner, M.-B., Richter, T., Schreiner, C., & Appel, M. (2015, July). Narrative Persuasion: Online and offline measures of processing inaccurate information embedded in a story. Paper presented at the Twenty-fifth Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Minneapolis, USA.

Isberner, M.-B., Richter, T. & Kaakinen, J. K. (2014, August). The interplay of plausibility and information certainty in text comprehension. Paper presented at the Twenty-fourth Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Chicago, USA.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Neeb, Y. (2014, August). Applying the Simple View of Reading to German Primary School Children: R = D X C? Poster presented at the Twenty-fourth Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Chicago, USA. 

Schreiner, S., Appel, M., Isberner, M.-B., & Richter, T. (2014, June). The role of narrativity, argument quality, and working memory in narrative persuasion. Paper presented at the StoryNet workshop, Budapest, Hungary. 

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2013, July). Truth will out: Evidence for Nonstrategic Evaluation of Validity in Language Comprehension. Paper presented at the Twenty-third Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Valencia, Spain.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J., & Neeb, Y. (2013, July). Do primary school children ignore concessive connectives in text comprehension? Poster presented at the Twenty-third Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Valencia, Spain.

Neeb, Y., Naumann, J., Richter, T., Knoepke, J., & Isberner, M.-B. (2013, July). Effects of auditory language skills at school entry on text comprehension in grade 2 are mediated through lexical quality. Poster presented at the Twenty-third Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Valencia, Spain.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Neeb, Y. (2013, June). Primary school children's use of case marking and word order information in auditory and written sentence processing in German. Poster presented at the Child Language Seminar 2013, Manchester, UK.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Kutzner, Y. (2012, Dezember) Lokale Kohärenzbildung und Konnektorenverständnis bei Grundschulkindern. Vortrag gehalten beim FiSS-Workshop “Bildungssprachliche Sprachkomponenten – bildungssprachlicher Wortschatz und Konnektorenverständnis“, Kassel, Germany.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2012, November). When the Truth Cannot be Ignored: Evidence for Nonstrategic Validation in Language Comprehension. Poster presented at the 53rd Annual Meeting of the Psychonomic Society, Minneapolis, USA.

Knuth-Herzig, K., Isberner, M., Horz, H., Richter, T. & Schnotz, W. (2012, November). The role of graphs and decorative pictures in comprehending science-related texts on the Internet. Paper presented at the Workshop “The Internet as a Source of Science Information” of the DFG Special Priority Program (SPP) 1409, Mülheim an der Ruhr, Germany.

Horz, H., Richter, T., Schnotz, W., Knuth-Herzig, K., Isberner, M.-B. & Maier, J. (2012, Oktober). Wissenskonstruktion anhand von Texten und Bildern mit konfligierenden Informationen aus dem Internet. Vortrag gehalten beim Rundgespräch des SPP 1409 der DFG, Frankfurt am Main.

Richter, T., Isberner, M.-B., Knoepke, J., Naumann, J. & Kutzner, Y. (2012, September). Prozessbezogene Diagnostik von Lesefähigkeiten bei Grundschulkindern mit ProDi-L. Vortrag gehalten beim 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2012, May). Comprehension and Validation: Separable stages of information processing? Paper presented at the Workshop “Comprehension and validation of information – two separate stages of information processing?”, Kassel, Germany.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2012, May). Is event-based plausibility monitored nonstrategically during language comprehension? Poster presented at the Doctoral School of the DFG SPP 1409 “Science and the Public”, Kassel, Germany.

Horz, H., Richter, T., Schnotz, W., Knuth-Herzig, K., Isberner, M.-B. & Maier, J. (2012, March). How pictures and graphs affect scientific texts’ understanding. Paper presented at the Joint workshop of the DFG Priority Program “Science and the General Public” and CERN: “Is a public understanding of abstract physics concepts feasible? Aspects of the nature of matter investigated at the Large Hadron Collider at CERN”, Geneva, Switzerland.

Knuth-Herzig, K., Maier, J., Isberner, M.-B., Richter, T., Horz, H. & Schnotz, W. (2011, September). Das Verständnis multipler Dokumente mit konfligierenden Informationen: Abbildungen als Glaubwürdigkeitsindikatoren. Vortrag gehalten bei der 13. Fachgruppentagung der Pädagogischen Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Erfurt.

Richter, T., Naumann, J., Isberner, M.-B. & Kutzner, Y. (2011, September). Prozessbezogene Diagnostik von Lesefähigkeiten von der Grundschule bis zur Universität. Überblicksreferat gehalten bei der 13. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der DGPs, Erfurt.

Kutzner, Y., Naumann,J.,  Richter,T., & Isberner, M.-B. (2011, August). The impact of item characteristics on response latencies in phonological comparison and lexical decision task items. Poster presented at the biennial JURE pre-conference, Exeter, UK.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2011, July). Is plausibility automatically assessed during language comprehension? Evidence from a Stroop-like paradigm. Poster presented at the 21st Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Poitiers, France.

Knuth-Herzig, K., Maier, J, Isberner, M.-B., Richter, T., Schnotz, W. & Horz, H. (2011, July). Comprehension of Multiple Documents with Conflicting Information: Pictures as Credibility Cues. Paper presented at the 21st Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Poitiers, France.

Kutzner, Y., Naumann, J., Richter, T. & Isberner, M.-B. (2011, July). Item characteristics’ impact on response latencies in phonological comparison and lexical decision task items. Poster presented at the 21st Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Poitiers, France.

Richter, T., Naumann, J., Isberner, M.-B. & Kutzner, Y. (2011, July). Lexical quality and reading comprehension in primary school children. Poster presented at the 21st Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Poitiers, France.

Knuth-Herzig, K., Maier, J., Isberner, M.-B., Schnotz, W., Richter, T. & Horz, H. (2011, June). Knowledge construction with conflicting information from Internet-based texts and pictures. Paper presented at the conference „Public Understanding and Public Engagement with Science“. New York, USA.

Isberner, M.-B., Kutzner, Y., Richter, T. & Naumann, J. (2011, März). Projekt „ProDi“ – Prozessbezogene Diagnostik des Lese- und Hörverstehens im Grundschulalter. Vortrag gehalten auf dem Frühjahrsworkshop der Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung des BMBF, Hamburg.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2011, März). Automatische Plausibilitätsurteile
beim Sprachverstehen
. Vortrag gehalten auf der 53. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Halle (Saale).

Isberner, M.-B. (2010, November). Automatische Validierungsprozesse beim Sprachverstehen. Vortrag gehalten auf der Herbstschule des SPP 1409, Landau in der Pfalz.

Isberner, M.-B. (2010, November). Automatische Validierungsprozesse beim Sprachverstehen. Vortrag gehalten auf der Herbstschule der Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung des BMBF, Ulrichshusen.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2010, October). An embodied approach to epistemic validation in language comprehension. Poster presented at the workshop “The Embodied Mind”, Nijmegen, The Netherlands.

Knuth-Herzig, K., Maier, J., Isberner, M.-B., Schnotz, W., Horz, H. & Richter, T. (2010, November). Wissenskonstruktion anhand von Texten und Bildern mit konfligierenden Informationen aus dem Internet. Vortrag gehalten beim 2. Rundgespräch des SPP 1409, Landau in der Pfalz.

Knuth-Herzig, K., Maier, J., Isberner, M.-B., Richter, T., Schnotz, W. & Horz, H. (2010, October). Comprehension of Multiple Documents with Conflicting Information: Pictures as Peripheral Credibility Cues. Paper presented at the Workshop “Multiple Documents comprehension” of the DFG Special Priority Program (SPP) 1409, Münster.

Herzig, K., Maier, J., Isberner, M.-B., Schnotz, W., Richter, T. & Horz, H. (2010, September). Der Einfluss von Diagrammen auf die wahrgenommene Glaubwürdigkeit und das Verstehen wissenschaftlicher Texte mit konfligierenden Informationen. Vortrag gehalten auf der 74. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirisch- Pädagogische Forschung (AEPF), Jena.

Horz, H., Schnotz, W., Richter, T., Herzig, K., Maier, J. & Isberner, M.-B. (2010, September). Der Einfluss von Diagrammen auf die wahrgenommene Glaubwürdigkeit und das Verstehen wissenschaftlicher Texte mit konfligierenden Informationen. Vortrag gehalten auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bremen.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2010, September). Textverstehen beinhaltet die automatische Validierung von Informationen. Vortrag gehalten auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bremen.

Richter, T., Naumann, J., Isberner, M.-B. und Kutzner, Y. (2010, März). Prozessbezogene Diagnostik des Lese- und Hörverstehens im Grundschulalter. Poster präsentiert auf dem Frühjahrsworkshop der Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung, Bamberg.

Herzig, K., Maier, J., Isberner, M.-B., Richter, T., Schnotz, W. & Horz, H. (2010, February). Learning with conflicting information from texts and pictures. Poster presented at the 1st Meeting of the DFG-SPP 1409, München, Germany.

Isberner, M.-B. (2009, Dezember). Wissensgestützte Bewertungen beim Sprachverstehen:Der epistemische Stroop-Effekt unter Kontrolle des Einflusses der Vorhersagbarkeit. Vortrag gehalten auf dem Präsentationstag „Nachwuchsforscher/innen gesucht" der Humanwissenschaftlichen Fakultät der Universität zu Köln, Köln.

Isberner, M.-B. & Richter, T. (2009, July). The epistemic Stroop effect: Evidence for routine epistemic validation processes in language comprehension. Paper presented at the 19th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Rotterdam, The Netherlands.

 


 

Richter, T., Naumann, J., Isberner, M.-B. & Kutzner, Y. (in Druck). ProDi-L: Prozessbezogene Diagnostik von Lesefähigkeiten bei Grundschulkindern [Computergestütztes Testverfahren]. Göttingen: Hogrefe.