Team

team - online group photo

our team: up (f.l.t.r.): Sarah Wheat, Prof. Dr. Alla Vronskaya, Dorothea Blank; middle (f.l.t.r.): Constanze Kummer, Benjamin Eckel, Megan Eardley; down: Fee Huschenbeth.

Sarah Wheat (M.A.)

Temporary Lecturer and DAAD visiting scholar I History and Theory of Architecture


Biografie  (Sarah Wheat (M.A.))

Sarah Wheat ist derzeit Gastdozentin für Architekturgeschichte an der Universität Kassel. Ihre Forschung konzentriert sich auf interkulturelle Interaktionen in Architektur und Design im 19. und 20. Jahrhundert. Ihre Forschung beinhaltet Fragestellungen des Feminismus, des Orientalismus, der Globalisierung der “Moderne”, der Diaspora deutschsprachiger Architekten vor und während des Zweiten Weltkriegs in Gebieten außerhalb der USA sowie des Zusammenspiels vom wissenschaftlichen und spirituellen Verständnis der architektonischen Moderne. Sie erlangte ihren M.A. im Fachbereich “Modern and Contemporary Art History” vom The School of the Art Institute of Chicago (SAIC) im Jahr 2016 mit ihrer Thesis zum Thema “The Architect as Nomad: Bruno Taut’s Architekturlehre (1938)”. Sarah ist Doktorandin im Fachbereich Kunstgeschichte an der University of Michigan, ihre Dissertation setzt sich mit Orientalismus und Feminismus innerhalb der Architektur- und Designgeschichte in den USA, in der Türkei und in Deutschland um 1900 auseinander.

Sie hat bei “Kulturprojekte Berlin” und der Terra Foundation for American Art in Chicago gearbeitet. Zu ihren Veröffentlichungen gehört ein Kapitel in Expanding Dialogues of Diaspora: Manifestations of Middle Eastern Architecture in the Americas für die Reihe Critical Studies in the Architecture of the Middle East der Intellect/ University of Chicago Press (erscheint 2021). Zu den jüngsten Tagungsbeiträgen gehören “The Turkish Style Cosey Corner: Islamic Objects and Spaces in the American Parlor, 1885-1910” und “The Architectural Document: the Hudson Motor Car Company Factory Portfolio and the Albert Kahn Associates Archive.” Sie ist Empfängerin des Rackham Humanities Fellowship (2020/21) und des Weiser Center for Emerging Democracies Fellowship (2019).

Sarah Wheat is currently a visiting scholar in the History of Architecture at Kassel University. Her research interests highlight cross-cultural interactions in architecture and design during the nineteenth and twentieth centuries. This includes issues of feminism, Orientalism, the globalization of “modernism,” the diaspora of German speaking architects before and during WWII to areas outside of the United States, and the interplay of scientific and spiritual understandings of architectural modernisms. She received her M.A. in Modern and Contemporary Art History from the School of the Art Institute of Chicago in 2016 where her thesis was titled “The Architect as Nomad: Bruno Taut’s Architekturlehre (1938).” Now a PhD candidate within the History of Art department at the University of Michigan, Sarah’s dissertation work is concerned with the intersection of Orientalism and international feminism within histories of architecture and design in the United States, Turkey, and Germany around 1900.

She has worked at Kulturprojekte Berlin and the Terra Foundation for American Art in Chicago. Her publications include a chapter in Expanding Dialogues of Diaspora: Manifestations of Middle Eastern Architecture in the Americas for the Intellect/University of Chicago Press’ Critical Studies in the Architecture of the Middle East series (forthcoming 2021). Recent conference presentations include “The Turkish Style Cosey Corner: Islamic Objects and Spaces in the American Parlor, 1885-1910” and “The Architectural Document: the Hudson Motor Car Company Factory Portfolio and the Albert Kahn Associates Archive.” She is a recipient of the Rackham Humanities Fellowship (2020/21) and the Weiser Center for Emerging Democracies Fellowship (2019).

Student assistants

David Rothfuss (B.A., B.Sc.) graduated in Theatre Studies and History of Arts at Johannes Gutenberg-Universität Mainz. Currently he is writing his masters thesis in the field of Landscape Architecture in Kassel about strategies and methods of intervention and disruption of and in urban space inbetween the concepts of activism, iconoclasm and sabotage. As a member of the interdisciplinary „Urbane Xtopien" project (xtopien.org, 2020-2023) funded by Robert Bosch Stiftung, he contributed in questions of spatial aesthetic processes and issues relating to architecture and open space and worked on several xtopian experiments with partners such as documenta fifteen, Deutsches Architekturmuseum, Staatstheater Kassel or Museum für Sepulkralkultur Kassel. Beyond former engangement at Staatstheater Karlsruhe, in his current artistic practice, he aims at reconfiguring spaces via performative strategies.

He supports the whole chair through various tasks.

 

Publications and contributions:

J. Jossin, A. Voigt, T. Godlewski, R. Beecroft, M. Arnold, F. Bernstein, S. Messerschmidt, D. Rothfuss, S. Multhaup, I. Olshausen, M. Aweh, M. Lafratta, U. Amrehn (2023): Toolbox für Xtopien. Neue Werkzeuge für Zukunftsgestalter:innen. kassel university press.

A. Voigt, D. Rothfuss, J. Jossin (2023): Freiraum für Übermorgen. Das transformative Potential spielerischen Visionierens. In: K. Singer, K. Schmidt, M. Neuburger (Eds.) (2023): Artographies. Kreativ-künstlerische Zugänge zu einer machtkritischen Raumforschung. transcript, Bielefeld.

N. Becker, D. Rothfuss, G. Thole (2022): humus.raum. In: UniKasselTransfer (Eds.) (2022): Wissensspeicher. Eine Ausstellung mit 100 Ideen für eine nachhaltigerere Zukunft. kassel university press.

D. Rothfuss (2021): Gelebte Realität in virtuellen Freiräumen. In: S. Hennecke / D. Münderlein (Eds.) (2021): Freiraum in der Krise?! Eine Bestandsaufnahme in Zeiten der Covid-19-Pandemie. kassel university press.

D. Rothfuss (2020): Paris Nouveau. Über den avantgardistischen Umbau einer Metropole. In: Deutsche Gesellschaft für Garten und Landschaft (Eds.) (2020): Gärten im Klimawandel. Herausforderungen, Konzepte, Perspektiven. Georg, München.

Philip Stöcker supports the work linked to the lecture GdgU (Geschichte der gebauten Umwelt).