Lebenslauf

Ausbildung

Okt. 2020 – heute                   Juniorprofessorin (mit tt) für Wirtschaftsinformatik, Universität Osnabrück

Nov. 2014 – heute                  Assoziierte Mitarbeiterin
                                                   Institut für Wirtschaftsinformatik, Hochschule St. Gallen, Schweiz

Feb. 2020 – Sep. 2021           Post-Doktorandin und Forschungsgruppenleiterin
                                                   Fachgebiet für Wirtschaftsinformatik, Universität Kassel

Nov. 2014 – Feb. 2020           Promotion zum Dr. rer. Pol. (mit Auszeichnung)
                                                   Fachgebiet für Wirtschaftsinformatik, Universität Kassel

Okt. 2011 – Sept. 2014          Studium der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
                                                   Technische Universität Dortmund                                       

Okt. 2008 – Sept. 2011          Studium der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
                                                   Technische Universität Dortmund

 

Arbeitserfahrung

Studentische Hilfskraft und Tutorin am Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik an der Universität Dortmund

Beraterin der Hans-Günter Berner GmbH & Co. KG

 

Forschungsinteressen

  • Gamification – Entwicklung und Erforschung von spielbasierten Mechanismen und Konzepten zur Steigerung der Motivation und des Engagements von Nutzern. 
  • Digitales Lernen – Entwicklung von online Lernmaterialien sowie Erprobung und Etablierung von Lernanwendungen hinsichtlich der Gestaltung, Nützlichkeit und Anwendbarkeit unter anderem unter der Berücksichtigung von Kompetenzprofilen von Nutzern.
  • Business Analytics – Etablierung von Konzepten rund um das Datenbankmanagement, Big Data, Text Mining sowie der Prozess der Datensammlung, Datenanalyse, Datenvisualisierung und Auswertung mittels Regressionen.
  • Interaktion und Gestaltung von smarten persönlichen Assistenten– Gestaltung und Analyse der Interaktion zwischen Nutzern und smarten persönlichen Assistenten unter anderem in Anwendungsfall von Subscription Geschäftsmodellen.
  • Collaboration Engineering – Entwicklung und Erprobung von Mechanismen und Konzepten zur effektiven Zusammenarbeit von Teams und Gruppen sowie Entwicklung und Erforschung von Konzepten zur Steigerung der Motivation von Gruppenmitgliedern bei der Teamarbeit.
  • Nutzerzentrierte Informationssystemgestaltung – Analyse und Identifikation von Nutzergruppen zur individuellen und konfigurativen Gestaltung von Informationssystemen.

 

Methodische Expertise und Erfahrung

  • Qualitative Expertise – Durchführung und Auswertung von Interviewstudien, Fokusgruppen, Delphi Studien sowie Workshops
  • Quantitative Expertise – Durchführung von Online Experimenten sowie Umfragen sowie Evaluation von quantitativen Daten in Form von Regressionsanalysen, Faktorenanalysen, Strukturgleichungsmodellen, Konfigurationsanalysen (QCA), Präferenzanalysen (Best-Worst-Scalings, Conjoint Analysen)
  • Tools: SmartPLS, R, SPSS, FsQCA, MaxQDA 

 

Akademische Erfolge

Associate Editor

  • International Conference on Information Systems (ICIS)
    • ICIS 2019 - Munich, Germany: Track "General Topics"
  • European Conference on Information Systems (ECIS)
    • ECIS2020 – Marrakesh, Morocco: Track “Knowledge Management and Digitization”
    • ECIS2021 – Timisoara, Rumänien: Track „Knowledge Management and Digitization"
    • ECIS2021 - Timisoara, Rumänien: Track „Design Research in Information Systems“
  • Wirtschaftsinformatik (WI)
    • WI2021 – Duisburg, Deutschland: Track „Digital Education and Capabilities“

Forschungsaufenthalte

  • (07/2019-08/2019) Forschungsaufenthalt bei Prof. Dr. Jane Fedorowicz (Accountancy and Information & Process Management Departments) an der McCallum Graduate School of Business der Bentley University (Waltham, MA, USA)
  • (09/2018-11/2018) – Forschungsaufenthalt bei Prof. Dr. Mari Clara Stein am Digitalization Department an der Copenhagen Business School  (Kopenhagen, Dänemark).

Review Tätigkeiten

  • Academy of Management Annual Meeting (AoM) 
  • Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS)
  • European Conference on Information Systems (ECIS)
  • International Conference on Information Systems (ICIS)
  • International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI)
  • Australasian Conference on Information Systems (ACIS)
  • Multikonferenz der Wirtschaftsinformatik (MKWI)
  • AIS Transactions on Human-Computer Interaction (THCI)
  • Journal of Management Education (JME)
  • Communications of the Association for Information Systems (CAIS)

Mitgliedschaften

  • Academy of Management (AOM), OCIS und MED Division
  • Association for Information Systems (AIS)

Publikationen

2024[ to top ]
  • Benner, D.; Schöbel, S.; Janson, A.; & Leimeister, J. M. (2024): Engaging Minds – How Gamified Chatbots can Support and Motivate Learners in Digital Education. In: Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). Waikiki, Hawaii, USA.
2023[ to top ]
  • Purohit, A. K.; Barev, T. J.; Schöbel, S.; Janson, A.; & Holzer, A. (2023): Designing for Digital Wellbeing on a Smartphone: Co-creation of Digital Nudges to Mitigate Instagram Overuse. In: Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). Maui, Hawaii, USA.
  • Janson, A.; Schmidt-Kraepelin, M.; Schöbel, S.; & Sunyaev, A. (2023): Special Issue Editorial: Adaptive and Intelligent Gamification Design. In: AIS Transactions on Human-Computer Interaction (THCI), Ausgabe/Nummer: 2, Vol. 15, Erscheinungsjahr/Year: 2023. pp. 136–145.
  • Benner, D.; & Schöbel, S. (2023): Stay with me - Conversational Churn Prevention in Digital Subscription Service. In: European Conference on Information Systems (ECIS). Kristiansand, Norway.
  • Schöbel, S.; & Leimeister, J. M. (2023): Metaverse Platform Ecosystems. In: Electronic Markets (Electron Markets), Ausgabe/Nummer: 12, Vol. 33, Erscheinungsjahr/Year: 2023. pp. 1–10.
  • Schöbel, S.; & Tingelhoff, F. (2023): Overcoming Challenges to Enable the Potential of Metaverse Platforms. In: AIS Transactions on Human-Computer Interaction (THCI), Ausgabe/Nummer: 1, Vol. 15, Erscheinungsjahr/Year: 2023. pp. 1–21.
  • Schöbel, S.; Schmitt, A.; Benner, D.; Saqr, M.; Janson, A.; & Leimeister, J. M. (2023): Charting the Evolution and Future of Conversational Agents: A Research Agenda Along Five Waves and New Frontiers. In: Information Systems Frontiers (Inf Syst Front).
  • Schöbel, S.; Karatas, J.; Tingelhoff, F.; & Leimeister, J. M. (2023): Not everything is a Metaverse?! A Practitioners Perspective on Characterizing Metaverse Platforms. In: Proceedings of the Hawaii International Conference of System Science (HICSS) (Vol. 56). Maui, Hawaii, USA.
  • Gleich, T.; Schöbel, S.; & Janson, A. (2023): Meetings at Digital Workplaces – An Experimental Approach to Analyze Group Attachment and Organizational Commitment in Digital Worlds. In: European Conference on Information Systems (ECIS). Kristiansand, Norway.
2022[ to top ]
  • Benner, D.; Janson, A.; & Schöbel, S. (2022): Towards Conversational Co-Creation of Learning Content in Digital Higher Education. In: Pre-ICIS Workshop on HCI Research in MIS. Copenhagen, Denmark.
  • Schöbel, S.; Janson, A.; & Leimeister, J. M. (2022): Gamifying Online Training in Management Education to Support Emotional Engagement and Problem-solving Skills. In: Journal of Management Education (JME), Ausgabe/Nummer: 2, Vol. 47, Erscheinungsjahr/Year: 2022. pp. 166–203.
  • Benner, D.; Schöbel, S.; Janson, A.; & Leimeister, J. M. (2022): Can you help me scale? A Systematic Analysis of Scaling Capabilities of Conversational Agents for Digital Services. In: International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI).
  • Schöbel, S.; Schomberg, S.; Barev, T. J.; Grote, T.; Janson, A.; Hornung, G.; & Leimeister, J. M. (2022): Zum Datenschutz gestupst? Gestaltungsorientierte Entwicklung von Privacy Nudges vor dem Hintergrund ethischer und rechtlicher Leitlinien. In: Friedewald, M., Kreutzer, M., & Hansen, M. (Eds.), Selbstbestimmung, Privatheit und Datenschutz (pp. 369–388). Wiesbaden: Springer Vieweg.
  • Benner, D.; Schöbel, S.; & Sueess, C. (2022): Towards Gamified Conversational Agents for Self-Regulated Learning in Digital Education. In: International Conference on Information Systems (ICIS). Copenhagen, Denmark.
  • Benner, D.; Schöbel, S.; Janson, A.; & Leimeister, J. M. (2022): How to Achieve Ethical Persuasive Design: A Review and Theoretical Propositions for Information Systems. In: AIS Transactions on Human-Computer Interaction (THCI), Ausgabe/Nummer: 4, Vol. 14, Erscheinungsjahr/Year: 2022. pp. 548–577.
  • Barev, T. J.; Dickhaut, E.; Schomberg, S.; Janson, A.; Schöbel, S.; Grote, T.; … Leimeister, J. M. (2022): Handlungsbroschüre. Systematisches Design digitaler Privacy Nudges – Handlungsempfehlungen zur Gestaltung von digitalen Privacy Nudges. (No. 12)ITeG Technical Reports. Kassel: Kassel University Press.
  • Benner, D.; Schöbel, S.; Süess, C.; Baechle, V.; & Janson, A. (2022): Level-Up your Learning - Introducing a Framework for Gamified Educational Conversational Agents. In: International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI).
2021[ to top ]
  • Benner, D.; Schöbel, S.; & Janson, A. (2021): It is only for your own good, or is it? Ethical Considerations for Designing Ethically Conscious Persuasive Information Systems. In: Americas Conference on Information Systems (AMCIS). Montreal, Kanada: Association for Information Systems.
  • Weinert, T.; Benner, D.; Dickhaut, E.; Janson, A.; Schöbel, S.; & Leimeister, J. M. (2021): Unterstützung digitaler Bildungsprozesse durch interaktive gamifizierte Lernvideos - Wie innovative Lernvideos Motivation und Lernerfolg steigern können. In: HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, Ausgabe/Nummer: 6, Vol. 58, Erscheinungsjahr/Year: 2021. pp. 1483–1503.
  • Benner, D.; & Schöbel, S. (2021): A Theory-Driven Design Science Research Agenda Towards Gamified Videos. In: International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI). Duisburg-Essen, Germany.
  • Benner, D.; Elshan, E.; Schöbel, S.; & Janson, A. (2021): What do you mean? A Review on Recovery Strategies to Overcome Conversational Breakdowns of Conversational Agents. In: International Conference on Information Systems (ICIS).
  • Barev, T. J.; Schöbel, S.; Janson, A.; & Leimeister, J. M. (2021): DELEN – A Process Model for the Systematic Development of Legitimate Digital Nudges. In: Chandra Kruse, L., Seidel, S., & Hausvik, G. I. (Eds.), International Conference on Design Science Research in Information Systems and Technology (DESRIST) (Vol. 12807, pp. 299–312). Cham: Springer.
  • Benner, D.; Schöbel, S.; & Janson, A. (2021): Exploring the State-of-the-Art of Persuasive Design for Smart Personal Assistants. In: International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI). Duisburg-Essen, Germany.
  • Janson, A.; Kreidel, L.; Schöbel, S.; Hornung, G.; Söllner, M.; & Leimeister, J. M. (2021): Datenkompetenz durch edukatives Privacy Nudging: Zentrale Prinzipien und Effekte auf Lernprozesse. In: Stapf, I., Quinn, R. A., Friedewald, M., Heesen, J., & Krämer, N. (Eds.), Aufwachsen in überwachten Umgebungen: Interdisziplinäre Positionen zu Privatheit und Datenschutz in Kindheit und Jugend (pp. 255–277). Baden-Baden, Germany: Nomos.
  • Schöbel, S.; Mohammed, S.; & Janson, A. (2021): Two decades of game concepts in digital learning environments – A bibliometric study and research agenda. In: Computers & Education.
  • Schöbel S.; Schmidt-Kraepelin, M.; Janson, A.; & Sunyaev, A. (2021): Adaptive and Personalized Gamification Designs: Call for Action and Future Research. In: AIS Transactions on Human-Computer Interaction, Ausgabe/Nummer: 4, Vol. 13, Erscheinungsjahr/Year: 2021. pp. 479–494.
2020[ to top ]
  • Schöbel, S.; Janson, A.; Jahn, K.; Kordyaka, B.; Turetken, O.; Djafarova, N.; … Leimeister, J. M. (2020): A Research Agenda for the Why, What, and How of Gamification Designs Results on an ECIS 2019 Panel. In: Communications of the Association for Information Systems, Ausgabe/Nummer: 1, Vol. 46, Erscheinungsjahr/Year: 2020. pp. 706–721.
  • Schöbel, S.; Janson, A.; & Söllner, M. (2020): Capturing the complexity of gamification elements: a holistic approach for analysing existing and deriving novel gamification designs. In: European Journal on Information Systems (EJIS), Ausgabe/Nummer: 6, Vol. 29, Erscheinungsjahr/Year: 2020. pp. 641–668.
  • Schöbel, S.; Barev, T. J.; Janson, A.; Hupfeld, F.; & Leimeister, J. M. (2020): Understanding User Preferences of Digital Privacy Nudges – A Best-Worst Scaling Approach. In: Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS).
  • Oeste-Reiß, S.; Schöbel, S.; Söllner, M.; & Leimeister, J. M. (2020): Chunking Big Journeys into Smaller Trips: Combining Peer Creation and Gamification to Design a Continuing Education Concept for Energy Consultants. In: vom Brocke, J., Hevner, A., & Maedche, A. (Eds.), Design Science Research. Cases (pp. 229–259). Springer, Cham.
  • Zierau, N.; Wambsganss, T.; Janson, A.; Schöbel, S.; & Leimeister, J. M. (2020): The Anatomy of User Experience with Conversational Agents: A Taxonomy and Propositions of Service Clues. In: International Conference on Information Systems (ICIS).
2019[ to top ]
  • Schöbel, S.; Janson, A.; & Mishra, A. N. (2019): A Configurational View on Avatar Design – The Role of Emotional Attachment, Satisfaction, and Cognitive Load in Digital Learning. In: International Conference on Information Systems (ICIS).
  • Schöbel, S.; & Söllner, M. (2019): Leitfaden für die Identifikation, Auswahl und Kombination von Gamification-Elementen am Beispiel des Lernkontextes. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 143–161). Berlin: Springer.
  • Schöbel, S.; Janson, A.; Hopp, J. C.; & Leimeister, J. M. (2019): Gamification of Online Training and its Relation to Engagement and Problem-solving Outcomes. In: Academy of Management Annual Meeting (AOM).
  • Schöbel, S.; & Söllner, M. (2019): Bedeutung von Präferenzen für Spielelemente - Analyse und Empfehlungen für die Anpassung von Spielelementen durch Nutzerpräferenzen. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 121–139). Berlin: Springer.
  • Schmidt-Kraeplin, M.; Thiebes, S.; Schöbel, S.; & Sunyaev, A. (2019): Users’ Game Design Element Preferences in Health Behavior Change Support Systems for Physical Activity: A Best-Worst-Scaling Approach. In: International Conference on Information Systems (ICIS).
  • Glavas, M.; Schöbel, S.; & Oeste-Reiß, S. (2019): Über die Entwicklung und Bedeutung von Berufsbildern im Lernkontext - Ergebnisse einer Marktstudie des Energieberatungsmarktes. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 11–31). Berlin: Springer.
  • Schomberg, S.; Barev, T. J.; Janson, A.; & Hupfeld, F. (2019): Ansatz zur Umsetzung von Datenschutz nach der DSGVO im Arbeitsumfeld: Datenschutz durch Nudging. In: Informatik 2019 - 49. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (GI). Kassel, Germany: Gesellschaft für Informatik (GI).
  • Glavas, M.; Schöbel, S.; & Oeste-Reiß, S. (2019): Referenzprozesse zur Aufarbeitung von implizitem Wissen zu Tätigkeitsfeldern und Arbeitsprozessen - Ergebnisse einer Workshopserie. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 75–94). Berlin: Springer.
  • Imas, C.; Urbon, U.; Kraft, J.; Herbst, I.; Schöbel, S.; Glavas, M.; & Oeste-Reiß, S. (2019): Entwicklung von Lernvideos, Lernzielen und Testfragen in kleinen und mittelständischen Unternehmen und ich Weiterbildungsinstituten. In: Leimeister, J. M., & David, K. (Eds.), Chancen und Herausforderungen des digitalen Lernens - Methoden und Werkzeuge für innovative Lehr-Lern-Konzepte (pp. 199–218). Berlin: Springer.
2018[ to top ]
  • Leimeister, J. M.; Schöbel, S.; Lehmann, K.; Oeste-Reiß, S.; & Söllner, M. (2018): StaySmart-Ansatz zum kollaborativen Kompetenzaufbau, -erhalt und -austausch. In: Ahrens, D., & Molzberger, G. (Eds.), Kompetenzentwicklung in analogen und digitalisierten Arbeitswelten. Gestaltung sozialer, organisationaler und technologischer Innovationen (pp. 89–106).
  • Schneider, T.; Janson, A.; & Schöbel, S. (2018): Understanding the Effects of Gamified Feedback in Mobile Learning – An Experimental Investigation. In: International Conference on Information Systems (ICIS). San Francisco, California, USA.
  • Schöbel, S.; & Janson, A. (2018): Gamifying Information Systems - Improving Motivation and Effective Use Through a Theory-motivated Method. In: International Conference on Information Systems (ICIS).
  • Schöbel, S.; & Janson, A. (2018): Is it all about Having Fun? - Developing a Taxonomy to Gamify Information Systems. In: European Conference on Information Systems (ECIS).
  • Janson, A.; & Schöbel, S. (2018): Nudging Privacy in Digital Work Systems – Towards the Development of a Design Theory. In: International Conference on Information Systems (ICIS).
  • Schöbel, S.; & Janson, A. (2018): Avatar Designs are in the Eye of the Beholder – About Identifying Preferred Avatar Designs in Digital Learning. In: Annual Pre-ICIS Workshop on HCI Research in MIS (Pre-ICIS).
2017[ to top ]
  • Schöbel, S.; Ernst, S.-J.; Söllner, M.; & Leimeister, J. M. (2017): More than the Sum of its Parts – Towards Identifying Preferred Game Design Element Combinations in Learning Management Systems. In: International Conference on Information Systems (ICIS). Seoul, South Korea.
  • Söllner, M.; Oeste-Reiß, S.; & Schöbel, S. (2017): Spielende Kompetenzmessung im Projekt StaySmart. In: Praeview - Zeitschrift für innovative Arbeitsgestaltung und Prävention, Ausgabe/Nummer: 1, Erscheinungsjahr/Year: 2017. pp. 18–19.
  • Schöbel, S. (2017): About the Relevance of User Preferences in the Development of Gamification Approaches. In: European Conference on Information Systems (ECIS), Doctoral Consortium. Guimarães, Portugal.
  • Schöbel, S.; Janson, A.; Ernst, S.-J.; & Leimeister, J. M. (2017): How to Gamify a Mobile Learning Application – A Modularization Approach. In: International Conference on Information Systems (ICIS). Seoul, South Korea.
  • Schöbel, S.; Söllner, M.; & Mishra, A. N. (2017): Does the Winner Take it All? Towards an Understanding of why there might be no One-Size-Fits-All Gamification Design. In: European Conference on Information Systems (ECIS). Guimarães, Portugal.
2016[ to top ]
  • Schöbel, S.; Lehmann, K.; Oeste-Reiß, S.; & Söllner, M. (2016): StaySmart – Individuelles und kompetenzorientiertes E-Learning im Zeitalter des demografischen Wandels. In: e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI). Potsdam, Germany.
  • Schöbel, S.; Söllner, M.; & Leimeister, J. M. (2016): The Agony of Choice – Analyzing User Preferences regarding Gamification Elements in Learning Management Systems. In: International Conference on Information Systems (ICIS). Dublin, Ireland.
  • Schöbel, S.; Lehmann, K.; Oeste-Reiß, S.; Söllner, M.; Glavas, M.; Hilbert, L.; & Kamsties, S. (2016): Kompetenzen und Qualifikationen von Energieberatern - Eine qualitative Analyse des Energieberatungsmarktes (für Informationstechnik-Gestaltung (ITeG) an der Universität Kassel, W. Z., Ed.).
  • Schöbel, S.; & Söllner, M. (2016): How to Gamify Information Systems - Adapting Gamification to Individual User Preferences. In: European Conference on Information Systems (ECIS). Istanbul, Turkey.