Ester Höhle – Publications

Publications

Editorships

  • TEICHLER, Ulrich; HÖHLE, Ester Ava (2013) (Hrsg.): Work Situation, Views and Activities of the Academic Profession: Findings of a Survey in Twelve European Countries. Dordrecht: Springer, The Changing Academy - The Changing Academic Profession in International Comparative Perspective Band 8. ISBN: 978-94-007-5977-0

Peer-reviewed articles in academic journals

  • HÖHLE, E./JANSON, K./RATHKE, J. (2021). Weiterbildung: ein Karriere-Booster?! In: DUZ Wissenschaft & Management, 8/2021, S. 46–60.
  • JANSON, K./HÖHLE, E./RATHKE, J./KREMPKOW, R. (2021): Weiterbildung unter der Lupe: ein sehr weites Feld. In: DUZ Wissenschaft & Management, 6/2021, S. 32–43.
  • KREMPKOW, R./JANSON, K./RATHKE, J./HÖHLE, E. (2021). Wie qualifiziert sich das Wissenschaftsmanagement in Deutschland (weiter)? In: Qualität in der Wissenschaft (QiW) 3+4/2021, S. 89-97.
  • HÖHLE, E. /JANSON, K./ZIEGELE, F. (2021). Was Netzwerke bedeuten. In: DUZ Wissenschaft und Management, 2/2021, S. 18-24. https://www.duz.de/beitrag/!/id/999/was-netzwerke-bedeuten
  • HÖHLE, E., KREMPKOW, R. (2020): Die Prüfung der Datenqualität bei einer heterogenen, teilweise unbestimmten Befragtengruppe. In: Qualität in der Wissenschaft (QiW) 2, S. 50–60. Abstract
  • HÖHLE, Ester (2019). Befristung an Universitäten. Eine Analyse von Ursachen im internationalen Vergleich. Das Hochschulwesen (1), 10-16.
  • HÖHLE, Ester; Jacob, Anna Katharina; Teichler, Ulrich (2012). Das Paradies nebenan? Zur Situation von Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern an außeruniversitären Forschungseinrichtungen und Universitäten in Deutschland. Beiträge zur Hochschulforschung 2/2012, 8-29.    http://www.ihf.bayern.de/

Book Chapters

  • KREMPKOW, R./HÖHLE, E. (2021, in Print). Das Hochschulmanagement in Deutschland: Problemlösung mit Handlungsspielräumen. In: Handbuch Qualität in Studium, Lehre und Forschung. 76. Ausgabe. Berlin: DUZ Verlags- und Medienhaus GmbH.
  • KREMPKOW, R./HÖHLE, E. (2021): The Roles of Higher Education Managers in Germany. First Results of an Online Survey. In: Broucker, Bruno/Pritchard, Rosalind/Melin, Göran & Milsom, Claire (eds.): Sustaining the Future of Higher Education. Amsterdam: Brill. S. 192-210.
  • HÖHLE, Ester (2018). Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler: Empirische Befunde mehrdimensionaler Asymmetrie im Universitätsbetrieb. In: Engel, Sonja; Frühauf, Marie; Glaeser, Janina; Schulze, Kathrin (eds.): Die Arbeit der Geschlechter. Neue Wege und tradierte Pfade. DuEPublico online, pp. 56-74. Download: https://duepublico.uni-duisburg-essen.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-45096/Engel_et_al_Arbeit_Geschlechter.pdf

  • TEICHLER, Ulrich; HÖHLE, Ester; JAKOB, A.K. (2017). The Academic Profession in Germany. In: M. de Lourdes Machado-Taylor, V. M. Soares, U. Teichler (eds.): Challenges and Oprions: The Academic Profession in Europe. Springer, pp. 167-191.
  • HÖHLE, Ester (2016). Bildungsexpansion - wissenschaftliche Karriere - Befristung: Ein Vergleich in Europa. In: Josef Schmid, Karin S. Amos, Josef Schrader & Ansgar Thiel (eds.), Internationalisierte Welten der Bildung - Bildung und Bildungspolitik im globalen Vergleich. Series Wirtschafts- und Sozialpolitik, Nomos, pp. 163-185.

  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2016). Career and Self-Understanding of Academics in Germany in Comparative Perspective. In: Galaz-Fontes, Jesùs; Arimoto, Akira; Teichler, Ulrich; Brennan, John (eds.): Biographies and Careers throughout Academic Life. Springer, Switzerland, pp. 241-270.
  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2016). A Bibliography of Publications of the Project "The Changing Academic Profession (CAP) and Related Projects. In: Jesús F. Galaz-Fontes, Akira Arimoto, Ulrich Teichler, John Brennan (eds.): Biographies and Careers throughout Academic Life,  Springer, Switzerland, pp. 335-388.

  • HÖHLE, Ester Ava (2015). Hierarchie in Lehrstuhl und Department: Ein empirischer Vergleich in Europa. In: U. Banscherus, O. Engel, A. Mindt, A. Spexard, & A. Wolter (eds.), Differenzierung des Hochschulsystems in Deutschland und im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann, pp. 199-220.
  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2013): Empirische Befunde zum beruflichen Verbleib Promovierter. In: Konsortium Bundesbericht Wissenschaftlicher Nachwuchs (eds.): Bundesbericht Wissenschaftlicher Nachwuchs. Bielefeld: Bertelsmann, pp. 270-295. Website der Buwin Berichte

  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2013): Beschäftigung und berufliche Situation Promovierter in Deutschland im internationalen Vergleich. In: Konsortium Bundesbericht Wissenschaftlicher Nachwuchs (eds.): Bundesbericht WissenschaftlicherNachwuchs. Bielefeld: Bertelsmann, pp. 316-329. Website der Buwin Berichte

  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2013): Germany: Determinants of Academic Job Satisfaction. In: Bentley, P.; Coates, H.; Dobson, I. R.; Goedegebuure, L.; Meek, V. L. (eds.): Job Satisfaction Around the Academic World (The Changing Academy - The Changing Academic Profession in International Comparative Perspective) (pp. 125-144). Dordrecht: Springer.

  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2013): The Teaching Function of the Academic Profession. In: Teichler, U.; Höhle, E.A. (eds.): Work Situation, Views and Activities of the Academic Profession: Findings of a Survey in Twelve European Countries (pp. 79-108). Dordrecht: Springer.
  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2013): The European Academic Profession or Academic Professions in Europe? In: Teichler, U.; Höhle, E.A. (eds.): Work Situation, Views and Activities of the Academic Profession: Findings of a Survey in Twelve European Countries (pp. 249-272). Dordrecht: Springer.
  • TEICHLER, Ulrich; HÖHLE, Ester Ava (2013): The Academic Profession in Twelve European Countries - The Approach of the Comparative Study. In: Teichler, U.; Höhle, E.A. (eds.): Work Situation, Views and Activities of the Academic Profession: Findings of a Survey in Twelve European Countries (pp. 1-12). Dordrecht: Springer.
  • ROSTAN, Michele; HÖHLE, Ester Ava (2013): The International Mobility of Faculty. In: Huang, F.; Finkelstein, M.; Rostan, M. (eds.): The Internationalisation of the Academiy: Changes, Realities and Prospects (pp. 79-104). Dordrecht: Springer.
  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2012): Auf dem Weg zu einem europäischen Hochschullehrerberuf? In: Kehm, B.; Schomburg, H.; Teichler, U. (eds.): Funktionswandel der Universitäten. Differenzierung, Relevanzsteigerung, Internationalisierung. Frankfurt: Campus, pp. 405-420.
  • HÖHLE, Ester Ava; TEICHLER, Ulrich (2011): Is there an Asian Academic Profession? Common and diverse features in comparative perspective. In: RIHE (eds.): The changing academic profession in Asia: Contexts, realities and trends: Report of the international conference on the changing academic profession project 2011 (pp. 79-96, RIHE International Seminar Reports, Vol. 17). Hiroshima: Hiroshima University. en.rihe.hiroshima-u.ac.jp/pl_default_2.php

Conference Papers

  • HÖHLE, Ester Ava (2002): Der globale Klimawandel im Verständnis der Öffentlichkeit. In: Zwick, M.; Renn, O. (eds.): Wahrnehmung und Bewertung von Risiken. Arbeitsbericht Nr. 202 der Akademie für Technikfolgenabschätzung, Stuttgart, pp. 120-135. http://www.michaelmzwick.de/UPLOAD/ab-202n.pdf
  • HÖHLE, Ester (2018). Academic Career Structures and Fixed-Term Employment: Postdocs and their Intention to leave Academia throughout Europe. Speyer, Jahrestagung der GfHf 2018.

  • HÖHLE, Ester (2016). Promovierte der Geisteswissenschaften: Berufseinstieg in Hochschule, Öffentlichem Dienst und Privatwirtschaft. Karrieretage mit Podiumsdiskussion “Nach der Promotion. Berufsperspektiven für Historiker” Jena Center, Universität Jena 2016.

  • HÖHLE, Ester A. (2014). Chair and Department:  Adequate Models for describing Academic Career Paths? An Empirical Analysis in Eleven European Countries. Konferenzpapier bei 27th CHER Annual Conference 2014 "Universities in transition: shifting institutional and organizational boundaries". CNR CERIS, Rom. http://eairaww.websites.xs4all.nl/forum/essen/PDF/1452.pdf

  • Höhle, E. (2011). How do Female Students decide for an Engineering Subject and What keep them there? In: A. Béraud/Y. Pourrat (Hrsg.), The Scientific and Technological Careers of Women and Men. Private Temporalities, Professional Temporalities; Public and Corporate Policies. Proceedings of the 2nd Prometea International Conference, Paris, UNESCO, November 2009, SENSE Publishers, Rotterdam, pp. 165-180. http://cristalo.info/travaux/DIVS-Beraud_1.pdf

  • IHSEN, Susanne; GEBAUER, Sabrina; HÖHLE, Ester Ava (2009): Gender and Diversity in Engineering Education - Fit for a Career. Fib - Gender and Diversity in Engineering and Science. 1st European Conference. IHSEN, Susanne; HÖHLE, Ester Ava (2009): Engineering Education at the TU9 Universities. Conference Proceedings bei IGIP, Q2 of E2: Quality and Quantity of Engineering Education, Graz.
  • IHSEN, Susanne; HÖHLE, Ester Ava (2009): How to recruit Female Students for Technical Universities. 3rd International Conference on Knowledge Generation, Communication and Management: KGCM 2009 in the context of the 13th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics: WMSCI 2009 in Orlando 2009.
  • IHSEN, Susanne; HÖHLE, Ester Ava; SKOK, Robert; BALDIN, Dominik (2009): Women Students at Excellent Technical Universities in Germany (TU9). In: Annual SEFI Conference 2009 - Proceedings.

Project Reports, Miscellaneous

  • IHSEN, Susanne; HÖHLE, Ester Ava; BALDIN, Dominik (2013). Spurensuche! Entscheidungskriterien für Natur- und Ingenieurwissenschaften und mögliche Ursachen für frühe Studienabbrüche von Frauen und Männern an den TU9-Universitäten. TUM Gender- und Diversity-Studies 1. Berlin: Lit-Verlag. Online-Dokument

  • HÖHLE, Ester Ava (2010): Genderspezifische Entscheidungswege in den Natur- und Ingenieurwissenschaften und mögliche Ursachen für den Studienabbruch. In: Ihsen, S. (eds.): Spurensuche! Entscheidungskriterien für Natur- bzw. Ingenieurwissenschaften und mögliche Ursachen für frühe Studienabbrüche von Frauen und Männern an den TU9-Universitäten. München: TUM Gender Studies in Ingenieurwissenschaften. pp. 28-51. https://www.gender.edu.tum.de/abgeschlossene_forschungsprojekte.html