28.04.2025 | Incher | Forschung

Das INCHER-Kolloquiumsprogramm für den Sommer 2025 ist online!

Unser Forschungskolloquium im Sommersemester 2025 bietet erneut spannende Themen aus der Hochschul- und Wissenschaftsforschung sowie der empirischen Bildungsforschung. Wir freuen uns auf insgesamt sechs Vorträge von externen Expert:innen und INCHER-Mitgliedern und auf lebhafte Diskussionen mit unseren Gästen! Wir starten am 7. Mai mit dem Vortrag von Dr. Dietrich Nelle "Education data as a driver of innovation and transformation in education – a journey in seven episodes".

PROGRAMM

Nachmittagsveranstaltungen 16:30 – 18:00 Uhr (Hybrid-Veranstaltungen)


7. Mai 2025: Education data as a driver of innovation and transformation in education – a journey in seven episodes
(Dr. Dietrich Nelle, freelance innovation consultant)

10. Juni 2025: Sustainable science: Investigating the influence of socio-professional embeddedness on research diversification towards sustainability
(Professor Dr. Tom Brökel, University of Stavanger, UiS School of Business and Law, Stavanger, Norway)

11. Juni 2025: Merkmale wirksamer Fortbildungen für Lehrkräfte – Befunde der empirischen Bildungsforschung
(Professor Dr. Frank Lipowsky; Universität Kassel, Fachbereich 01 Humanwissenschaften, Kassel)


Mittagsveranstaltungen 12:00 – 13:30 Uhr (Hybrid-& Online)


21. Mai 2025 (online): Academia and science in the social space of the Trumpian infosphere: An exploration of U.S. periodicals, expert commentary, and (video) communication following Trumps inauguration in early 2025
(Dr. Oliver Wieczorek; Universität Kassel, INCHER, Kassel)

9. Juli 2025:Contribution-based inequality in inventor teams: A double-edged sword
(Professor Dr. Martin Kalthaus; University of Southern Denmark, Department of Business & Management (DBM), Odense, Denmark)

23. Juli 2025: Hochschulleitungen in Deutschland von 1992-2022
(Vertretungsprofessor PD Dr. Otto Hüther; Universität Kassel, FB 05 Gesellschaftswissenschaften, Kassel)