Jean Marie Carey, M.A.

Visiting Scholar
University of Otago, Dunedin, New Zealand

Universität Kassel
LOEWE-Schwerpunkt „Tier-Mensch-Gesellschaft“
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34109 Kassel
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Wiederkehr des Immergleichen: Wie Franz Marc wiederkommt
(Recurrence of the Same Thing: How Franz Marc Returns)

"[Können wir uns ein Bild machen, wie wohl Tiere uns und die Natur sehen?]

Gibt es für Künstler eine geheimnisvollere Idee als die [Vorstellung], wie sich wohl die Natur in dem Auge eines Tieres spiegelt? Wie sieht ein Pferd die Welt oder ein Adler, ein Reh oder ein Hund? Wie armselig, [ja] seelenlos ist unsre [Gewohnheit] Konvention, Tiere in eine Landschaft zu setzen, die unsren Augen zugehört statt uns in die Seele des Tieres zu versenken, [daß wir das seinen Blick Weltbild] um dessen Bilderkreis zu erraten.

Was hat das Reh mit dem Weltbild zu thun, [wie] das wir [es] sehen? Hat es irgendwelchen vernünftigen oder gar künstlerischen Sinn, das Reh zu malen, wie es unsrer Netzhaut erscheint oder in kubistischer Form, weil wir die Welt kubistisch fühlen? Wer sagt mir, daß das Reh die Welt kubistisch fühlt; es fühlt sie als »Reh«, die Landschaft muß also »Reh« sein.

Ich kann ein Bild malen: das Reh ... Ich kann aber auch ein Bild malen wollen: »das Reh fühlt«. Wie unendlich feinere Sinne muß ein Maler haben, das zu malen!"

(Aufzeichnungen auf Blättern in Quart ohne Titel über das Tierbild (Winter 1911/12)

...with these words from a personal journal entry, Franz Marc assigns himself the difficult task of imagining and then representing how the world looks, and feels, to animals. Recognizing animals as individual, embodied subjects depended for Marc upon freshly exacting studies of their physical and psychological realities as well as a rupture of academic painting conventions that had existed since the Renaissance. Marc reveals himself as a nascent ethologist of courage, persistence, and implicit environmental commitment who offers great comment upon contemporary discussions of the animal. By framing new questions about Marc's corpus of work, which includes more than 900 unpublished letters and essays as well as many rarely-studied sketches and "field studies," we are able invoke Marc's "return" in a contemporaneously relevant context.

 My research uses the theoretical underpinnings of Einfühlung and
 Nachträglichkeit to reframe how Marc's presence manifests in
 contemporary art aimed at generating activism on behalf of animals.
 However in the course of this investigation, Marc has emerged as an
 insistent personality whose biography demands a reclamation and
 revision within the ossified canon of Modernism. This has lead to many
 interesting side projects, including the recent article "'Der Sturm'
 und die Wilden. Franz Marcs Entscheidungskampf Mit der Theatralität"
 in the journal Expressionismus, which corrects the historical record
 about Marc's interactions with Hugo Ball and München's dramaturgical
 scene.

While in Kassel I will examine the Documenta archives for the resonance of Marc's longed-for reconnection with the animals in the more recent annals of contemporary art, as well as finish a chapter of my forthcoming dissertation pertaining to Marc's habits of copying and repetition as they relate to his practice as a naturalist in the vein of Konrad Lorenz. More generally I hope to learn from and engage with the colleagues of the "Tier-Mensch-Gesellschaft."

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