Team

team - online group photo

our team: up (f.l.t.r.): Sarah Wheat, Prof. Dr. Alla Vronskaya, Dorothea Blank; middle (f.l.t.r.): Constanze Kummer, Benjamin Eckel, Megan Eardley; down: Fee Huschenbeth.

Megan Eardley

Temporary Lecturer I History and Theory of Architecture

Eardley, Megan
Site
Gottschalkstraße 24
34127 Kassel
Room
Gottschalk 24, Torhaus B, Raum 2110

Biographie  (Megan Eardley)

Megan Eardley studiert die Überschneidungspunkte von Architektur, Wissenschaft, Technologie und von politischer Philosophie in Südafrika während des 20. und 21. Jahrhunderts. Ihre jetzige Forschung fokussiert sich darauf, wie die Bergbauindustrie Südafrikas während des Kalten Krieges Lebensmodelle und -konzepte im Weltall beeinflusst hat. Unter Einbezug der Geschichte von Arbeit und Geschlechtern bringt sie Fragen über Messung, Standardsprachen und über die Zukunft des Menschen in biologisch gesehen feindliche Lebensumgebungen in den Vordergrund. In den letzten Jahren wurde ihre Arbeit unterstützt durch die NASA, die National Science Foundation, die History of Science Society sowie durch das Canadian Center for Architecture. Von 2020 bis 2021 ist Megan Eardley Doktorandin im Fachgebiet der Architekturgeschichte und -theorie an der Princeton Universität und Gastdozentin an der Universität von Witwatersrand.

Megan Eardley studies the intersections of architecture, science and technology, and political philosophy in southern Africa in the twentieth and twenty-first centuries. Her current research examines how the South African mining industry shaped models and concepts of life in deep space during the Cold War. While attending to histories of labor, race, and gender, she foregrounds questions about measurement, the language of standards, and the future of 'the human' in environments that are hostile to biological life. In recent years, her work has been supported by NASA, the National Science Foundation, the History of Science Society, as well as the Canadian Center for Architecture. In 2020-2021, Megan is a PhD Candidate in Architectural History and Theory at Princeton University and a Visiting Research Fellow at the University of Witwatersrand.

Student assistants

David Rothfuss (B.A., B.Sc.) graduated in Theatre Studies and History of Arts at Johannes Gutenberg-Universität Mainz. Currently he is writing his masters thesis in the field of Landscape Architecture in Kassel about strategies and methods of intervention and disruption of and in urban space inbetween the concepts of activism, iconoclasm and sabotage. As a member of the interdisciplinary „Urbane Xtopien" project (xtopien.org, 2020-2023) funded by Robert Bosch Stiftung, he contributed in questions of spatial aesthetic processes and issues relating to architecture and open space and worked on several xtopian experiments with partners such as documenta fifteen, Deutsches Architekturmuseum, Staatstheater Kassel or Museum für Sepulkralkultur Kassel. Beyond former engangement at Staatstheater Karlsruhe, in his current artistic practice, he aims at reconfiguring spaces via performative strategies.

He supports the whole chair through various tasks.

 

Publications and contributions:

J. Jossin, A. Voigt, T. Godlewski, R. Beecroft, M. Arnold, F. Bernstein, S. Messerschmidt, D. Rothfuss, S. Multhaup, I. Olshausen, M. Aweh, M. Lafratta, U. Amrehn (2023): Toolbox für Xtopien. Neue Werkzeuge für Zukunftsgestalter:innen. kassel university press.

A. Voigt, D. Rothfuss, J. Jossin (2023): Freiraum für Übermorgen. Das transformative Potential spielerischen Visionierens. In: K. Singer, K. Schmidt, M. Neuburger (Eds.) (2023): Artographies. Kreativ-künstlerische Zugänge zu einer machtkritischen Raumforschung. transcript, Bielefeld.

N. Becker, D. Rothfuss, G. Thole (2022): humus.raum. In: UniKasselTransfer (Eds.) (2022): Wissensspeicher. Eine Ausstellung mit 100 Ideen für eine nachhaltigerere Zukunft. kassel university press.

D. Rothfuss (2021): Gelebte Realität in virtuellen Freiräumen. In: S. Hennecke / D. Münderlein (Eds.) (2021): Freiraum in der Krise?! Eine Bestandsaufnahme in Zeiten der Covid-19-Pandemie. kassel university press.

D. Rothfuss (2020): Paris Nouveau. Über den avantgardistischen Umbau einer Metropole. In: Deutsche Gesellschaft für Garten und Landschaft (Eds.) (2020): Gärten im Klimawandel. Herausforderungen, Konzepte, Perspektiven. Georg, München.

Philip Stöcker supports the work linked to the lecture GdgU (Geschichte der gebauten Umwelt).