Journal Articles

2016

Benderoth, Katharina und Müller, Lars (2016): Herkunft als Studienhandicap? Das Potential des Peer-Netzwerkes ArbeiterKind.de für Studieninteressierte und Hochschulen. In: Das Hochschulwesen, 64. Jg., H.1/2 2016, S. 37-41

Jungblut, Jens (2016): Re-distribution and public governance – the politics of higher education in Western Europe. In: European Politics and Society, S. 1–22. (DOI: 10.1080/23745118.2016.1140395).
Abstract

Krücken, Georg und Serrano-Velarde, Kathia (2016): Der Berater als Fremder. Eine soziologische Studie zur Managementberatung in Universitäten. In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, H. 68, S. 29–51 (DOI 10.1007/s11577-015-0351-4)
Abstract

Steinhardt,Isabel (2016): Habitussensibilisierung durch Videoanalysen von Lehramtsstudierenden. In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 11 / 1, S. 225-237.
Volltext

2015

BADILLO, Rosalba; BUENDÍA-ESPINOSA, Angélica; KRÜCKEN, Georg (2015): La conducción de las instituciones de educación superior frente a la “tercera misión de la universidad”: visiones globales, miradas locales. (The leadership of rectors in universities' "third mission": Global visions, local views). In: Revista Mexicana de Investigación Educativa 65 (XX), S. 393–417.

BRAUN, Edith; BRACHEM, Julia-Carolin (2015): Requirements higher education graduates meet on the labour market. In: Peabody Journal of Education, S. 574–595. DOI: 10.1080/0161956X.2015.1068086.

CAVALLI, Alessandro; TEICHLER, Ulrich (2015): Preface. In: European Review 23 (1, Supplement), S. 1–5.

HÖHLE, Ester Ava (2015): From apprentice to agenda-setter: comparative analysis of the influence of contract conditions on roles in the scientific community. In: Studies in Higher Education, S. 1–15. DOI: 10.1080/03075079.2015.1060704.
Abstract

KOSMÜTZKY, Anna; KRÜCKEN, Georg (2015): Sameness and Difference. In: International Studies of Management & Organization 45 (2), S. 137–149. DOI: 10.1080/00208825.2015.1006013.

SCHNEIJDERBERG, Christian; BEIT-YAGHOUB, Desire; GOSSMANN, Nina; HEYDE, Julian; KORNKE, Nicole; KUZNETSOVA, Maria et al. (2015): Viele Daten - wenig Information für Studieninteressierte? : Eine Untersuchung der Internetseiten von Soziologieinstituten. In: Soziologie 44 (1), S. 78–98.

STEINHARDT, Isabel (2015): Evaluationsprofessionalisierung und Methodenkenntnis – ein untrennbares Paar in Hochschulen? In: Qualität in der Wissenschaft 9 (1), S. 9–15.

TEICHLER, Ulrich (2015): Academic Mobility and Migration. What We Know and What we Do Not Know. In: European Review 23 (Supplement, 1), S. 6–37.

TEICHLER, Ulrich (2015): Es irreversible la declinacíon en la credibilidad de las universidades? In: International Higher Education (Boston colleges Center for International Higher Education) 67, S. 22–23.

TEICHLER, Ulrich (2015): Is the Decline of the Universities’ Credibility Irreversible? In: International Higher Education (Boston colleges Center for International Higher Education) 80, S. 18–19.

TEICHLER, Ulrich (2015): Mehr oder weniger. Differenzierung im internationalen Vergleich. In: Forschung & Lehre 22 (1), S. 20–22.

TEICHLER, Ulrich (2015): Mnogoobrazie I diversifikatsiya vysshego obrazovaniya: tendentsii, vyzowy I varianty politiki. Diversity and Diversification of Higher Edudation: Trends, Challenges and Policies. In: Educational Studies Moscow (1), S. 14–38. Online verfügbar unter vo.hse.ru/en/.

TEICHLER, Ulrich (2015): Mozhuo li ostanovit’ padenie avtoriteta vuzov? Is the Decline of the Universities’ Credibility Irreversible? In: International Higher Education 80, S. 25–26.

TEICHLER, Ulrich (2015): O declínio de credibilidade das universidades é irreversível? Is the Decline of the Universities’ Credibility Irreversible? In: Revista Enensino Superior 80.

TEICHLER, Ulrich; CAVALLI, Alessandro (2015): The Diverse Patterns and the Diverse Causes of Migration and Mobility. In: European Review 23 (Supplement, 1), S. 112–126.

WINTERHAGER, Nico; KRÜCKEN, Georg (2015): The Local ‘War for Talent’. Recruitment of Recent Tertiary Education Graduates From a Regional Perspective. Some Evidence From the German Case. In: European Journal of Higher Education 5 (2), S. 127–140.


2014

Teichler, Ulrich (2014): Hochschule und Beruf als Gegenstandsbereich der Hochschulforschung. In: die hochschule. Journal für wissenschaft und bildung 1/2014, S. 118-132 (pdf)

BÖNTE, Werner; KRABEL, Stefan (2014): You can’t always get what you want: gender differences in job satisfaction of university graduates. In: Applied Economics 46 (21), S. 2477–2487.

KOSMÜTZKY, Anna (2014): Von der Spitze zum Eisberg – eine konzeptionelle und empirische Analyse zur Selbstbeschreibung der Wissenschaft zwischen Autonomie und Praxis. In: Technikfolgenabschätzung - Theorie und Praxis (TA-TuP) (23), S. 3.

KOSMÜTZKY, Anna; KRÜCKEN, Georg (2014): Does an Increase in International Higher Education Research Correlate with More Comparative Analysis? In: International Higher Education 76 (Winter Edition).

KOSMÜTZKY, Anna; KRÜCKEN, Georg (2014): Growth or steady state? A bibliometric focus on international comparative higher education research. In: High Educ 67 (4), S. 457–472. DOI: 10.1007/s10734-013-9694-9. (Abstract)

KOSMÜTZKY, Anna; NOKKALA, Terhi (2014): Challenges and trends in comparative higher education: an editorial. In: Higher Education 67 (4), S. 369–380. DOI: 10.1007/s10734-013-9693-x.

KRABEL, Stefan; FLÖTHER, Choni (2014): Here Today, Gone Tomorrow? Regional Labour Mobility of German University Graduates. In: Regional Studies 48 (410), S. 1609–1627.

KRÜCKEN, Georg (2014): Higher Education Reforms and Unintended Consequences: a Research Agenda. In: Studies in Higher Education 39 (8), S. 1439–1450.

PAVLIN, Samo; DEZELAN, Tomaz; TEICHLER, Ulrich (2014): Hybrid Roles, Converging Knowledge Needs for Graduates’ Careers? An Insight into Academic and Administrational Perspectives. In: Annales (Annals for Istrian and Mediterranean Studies), Siries Historia et Sociologica 24 (3), S. 383–396.

PLASA, Tim (2014): Der Weg in den Beruf. In: Nachrichten aus Chemie, Technik und Laboratorium 62 (9), S. 942–944.

PLASA, Tim (2014): Studienbedingungen und Berufseinstieg in der Biologie. In: Biologie in unserer Zeit 44 (6), S. 364–366.

Schoen, Anja; HEINISCH, Dominik; BÜNSTORF, Guido (2014): Playing the Name Game to Identify Academic Patents in Germany. In: Scientometrics 101 (1), S. 527–545.

Seeber, Marco; Lepori, Benedetto; Montauti, Martina; Enders, Jürgen; Boer, Harry de; Weyer, Elke et al. (2014): European Universities as Complete Organizations? Understanding Identity, Hierarchy and Rationality in Public Organizations. In: Public Management Review 17 (10), S. 1444–1474. DOI: 10.1080/14719037.2014.943268.

Seeber, Marco; Lepori, Benedetto; Montauti, Martina; ENDERS, Jürgen; Boer, Harry de; Weyer, Elke et al. (2014): European Universities as Complete Organizations? Understanding Identitiy, Hierarchy and Rationality in Public Organizations. In: Public Management Review, S. 1–31.

Steinhardt, Isabel und Schneijderberg, Christian (2014): Hochschulforschung als Gemischtwarenladen. Karrieremöglichkeiten des wissenschaftlichen Nachwuchses in einem heterogenen Feld. In: die hochschule. Journal für wissenschaft und bildung 1/2014, S. 63-75 (pdf)

TEICHLER, Ulrich (2014): Boronia kaikaku go doitsu to ôshû shokoku no daigaku no gakushû puroguramu ni ataeta eikyô – boronia purosesu 10 nenkan no kaikaku doryoku no sôkatsu. The Impact of the Bologna Reform Programme on Universities in Germany and Other European Countries: An Account after a Decade of Reform Efforst. In: Daigaku Hyôka Gakuin Kenkyû (Research on Academic Degrees and University Evaluation) (16), S. 1–25.

TEICHLER, Ulrich (2014): Hochschule und Beruf als Gegenstandsbereich der Hochschulforschung. In: die hochschule. journal für wissenschaft und bildung 23 (1), S. 118–132.

TEICHLER, Ulrich (2014): Hochschulforschung ist ohne Praxisnähe nicht denkbar. In: DUZ Special (1), S. 16–17.

TEICHLER, Ulrich (2014): The Academic Profession between National Characteristics and International Trends. In: Hungarian Education Research Journal 4 (4), S. 29–42.

TEICHLER, Ulrich (2014): The Academic Profession between National Characteristics and International Trends. In: Hungarian Education Research Journal 4 (1), S. 29–42.

Yagci, Yasemin (2014): Setting Policy Agenda for the Social Dimension of the Bologna Process. In: Higher Education Policy 27 (4), S. 509–528. DOI: 10.1057/hep.2013.38.

 

 


2013

Buenstorf, Guido, Michael Fritsch und Luis F. Medrano (2013): “Regional knowledge, organizational capabilities, and the emergence of the West German laser systems industry, 1975–2005”, Regional Studies. DOI: 10.1080/00343404.2012.711947

Buenstorf, Guido und Alexander Schacht (2013): “We need to talk - or do
we? Geographic distance and the commercialization of technologies from public research
”, Research Policy, 42, S. 465– 480.

Engels, Anita; Hüther, Otto;Schäfer, Mike und Held, Hermann (2013): Public climate-change skepticism, energy preferences and political participation. In: Global Environmental Change, 23(5), S. 1018–1027.

Hassr, Raimund; Krücken, Georg (2013): Competition and Actorhood. A Further Expansion of the Neo-institutional Agenda. In: Sociologia Internationalis 51 (2).

Hüther, Otto und Krücken, Georg (2013): Hierarchy and power. A conceptual analysis with particular reference to New Public Management reforms in German universities. In: European Journal of Higher Education Research 3 (4), S. 307–323. DOI: 10.1080/21568235.2013.850920 .

Jüttemeier, Michael und Krücken, Georg (2013): Administratives Hochschulmanagement als Erfolgsfaktor im wissenschaftlichen Wettbewerb? Eine quantitative Analyse der Personalentwicklung an Universitäten der 3. Förderlinie der Exzellenz-Initiative. In: Hochschulmanagement 8 (1), S. 25–32.

Krabel Stefan; Schacht, Alexander (2013): Follow the Leader? How Leadership Behavior Influences Scientists’ Commercialization Behavior (or not). In: Economics of Innovation and New Technology. Online verfügbar unter www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10438599.2013.816107.

Kretek, Peter; Dragsic, Žarko; Kehm, Barbara M. (2013): Transformation of University Governance: on the Role of University Board Members. In: Higher Education 65 (1), S. 39–58. DOI: 10.1007/s10734-012-9580-x .

Krücken, Georg; Blümel, Albrecht; Kloke, Katharina (2013): The Managerial Turn in Higher Education? On the Interplay of Organizational and Occupational Change in German Academia. In: Minerva Minerva, 51(4), S. 417-442. DOI: 10.1007/s11024-013-9240-z.

Krücken, Georg: Die Universität – ein rationaler Mythos? In: Beiträge zur Hochschulforschung, 35. Jg., Nr. 4, 2013, S. 82-101.

PERKMANN, Markus, Valentina TARTARI, Maureen MCKELVEY, Erkko Autio, Anders BROSTRÖM, Pablo D'ESTE, Riccardo FINI, Aldo GEUNA, Rosa GRIMALDI, Alan HUGHES, M. KITSON, Stefan KRABEL, Patrick LLERENA, Francesco LISSONI, Ammon SALTER, und Maurizio SOBRERO. (2013): Academic engagement and commercialisation. A review of the literature on university industry relations. In: Research Policy 42 (2), S. 423–442.

Schoen, Anja und Guido Buenstorf (2013): “When do universities own their
patents? An explorative study of patent characteristics and organizational determinants in Germany
”, Industry and Innovation, 20, S. 422–437.

Teichler, Ulrich (2013): Academically Ambitious and Relevant Higher Education Research. The Legacy of the Consortium of Higher Education. In: European Journal of Higher Education 3 (3), S. 242–254.

TEICHLER, Ulrich (2013): Oktatás és kutatás: egy bonyolut kapcsolat (Changes and Options: The Academic Profession). In: Felsöoktatási Mühely (Atelier of Higher Education, Budapest) 2013 (1), S. 39–52.

TEICHLER, Ulrich (2013): Yôroppa no kôtô kyôiku kenkyû (Higher Education Research in Europe) (Übersetzt von Yuki Inenaga). In: Kôtôkyôikukenkyû (Japanese Journal of Higher Education Research) (Kôtô kyôiku kenkyû no seidoka to kadai tokushû, Special Issue: Higher Education Research: Institutionalization and Its Challenges) (16), S. 123–143.

Zuber, Stephanie und Hüther, Otto (2013): Interdisziplinarität in der Exzellenzinitiative – auch eine Frage des Geschlechts? In: Beiträge zur Hochschulforschung, 35(4), S. 54-81.

Yagci, Yasemin (2014): Setting Policy Agenda for the Social Dimension of the Bologna Process. In: Higher Education Policy 27 (4), S. 509–528. DOI: 10.1057/hep.2013.38. (Abstract)