Prof. Dr. Katrin Zander
Fachgebietsleiterin Agrar- und Lebensmittelmarketing
- Telefon
- +49 5542 98-1285
- k.zander[at]uni-kassel[dot]de
- Fachgebiet
- Agrar- und Lebensmittelmarketing
- Standort
- Steinstraße 19
37213 Witzenhausen
- Raum
- DITSL, 0127
Peer-reviewed Journal Artikel
- Philipp, S.M. und Zander, K. (2023): Orchard meadows: consumer perception and communication of a traditional agroforestry system in Germany. Agroforestry Systems 97, 939–951. https://doi.org/10.1007/s10457-023-00840-4.
- Hempel, C., Feucht, Y. und Zander, K. (2022): The Gap between citizens’ concerns and consumers’ actions: which factors impair the adoption of food-related climate mitigation options? International Journal of Food System Dynamics 13 (1), 85 – 99. DOI: https://dx.doi.org/10.18461/ijfsd.v13i1.A8 .
- Stampa, E. und Zander, K. (2022): Backing biodiversity? German consumers’ views on a multi-level biodiversity-labeling scheme for beef from grazing-based production systems. Journal of Cleaner Production, 370(1), 133471; https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.133471 . ResearchGate: https://www.researchgate.net/publication/362575888_Backing_biodiversity_German_consumers'_views_on_a_multi-level_biodiversity-labeling_scheme_for_beef_from_grazing-based_production_systems.
- Zander, K., Will, S., Göpel, J., Jung, C., und Schaldach, R. (2022): Societal evaluation of bioeconomy scenarios for Germany. Resources 11, 44. https://doi.org/10.3390/resources11050044 .
- Hüppe, R. und Zander, K. (2021): Consumer perspectives on processing technologies for organic food. Foods 2021, 10 (6), 1212. https://doi.org/10.3390/foods10061212 .
- Zander, K., Daurès, F., Feucht, Y., Malvarosa, L., Pirrone, C. und le Gallic, B. (2021): Consumer perspectives on coastal fisheries and product labelling in France and Italy. Fisheries Research, 246 (2022) 106168. https://doi.org/10.1016/j.fishres.2021.106168 . https://authors.elsevier.com/a/1e3-xbiU1rkRK.
- Brümmer, N. und Zander, K. (2020): Drivers of organic food choice in Germany—the case of young adults. Organic Agriculture, 10. Online unter: https://doi.org/10.1007/s13165-020-00306-2 .
- Hüppe, R. und Zander, K. (2020): Ökologische Lebensmittelverarbeitung aus Sicht der Verbraucher – Die Beispiele Milch und Saft. In Austrian Journal of Agricultural Economics and Rural Studies, Austrian Journal of Agricultural Economics and Rural Studies, Vol. 29.16, DOI 10.15203/OEGA_29.16 .
- Janssen, M., Schaeufele, I. und Zander, K. (2020): Target groups for organic wine: The importance of segmentation analysis. Food Quality and Preference, 79: https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2019.103785 .
- Zander, K. und Feucht, Y. (2020): How to increase demand for carp? Consumer attitudes and preferences Germany and Poland. British Food Journal. Online unter: https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2019-0875 .
Monographie
- Banse, M., Zander, K., Babayan, T., Bringezu, S., Dammer, L., Egenolf, V., Göpel, J., Haufe, H., Hempel, C., Hüfner, R., Millinger, M., Morland, C., Musonda, F., Partanen, A., Piotrowski, S., Schaldach, R., Schier, F., Schüngel, J., Sturm, V., Szarka, N., Thrän, D., Weimar, H., Wilde, A. und Will, S. (2020): Eine biobasierte Zukunft in Deutschland – Szenarien und gesellschaftliche Herausforderungen. Braunschweig: Johann Heinrich von Thünen-Institut. Online unter: https://www.thuenen.de/media/institute/ma/Downloads/BEPASO-Broschuere.pdf
Buchkapitel
Hempel, C., Will, S. und Zander, K. (2023): Using Q Methodology for identifying societal viewpoints on bioeconomy. In: Reinermann, J., Kamlage, J., de Vries, N., Goerke, U., Oertel, B. und Schrey, S.D. (Hg.) Zukünfte nachhaltiger Bioökonomie. Neue Ökologie Band 5. Transkript, Bielefeld. 91-103.
Hamm, U. und Zander, K. (2022): Marketing. In: Wachendorf, M., Bürkert, A. und Grass, R. (Hrsg.) Ökologische Landwirtschaft. UTB, pp. 274 – 284.
Herzig, C., Hamm, U. und Zander, K. (2022): Internationaler Handel mit Öko-Produkten. In: Wachendorf, M., Bürkert, A. und Grass, R. (Hrsg.) Ökologische Landwirtschaft. UTB, pp. 333 – 343.
- Zander, K. (2022): Verbraucherakzeptanz. In: Wachendorf, M., Bürkert, A. und Grass, R. (Hrsg.) Ökologische Landwirtschaft. UTB, pp. 284 – 289.
Projektberichte
- Jahnke, B., Kilian, D., Puteri, B. und Zander, K. (2022): Marketing von Suboptimal Food im Öko-Handel. Abschlussbericht zum gleichnamigen Forschungsprojekt im Rahmen des BÖLN. Fachgebiet Agrar- und Lebensmittelmarketing der Universität Kassel, Witzenhausen. Online unter: https://orgprints.org/id/eprint/43524/.
- Will, S. und Zander, K. (2020): Szenarien einer Bioökonomie für Deutschland aus gesellschaftlicher Perspektive. Thünen Working Paper 147. Braunschweig. Online unter: https://www.thuenen.de/de/thuenen-institut/infothek/schriftenreihen/thuenen-working-paper/thuenen-working-paper-detailansicht/thuenen-working-paper-147.
Praxisbeiträge
- Hüppe, R. und Zander, K. (2022): „Perspektiven der Verbraucher_innen auf die ökologische Lebensmittelverarbeitung“. In BioPress 110/Januar 2022, S. 40 https://www.biopress.de/de/inhalte/details/8472/ausgabe/80/perspektiven-der-verbraucher-auf-die-oekologische-lebensmittelverarbeitung.html
Zander, K., Aulenbacher, P. und Feucht, Y. (2021): Welches Marktpotenzial haben verarbeitete Karpfenprodukte? FischMagazin 10/2021, 66-69.
Zander, K., Aulenbacher, P. und Feucht, Y. (2021): Wie lassen sich Verbraucher für Karpfenprodukte gewinnen? AufAuf 2/2021, 30-33.