Group-Video Transcript und Stills

Extreme Light for Nanostructures video - transcript

Oringinal: In the Extreme Light for Nanostructures group at the University of Kassel, we strive to fade the lines between Physics and Engineering. We implement ultrashort laser pulses to modify properties of materials practical applications.
We want to understand how these very highly intense pulses interact with matter and we shape them temporarily and spatially, so we can modify in a custom way their properties. In applications, for example in optics, photonics, medicine, tribology and chemistry, to name a few. In short, we modify materials for the technology of the future.
An example application of the experiments that we performed in the lab falls into the medicine field. We utilize materials that are used in medical prostheses ad with our shaped temporal and spatial pulses, we modify the chemistry at the surface and the topography. In that way beneficial cells can grow and we can inhibit the growth of bacteria so that the overall acceptance rate of these implants increases.

German: In der Arbeitsgruppe "Extremes Licht für Oberflächenstrukturen" an der Universität Kassel versuchen wir, die Grenzen zwischen Physik und Technik zu verwischen. Wir setzen ultrakurze Laserpulse ein, um Eigenschaften von Materialien für praktische Anwendungen zu verändern.
Wir wollen verstehen, wie diese sehr intensiven Pulse mit der Materie wechselwirken, und wir formen sie zeitlich und räumlich so, dass wir ihre Eigenschaften gezielt verändern können. Anwendungen gibt es zum Beispiel in der Optik, Photonik, Medizin, Tribologie und Chemie, um nur einige zu nennen. Kurz gesagt, wir modifizieren Materialien für die Technologie der Zukunft.
Ein Beispiel für die Anwendung der Experimente, die wir im Labor durchgeführt haben, ist der Bereich der Medizin. Wir nutzen Materialien, die in medizinischen Prothesen verwendet werden, und verändern mit unseren geformten zeitlichen und räumlichen Impulsen die Chemie an der Oberfläche und die Topographie. Auf diese Weise können nützliche Zellen wachsen und wir können das Wachstum von Bakterien hemmen, so dass die allgemeine Akzeptanz dieser Implantate steigt.