Re:Coding (VW)

VW-gefördertes interdisziplinäres Forschungsprojekt der Fachgebiete Gender/Diversity in Informatics Systems (Universität Kassel), Theorie und Praxis der visuellen Kommunikation (Kunsthochschule Kassel), Soziologie der Diversität (Universität Kassel)

A screenshot of a game, reworked in the image editing software Photoshop changing out-lines, resolution and colors, and then reprocessed using algorithmic tools such as 'Con-tent Aware Fill' and 'High Pass Filter Sharpening'. Credits Ipek Burçak, Isabel Paehr, Nicole voec.

Re:Coding Algorithmic Culture

The project Re:Coding Algorithmic Culture has won a grant from the VW Foundation with-in the category 'Original – isn’t it?'. Over the next 1.5 years, the project participants will investigate the question of how algorithmically based collections, classifications and in-terpretations of data can perpetuate existing social inequalities/discrimination – and also challenge, if not redefine them. Research formats will be hackathons, game jams, coding workshops, participatory design labs, design noir Experiments, performances, exhibi-tions as well as video and text analyses. These interdisciplinary labs are meant to be crit-ical, queer-feminist, anti-racist and work with de colonial knowledge in digitalreal space. The application was submitted by Elisabeth Tuider and Pinar Tuzcu (Sociology of the Diversity, University of Kassel), Claude Draude (Gender/Diversity in Informatics Systems, University of Kassel) and Johanna Schaffer (Visual Communication, Kunsthochschule Kassel), other project authors are Ipek Burçak, Isabel Paehr and Nicole voec (alumnae and students of the Kunsthochschule Kassel).


Das Projekt Re:Coding Algorithmic Culture hat in der Antragslinie "Originalitätsverdacht" der VW-Stiftung die beantragbare Höchstsumme erhalten. In den nächsten 1,5 Jahren werden die Projektbeteiligten der Frage nachgehen, wie durch algorithmisch basierte Sammlungen, Klassifikationenen und Interpretationen von Daten bestehende gesell-schaftliche Ungleichheiten/Diskriminerungen fortgeschrieben werden – und auch irri-tiert, wenn nicht sogar umgeschrieben werden können. Forschungsformate sind Hacka-thons, Game Jams, Coding-Workshops, partizipatorische Design Labs, Design Noir Exper-imente, Performances, Ausstellungen sowie Video- und Textanalysen. Diese inter-disziplinären Labs sollen kritisches, queer-feministisches, antirassistisches und dekolo-niales Wissens im digital-realen Raum weitertreiben. Den Antrag gestellt haben Elisabeth Tuider und Pinar Tuzcu (Soziologie der Diversität, Universität Kassel), Claude Draude (Gender/Diversity in Inforamtics Systems, Universität Kassel) und Johanna Schaffer (Visuelle Kommunikation, Kunsthochschule Kassel), weitere Projektautorinnen sind Ipek Burçak, Isabel Paehr und Nicole voec (Alumnae und Studierende der Kunsthochschule Kassel).


Projektleitung: Prof. Dr. Elisabeth Tuider

Projektmitarbeiter*innen: Dr. Pinar Tuzcu & Tom Fixemer, M.A.

Studentische Mitarbeitende: Eunice Njoki

Finanzierung: Volkswagen Stiftung (VW) Förderlinie "Orginalitätsverdacht"

Laufzeit: 09/2019–02/2021