Dr. rer. pol. Sofia Schöbel
Forschungsgruppenleiter
- Telefon
- +49 541 969-4829
- sofia.schoebel[at]uni-osnabrueck[dot]de
- Sprechstunde
Mi, 13:00-14:00 Anmeldung per E-Mail erforderlich. Weitere Termine nach Vereinbarung.
Lebenslauf
Ausbildung
Okt. 2020 – heute Juniorprofessorin (mit tt) für Wirtschaftsinformatik, Universität Osnabrück
Nov. 2014 – heute Assoziierte Mitarbeiterin
Institut für Wirtschaftsinformatik, Hochschule St. Gallen, Schweiz
Feb. 2020 – Sep. 2021 Post-Doktorandin und Forschungsgruppenleiterin
Fachgebiet für Wirtschaftsinformatik, Universität Kassel
Nov. 2014 – Feb. 2020 Promotion zum Dr. rer. Pol. (mit Auszeichnung)
Fachgebiet für Wirtschaftsinformatik, Universität Kassel
Okt. 2011 – Sept. 2014 Studium der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Technische Universität Dortmund
Okt. 2008 – Sept. 2011 Studium der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Technische Universität Dortmund
Arbeitserfahrung
Studentische Hilfskraft und Tutorin am Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik an der Universität Dortmund
Beraterin der Hans-Günter Berner GmbH & Co. KG
Forschungsinteressen
- Gamification – Entwicklung und Erforschung von spielbasierten Mechanismen und Konzepten zur Steigerung der Motivation und des Engagements von Nutzern.
- Digitales Lernen – Entwicklung von online Lernmaterialien sowie Erprobung und Etablierung von Lernanwendungen hinsichtlich der Gestaltung, Nützlichkeit und Anwendbarkeit unter anderem unter der Berücksichtigung von Kompetenzprofilen von Nutzern.
- Business Analytics – Etablierung von Konzepten rund um das Datenbankmanagement, Big Data, Text Mining sowie der Prozess der Datensammlung, Datenanalyse, Datenvisualisierung und Auswertung mittels Regressionen.
- Interaktion und Gestaltung von smarten persönlichen Assistenten– Gestaltung und Analyse der Interaktion zwischen Nutzern und smarten persönlichen Assistenten unter anderem in Anwendungsfall von Subscription Geschäftsmodellen.
- Collaboration Engineering – Entwicklung und Erprobung von Mechanismen und Konzepten zur effektiven Zusammenarbeit von Teams und Gruppen sowie Entwicklung und Erforschung von Konzepten zur Steigerung der Motivation von Gruppenmitgliedern bei der Teamarbeit.
- Nutzerzentrierte Informationssystemgestaltung – Analyse und Identifikation von Nutzergruppen zur individuellen und konfigurativen Gestaltung von Informationssystemen.
Methodische Expertise und Erfahrung
- Qualitative Expertise – Durchführung und Auswertung von Interviewstudien, Fokusgruppen, Delphi Studien sowie Workshops
- Quantitative Expertise – Durchführung von Online Experimenten sowie Umfragen sowie Evaluation von quantitativen Daten in Form von Regressionsanalysen, Faktorenanalysen, Strukturgleichungsmodellen, Konfigurationsanalysen (QCA), Präferenzanalysen (Best-Worst-Scalings, Conjoint Analysen)
- Tools: SmartPLS, R, SPSS, FsQCA, MaxQDA
Akademische Erfolge
- Best Theory Paper Award First Runner-Up International Conference on Information Systems (ICIS) 2020
- Best Paper Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS)2020
- Best Theory Paper Award First Runner-Up International Conference on Information Systems (ICIS) 2020
- Teilnehmerin am Doctoral Consortium des Academy of Management Meetings (AoM) 2019
- Teilnehmerin des Doctoral Consortiums der European Conference on Information Systems (ECIS) 2017
- Betreuerin der Bachelorarbeit „Nudging Privacy?! - Typologie von Privacy Nudges und Präferenzen in digitalen Arbeitsumgebungen“ (verfasst von Felix Hupfeld), prämiert mit dem Fujitsu NEXT IT Innovation Award 2020
Associate Editor
- International Conference on Information Systems (ICIS)
- ICIS 2019 - Munich, Germany: Track "General Topics"
- European Conference on Information Systems (ECIS)
- ECIS2020 – Marrakesh, Morocco: Track “Knowledge Management and Digitization”
- ECIS2021 – Timisoara, Rumänien: Track „Knowledge Management and Digitization"
- ECIS2021 - Timisoara, Rumänien: Track „Design Research in Information Systems“
- Wirtschaftsinformatik (WI)
- WI2021 – Duisburg, Deutschland: Track „Digital Education and Capabilities“
Forschungsaufenthalte
- (07/2019-08/2019) Forschungsaufenthalt bei Prof. Dr. Jane Fedorowicz (Accountancy and Information & Process Management Departments) an der McCallum Graduate School of Business der Bentley University (Waltham, MA, USA)
- (09/2018-11/2018) – Forschungsaufenthalt bei Prof. Dr. Mari Clara Stein am Digitalization Department an der Copenhagen Business School (Kopenhagen, Dänemark).
Review Tätigkeiten
- Academy of Management Annual Meeting (AoM)
- Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS)
- European Conference on Information Systems (ECIS)
- International Conference on Information Systems (ICIS)
- International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI)
- Australasian Conference on Information Systems (ACIS)
- Multikonferenz der Wirtschaftsinformatik (MKWI)
- AIS Transactions on Human-Computer Interaction (THCI)
- Journal of Management Education (JME)
- Communications of the Association for Information Systems (CAIS)
Mitgliedschaften
- Academy of Management (AOM), OCIS und MED Division
- Association for Information Systems (AIS)
Publikationen
- Overcoming Challenges to Enable the Potential of Metaverse Platforms. In: AIS Transactions on Human-Computer Interaction (THCI), Ausgabe/Nummer: 1, Vol. 15, Erscheinungsjahr/Year: 2023. pp. 1–21.(2023):
- Not everything is a Metaverse?! A Practitioners Perspective on Characterizing Metaverse Platforms. In: Proceedings of the Hawaii International Conference of System Science (HICSS) (Vol. 56). Maui, Hawaii, USA.(2023):
- Metaverse Platform Ecosystems. In: Electronic Markets (Electron Markets), Ausgabe/Nummer: 12, Vol. 33, Erscheinungsjahr/Year: 2023. pp. 1–10.(2023):
- Stay with me - Conversational Churn Prevention in Digital Subscription Service. In: European Conference on Information Systems (ECIS). Kristiansand, Norway.(2023):
- Charting the Evolution and Future of Conversational Agents: A Research Agenda Along Five Waves and New Frontiers. In: Information Systems Frontiers (Inf Syst Front).(2023):
- Meetings at Digital Workplaces – An Experimental Approach to Analyze Group Attachment and Organizational Commitment in Digital Worlds. In: European Conference on Information Systems (ECIS). Kristiansand, Norway.(2023):
- Special Issue Editorial: Adaptive and Intelligent Gamification Design. In: AIS Transactions on Human-Computer Interaction (THCI), Ausgabe/Nummer: 2, Vol. 15, Erscheinungsjahr/Year: 2023. pp. 136–145.(2023):
- Designing for Digital Wellbeing on a Smartphone: Co-creation of Digital Nudges to Mitigate Instagram Overuse. In: Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). Maui, Hawaii, USA.(2023):
- Level-Up your Learning - Introducing a Framework for Gamified Educational Conversational Agents. In: International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI).(2022):
- Gamifying Online Training in Management Education to Support Emotional Engagement and Problem-solving Skills. In: Journal of Management Education (JME), Ausgabe/Nummer: 2, Vol. 47, Erscheinungsjahr/Year: 2022. pp. 166–203.(2022):
- Can you help me scale? A Systematic Analysis of Scaling Capabilities of Conversational Agents for Digital Services. In: International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI).(2022):
- Towards Gamified Conversational Agents for Self-Regulated Learning in Digital Education. In: International Conference on Information Systems (ICIS). Copenhagen, Denmark.(2022):
- Towards Conversational Co-Creation of Learning Content in Digital Higher Education. In: Pre-ICIS Workshop on HCI Research in MIS. Copenhagen, Denmark.(2022):
- Handlungsbroschüre. Systematisches Design digitaler Privacy Nudges – Handlungsempfehlungen zur Gestaltung von digitalen Privacy Nudges. (No. 12)ITeG Technical Reports. Kassel: Kassel University Press.(2022):
- How to Achieve Ethical Persuasive Design: A Review and Theoretical Propositions for Information Systems. In: AIS Transactions on Human-Computer Interaction (THCI), Ausgabe/Nummer: 4, Vol. 14, Erscheinungsjahr/Year: 2022. pp. 548–577.(2022):
- Zum Datenschutz gestupst? Gestaltungsorientierte Entwicklung von Privacy Nudges vor dem Hintergrund ethischer und rechtlicher Leitlinien. In: Friedewald, M., Kreutzer, M., & Hansen, M. (Eds.), Selbstbestimmung, Privatheit und Datenschutz (pp. 369–388). Wiesbaden: Springer Vieweg.(2022):
- Adaptive and Personalized Gamification Designs: Call for Action and Future Research. In: AIS Transactions on Human-Computer Interaction, Ausgabe/Nummer: 4, Vol. 13, Erscheinungsjahr/Year: 2021. pp. 479–494.(2021):
- Unterstützung digitaler Bildungsprozesse durch interaktive gamifizierte Lernvideos - Wie innovative Lernvideos Motivation und Lernerfolg steigern können. In: HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, Ausgabe/Nummer: 6, Vol. 58, Erscheinungsjahr/Year: 2021. pp. 1483–1503.(2021):
- What do you mean? A Review on Recovery Strategies to Overcome Conversational Breakdowns of Conversational Agents. In: International Conference on Information Systems (ICIS).(2021):
- Two decades of game concepts in digital learning environments – A bibliometric study and research agenda. In: Computers & Education.(2021):
- DELEN – A Process Model for the Systematic Development of Legitimate Digital Nudges. In: Chandra Kruse, L., Seidel, S., & Hausvik, G. I. (Eds.), International Conference on Design Science Research in Information Systems and Technology (DESRIST) (Vol. 12807, pp. 299–312). Cham: Springer.(2021):
- It is only for your own good, or is it? Ethical Considerations for Designing Ethically Conscious Persuasive Information Systems. In: Americas Conference on Information Systems (AMCIS). Montreal, Kanada: Association for Information Systems.(2021):
- Datenkompetenz durch edukatives Privacy Nudging: Zentrale Prinzipien und Effekte auf Lernprozesse. In: Stapf, I., Quinn, R. A., Friedewald, M., Heesen, J., & Krämer, N. (Eds.), Aufwachsen in überwachten Umgebungen: Interdisziplinäre Positionen zu Privatheit und Datenschutz in Kindheit und Jugend (pp. 255–277). Baden-Baden, Germany: Nomos.(2021):
- A Theory-Driven Design Science Research Agenda Towards Gamified Videos. In: International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI). Duisburg-Essen, Germany.(2021):
- Exploring the State-of-the-Art of Persuasive Design for Smart Personal Assistants. In: International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI). Duisburg-Essen, Germany.(2021):
- Understanding User Preferences of Digital Privacy Nudges – A Best-Worst Scaling Approach. In: Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS).(2020):
- A Research Agenda for the Why, What, and How of Gamification Designs Results on an ECIS 2019 Panel. In: Communications of the Association for Information Systems, Ausgabe/Nummer: 1, Vol. 46, Erscheinungsjahr/Year: 2020. pp. 706–721.(2020):
- The Anatomy of User Experience with Conversational Agents: A Taxonomy and Propositions of Service Clues. In: International Conference on Information Systems (ICIS).(2020):
- Capturing the complexity of gamification elements: a holistic approach for analysing existing and deriving novel gamification designs. In: European Journal on Information Systems (EJIS), Ausgabe/Nummer: 6, Vol. 29, Erscheinungsjahr/Year: 2020. pp. 641–668.(2020):
- Chunking Big Journeys into Smaller Trips: Combining Peer Creation and Gamification to Design a Continuing Education Concept for Energy Consultants. In: vom Brocke, J., Hevner, A., & Maedche, A. (Eds.), Design Science Research. Cases (pp. 229–259). Springer, Cham.(2020):
- A Configurational View on Avatar Design – The Role of Emotional Attachment, Satisfaction, and Cognitive Load in Digital Learning. In: International Conference on Information Systems (ICIS).(2019):
- Users’ Game Design Element Preferences in Health Behavior Change Support Systems for Physical Activity: A Best-Worst-Scaling Approach. In: International Conference on Information Systems (ICIS).(2019):
- Entwicklung von Lernvideos, Lernzielen und Testfragen in kleinen und mittelständischen Unternehmen und ich Weiterbildungsinstituten. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 199–218). Berlin: Springer.(2019):
- Leitfaden für die Identifikation, Auswahl und Kombination von Gamification-Elementen am Beispiel des Lernkontextes. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 143–161). Berlin: Springer.(2019):
- Bedeutung von Präferenzen für Spielelemente - Analyse und Empfehlungen für die Anpassung von Spielelementen durch Nutzerpräferenzen. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 121–139). Berlin: Springer.(2019):
- Referenzprozesse zur Aufarbeitung von implizitem Wissen zu Tätigkeitsfeldern und Arbeitsprozessen - Ergebnisse einer Workshopserie. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 75–94). Berlin: Springer.(2019):
- Über die Entwicklung und Bedeutung von Berufsbildern im Lernkontext - Ergebnisse einer Marktstudie des Energieberatungsmarktes. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 11–31). Berlin: Springer.(2019):
- Ansatz zur Umsetzung von Datenschutz nach der DSGVO im Arbeitsumfeld: Datenschutz durch Nudging. In: Informatik 2019 - 49. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (GI). Kassel, Germany: Gesellschaft für Informatik (GI).(2019):
- Gamification of Online Training and its Relation to Engagement and Problem-solving Outcomes. In: Academy of Management Annual Meeting (AOM).(2019):
- StaySmart-Ansatz zum kollaborativen Kompetenzaufbau, -erhalt und -austausch. In: Ahrens, D., & Molzberger, G. (Eds.), Kompetenzentwicklung in analogen und digitalisierten Arbeitswelten. Gestaltung sozialer, organisationaler und technologischer Innovationen (pp. 89–106).(2018):
- Is it all about Having Fun? - Developing a Taxonomy to Gamify Information Systems. In: European Conference on Information Systems (ECIS).(2018):
- Gamifying Information Systems - Improving Motivation and Effective Use Through a Theory-motivated Method. In: International Conference on Information Systems (ICIS).(2018):
- Nudging Privacy in Digital Work Systems – Towards the Development of a Design Theory. In: International Conference on Information Systems (ICIS).(2018):
- Understanding the Effects of Gamified Feedback in Mobile Learning – An Experimental Investigation. In: International Conference on Information Systems (ICIS). San Francisco, California, USA.(2018):
- Avatar Designs are in the Eye of the Beholder – About Identifying Preferred Avatar Designs in Digital Learning. In: Annual Pre-ICIS Workshop on HCI Research in MIS (Pre-ICIS).(2018):
- Spielende Kompetenzmessung im Projekt StaySmart. In: Praeview - Zeitschrift für innovative Arbeitsgestaltung und Prävention, Ausgabe/Nummer: 1, Erscheinungsjahr/Year: 2017. pp. 18–19.(2017):
- More than the Sum of its Parts – Towards Identifying Preferred Game Design Element Combinations in Learning Management Systems. In: International Conference on Information Systems (ICIS). Seoul, South Korea.(2017):
- How to Gamify a Mobile Learning Application – A Modularization Approach. In: International Conference on Information Systems (ICIS). Seoul, South Korea.(2017):
- About the Relevance of User Preferences in the Development of Gamification Approaches. In: European Conference on Information Systems (ECIS), Doctoral Consortium. Guimarães, Portugal.(2017):
- Does the Winner Take it All? Towards an Understanding of why there might be no One-Size-Fits-All Gamification Design. In: European Conference on Information Systems (ECIS). Guimarães, Portugal.(2017):
- The Agony of Choice – Analyzing User Preferences regarding Gamification Elements in Learning Management Systems. In: International Conference on Information Systems (ICIS). Dublin, Ireland.(2016):
- Kompetenzen und Qualifikationen von Energieberatern - Eine qualitative Analyse des Energieberatungsmarktes (für Informationstechnik-Gestaltung (ITeG) an der Universität Kassel, W. Z., Ed.).(2016):
- StaySmart – Individuelles und kompetenzorientiertes E-Learning im Zeitalter des demografischen Wandels. In: e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI). Potsdam, Germany.(2016):
- How to Gamify Information Systems - Adapting Gamification to Individual User Preferences. In: European Conference on Information Systems (ECIS). Istanbul, Turkey.(2016):