CURRENT POSITION

2022 – 2023
Fritz Thyssen Postdoctoral Researcher with the Universität Kassel Project: A broadening of the horizon - Ptolemy's 'Geographia' in the mirror of the studies of the early humanists around Poggio Bracciolini and Niccoló Niccoli

ACADEMIC POSITIONS

2019 – 2022
Postdoctoral Researcher in the research cluster translocations, Technische Universität Berlin, Institut für Kunstwissenschaft, Prof. Dr. Bénédicte Savoy

2015 – 2019
PhD candidate in the graduate school of the SFB 950 Manuscript cultures of Asia, Africa and Europe, Universität Hamburg

2015 – 2016
Research assistant for the sub-project „Objects as attributes“, Junior research group „Early Modern Objects“, Dr. Philippe Cordez, Ludwig-Maximilian-Universität München, Departement Kunstwissenschaften

2014 – 2015
Editing assistant for the republication: Bénédicte Savoy (ed.), Der Tempel der Kunst. Die Geburt des öffentlichen Museums 1750-1814, Böhlau Verlag, Prof. Dr. Bénédicte Savoy, Technische Universität Berlin, Institut für Kunstwissenschaft

2011 – 2013
Co-editor and project coordinator for the publication project: Bénédicte Savoy/ Philippa Sissis (ed.), Die Berliner Museumsinsel. Impressionen internationaler Besucher. Eine Anthologie. 1830-1989, Berlin: Böhlau Verlag 201, Prof. Dr. Bénédicte Savoy, Technische Universität Berlin, Institut für Kunstwissenschaft

EDUCATION

2015 – 2020  PhD, Art History
University Hamburg, SFB 950 Centre for manuscript studies of Asia, Africa and Europe
Dissertation: Zwischen Artefakt und Produkt – das humanistische SchriftBild der Kopien Poggio Bracciolinis [Between artefact and product – the humanist SchriftBild of the copies by the hand of Poggio Bracciolini]
Awarded on 7th July 2020

2012 – 2014 MA Art history and art technologies
Technische Universität Berlin
Master Thesis: Schriftbild oder der Entwurf einer humanistischen Ästhetik? Die frühen humanistischen Handschriften Poggio Bracciolinis (15. Jh.) [SchriftBild or the design of a humanist aesthetic? The Early Humanist Manuscripts of Poggio Bracciolini (15th century)]

2010 – 2013 BA Culture and technologies – Art History
Technische Universität Berlin
Bachelor Thesis: Skizzen im Louvre - William Turner und sein frühes Studium künstlerischer Vorbilder [Sketches in the Louvre - William Turner and his early study of artistic models]

2008 – 2010 Living and working in Paris, France

1998 – 2008 Magister Artium Art History (from 2003) and Early Modern History
Humboldt-Universität Berlin and Paris IV – La Sorbonne, Paris

SCHOLARSHIPS, AWARDS AND SUMMERSCHOOLS

July – Sept 2022
Centre Allemand d’Histoire de l’Art, Paris - Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Paris
Research scholarship for the project: Die Politik der Karten - die visuelle Wirkung von Karten und Kartographie in der Bildkonstruktion der Karibik [The politics of maps - the visual impact of maps and cartography in the image construction of the Caribbean]

June/July 2021
Participation in the course History of Maps and Mapping, Dr. Katherine Parker (Queen Mary University of London) and Prof. Matthew H. Edney (University of Southern Maine), London Rare Books School

March 2019 and March 2021

Participation in the international Summerschool Anthropology and Contemporary Visual Arts from the Black Atlantic: between the Art Museum and the Ethnological Museum in the Global North in Dakar, Senegal. Organised by El Hadji Malick Ndiaye (Université Cheikh Anta Diop / Musée Théodore Monod, Dakar), Kerstin Pinther (LMU München), Brigitte Reinwald (Leibniz Universität Hannover), Christoph Singler (Université Bourgogne-Franche-Comté, Besançon), Romuald Tchibozo (Institut National des Métiers d’Art, d’Archéologie et de la Culture, Université d’Abomey-Calavi, Benin); Sterlin Ulysse (Institut d’Histoire de l’Art/Université d'État d'Haiti, Port-au-Prince), Marcelo Bernardo da Cunha (Universidade Federal da Bahia, Brasilien).

June 2018
Participation in the Workshop Geographies of Cultural Memory with Carlo Severi, 8th June 2019, organised by John Tresch and Matthew Vollgraff, research group Bilderfahrzeuge, The Warburg Institute, University of London

2015 – 2018
PhD scholarship, Universität Hamburg, SFB 950 Manuskriptkulturen Asiens, Afrikas und Europas

Nov 2016
Participation in the Workshop Neue Tendenzen der Italienforschung zu Mittelalter und Renaissance, 7.-8. November 2016, Florence, Kunsthistorisches Institut – Max-Planck-Institut, Paper: Die humanistische Minuskel – Ein Konzept humanistischer Ästhetik in Schrift?

2013 – 2014
Deutschlandstipendiatin an der TU Berlin

TEACHING

SE Die Karibik in der Kunst - Karibische Kunst. Vom kolonialen Motiv zu karibischer Identität, Universität Greifswald, WiSe 2021/22SE Schrift als Bild? Konzepte von Schriftbildlichkeit und Schriftikonizität an Beispielen der mittelalterlichen Buchkunst, Universität Greifswald, WiSe 2019/20

SE Buch - Schrift - Bild. Kunst in Büchern (6. Jh.-19. Jh.), Technische Universität Berlin, SoSe 2019

Mit Philippe Cordez, SE Objekte als Attribute, WiSe 2015/2016, LMU München

Kunst (an)sehen – Kunst im Museum, WiSe 2014/2015 bis WiSe 18/19, FH Postdam, FB Restaurierung und Konservierung

Mit Bénédicte Savoy, VL Die Berliner Museumsinsel, WiSe 2013/2014, TU Berlin

Mit Bénédicte Savoy, Projektseminar Besucherstimmen zur Berliner Museumsinsel, SoSe 2011-WiSe 2012, TU Berlin

PAPERS (selection)

Feb 2022
Facets of a SchriftBild (script as image) concept - the three scribes of BML Plut 76.1, Medieval Manuscripts Seminar 2021-22, Institute of English Studies, School of Advanced Study, University of London, organised by Dr. Julia Crick (King’s College London) and David Rundle (University of Kent)

July 2021
Between Text and Script: The Aesthetics of the Humanist Schriftbild of Poggio Bracciolini, Session: Studies in Manuscripts, II: The Script, organised by Dr. N. Kıvılcım Yavuz (Kenneth Spencer Research Library, University of Kansas), International Medieval Congress Leeds 2021

March 2021
„Où loge la mémoire?“ – The place of memory in Francophone Caribbean (17th to 21st century), Summer school Anthropology and Contemporary Visual Arts from the Black Atlantic: between the Art Museum and the Ethnological Museum in the Global North, 2. meeting, online, 25.-26.3.2021

June 2020
Humanistic aesthetics of script – the humanistic minuscule of Poggio Bracciolini, Medieval & Early Modern Studies Festival 2020, Centre of Medieval and Early Modern Studies, University of Kent, Canterbury

Dec 2018
Between Artefact and Product - Humanistic SchriftBild in Copies by Poggio Bracciolini, internationaler Workshop Schriftbildlichkeit: scripts and their framing, organized by Andreas Janke (CSMC, Universität Hamburg), Hanna Wimmer (CSMC, Universität Hamburg) and Susan Rankin (Cambridge), Centre for the Study of Manuscript Cultures, Universität Hamburg

June 2018
Zwischen Zeichnung und Artefakt? Die monochromen Zeichnungen des Lorenzo Monaco, Gezeichnete Evidenz auf kolorierten Papieren in Süd und Nord von 1400 bis 1650, Internationaler Studientag, organised by Dr. Iris Brahms, Freie Universität Berlin, Fachbereich Geschichts- u. Kulturwissenschaften/ Kolleg-Forschergruppe
BildEvidenz/ ZI München, FU Berlin

March 2018
Die humanistische Minuskel – Ein Konzept humanistischer Ästhetik in Schrift?, Arbeitstagung des Forum Kunstgeschichte Italiens (Freiburg, 14-16 Mar 18), Freiburg, Kunstgeschichtliches Institut, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, KG I, HS 1010, Mar 14–16, 2018

Feb 2018
Eine visuelle Öffentlichkeit des Humanismus? Inschriften und ihre visuelle Funktion im Florenz  der frühen Humanisten, „La famosa muraglia.“ Aktuelle Forschungen zu Architektur und Stadtraum in Florenz um 1450, Workshop, organised by Dr. des Andreas Huth, TU Berlin

Sept 2017
The Shape of the humanist’s work, The Making of the Humanities VI, Somerville College, Oxford

March 2017
Im fremden Blick - Von internationalen Besuchern in Berliner Museen, XXXIV. Deutscher Kunsthistorikertag, Nachwuchsforum, Dresden

Sept 2016
Script as image – The Visual Aesthetics of Early Humanist Manuscripts, 1st Groningen Book History Conference, Rijksuniversiteit Groningen

Feb 2016
The Visual Acuity of Poggio Bracciolini and Niccolò Niccoli, Session: Forming Letters: New Research in Renaissance Calligraphy and Epigraphy (organised by: Debra Pincus, Respondent: William Stenhouse), CAA 2016 Washington

March 2015
Script as Image: The Humanist Aesthetic Concept of Poggio Bracciolini, Session: (Just) lines on parchment I & II (chair: Dr. Hester Schadee, Exeter, organized by: Philippa Sissis, M.A.), RSA 2015, Berlin

Feb 2014
With Maria Wirzberger, Kunstgeschichte meets Human Factors, Abendvortrag Stipendiatenfeier des Deutschlandstipendiums TU Berlin

Jul 2013
With Bénédicte Savoy, Im Blick der Anderen. Die Berliner Museen im Spiegel des Auslands. 1933–1945, Internationale Tagung „Museen im Nationalsozialismus“ der Richard-Schöne-Gesellschaft für Museumsgeschichte e.V. und des Deutschen Historischen Museums

Jul 2013
Turner 1802. Skizzen im Louvre, Vortrag zum Absolvententag der Kunstwissenschaft TU Berlin

Sprechstunden nach individueller Vereinbarung per E-Mail.

Herausgeberschaften

  • Space(s) of reflection. Journeys through the Black Atlantic [working title], in: Africanidades. Online Journal of the Museo Afro-Brasileiro da Universidade Federal da Bahia (Mafro), Vol. 3 (Juni 2022), Special issue assembling the proceedings of the Summerschool Anthropology and Contemporary Visual Arts from the Black Atlantic: between the Art Museum and the Ethnological museum in the Global North, guest edited by Christoph Singler and Philippa Sissis, ISSN: (in preparation)
  • Merten Lagatz, Bénédicte Savoy, Philippa Sissis (ed.), Beute. Ein Bildatlas zu Kunstraub und Kulturerbe, Berlin: Matthes & Seitz 2021.
  • Bénédicte Savoy, Philippa Sissis (ed.), Die Berliner Museumsinsel. Impressionen internationaler Besucher. 1830–1989, Köln/ Wien: Böhlau Verlag 2012.

Aufsätze

  • „Von Licht und Stein? Ein Versuch zu den Berliner Blättern Lorenzo Monacos“, in: Iris Brahms (ed.), Zeichnen auf kolorierten Papieren, Berlin/ Boston: De Gruyter 2021, pp. 59-77.
  • „Vom tugendhaften Triumphieren“, Kommentar zu Francesco Petrarca: Heilmittel gegen Glück und Unglück (1366), in: Isabelle Dolezalek, Bénédicte Savoy, Robert Skwirblies (ed.), Beute. Eine Anthologie zu Kunstraub und Kulturerbe, Berlin: Matthes & Seitz 2021, pp. 61-67.
  • Das Schreibzeug der Heiligen Teresa von Avila, in: Philippe Cordez, Julia Saviello (ed.), Objekte in Buchform. Vom Reliquiar zur Laptoptasche, Berlin: Reimer Verlag 2020, pp. 65-67.
  • „Script as image: Visual acuity in the script of Poggio Bracciolini”, in: Roberta Ricci (ed.), Poggio Bracciolini and the Re(dis)covery of Antiquity: Textual and Material Traditions. Proceedings of the Symposium held at Bryn Mawr College on April 8–9 2016, Florence: Firenze University Press (FUP) 2020, pp. 119–148.
  • SchriftBild – Entwurf einer humanistischen Ästhetik? Die Handschrift Hamilton 166 von Poggio Bracciolini, in: Privater Buchbesitz in der Renaissance: Bild, Schrift und Layout, ed. by Angela Dressen and Susanne Gramatzki. kunsttexte.de, Nr. 3, 2014 (25 pages), www.kunsttexte.de.
  • Wolfgang Benz (ed.), „Vom Kaiserreich zur Teilung der Nation: Deutsche Geschichte von 1890 bis 1949”, Würzburg: Arena Verlag 2008:
  • Kunst in der wilhelminischen Zeit: Realismus und Moderne, pp. 36-37; Kunst in der Weimarer Republik: Die „Neue Sachlichkeit“, pp. 118-119; Bühne und Film, pp. 120-121; „Kunst und Technik – die neue Einheit“: Das Bauhaus, pp. 124-125; „Entartete Kunst“, pp. 188-189.
  • „Gemäldegallerie im Pallast des Luxembourg“, Kommentar und Anmerkungen, in: Bénédicte Savoy (ed.), „Helmina von Chézy. Leben und Kunst in Paris seit Napoleon I.”, kommentierte Neuauflage, Berlin: Akademie Verlag 2009, pp. 515–521.

Rezensionen

  • Andrea Linnebach, Das Museum der Aufklärung und sein Publikum. Kunsthaus und Museum Fridericianum in Kassel im Kontext des historischen Besucherbuches 1769‐1796. Kassel University Press 2014, in: Zeitschrift des Vereins für Hessische Geschichte und Landeskunde, Bd. 120 (2015), pp. 302-304.
  • Michela Passini, La fabrique de l’art national. Le nationalisme et les origines de l'histoire de l'art en France et en Allemagne (1870-1933), Paris 2012, in: Mechthild Gilzmer / Hans-Jürgen Lüsebrink / Christoph Vatter (ed.), 50 Jahre Elysée-Vertrag (1963-2013) / Les 50 ans du traité de l'Elysée (1963-2013). Traditionen, Herausforderungen, Perspektiven / Traditions, défis, perspectives, Bielefeld: transcript, 2014, pp. 310-312.


Übersetzungen (Französisch in Deutsch)

  • Several sources and commentaries French./ English to German, in: Isabelle Dolezalek, Bénédicte Savoy, Robert Skwirblies (ed.), Beute. Eine Anthologie zu Kunstraub und Kulturerbe, Berlin: Matthes & Seitz 2021.
  • Bénédicte Savoy, Die Provenienz der Kultur. Von der Trauer des Verlusts zum universalen Menschheitserbe (Fröhliche Wissenschaft Band 135), translated by Hanns Zischler and Philippa Sissis, Berlin: Matthes & Seitz 2018.
  • Bénédicte Savoy und David Blankenstein, Frontale Präsenz. Zu einem unbekannten Porträt Alexander von Humboldts im Besitz des französischen Conseil d’Etat [Effet de présence. Sur un portrait inédit d’Alexandre von Humboldt conservé au Conseil d’Etat], in: HiN. International Review for Humboldtian Studies, Bd. 16, Nr. 31 (2015). (http://www.hin-online.de/index.php/hin/article/view/225/414)
  • Pierre Rosenberg, Kunstgeschichte unterrichten? [L'enseignement de l'histoire des arts à l'école, au collège et au lycée], in: Niklas Gliesmann, Barbara Welzel (ed.), Denkwerkstatt Museum, Studien zur Kunstgeschichte, Bd. 6, Dortmund: BoD, 2015, pp. 60-77.
  • Several sources in „Die Berliner Museumsinsel. Impressionen internationaler Besucher. 1830-1989“, Bénédicte Savoy/ Philippa Sissis (ed.), Köln/ Wien: Böhlau Verlag 2012:
  • Pierre-Jean David d’Angers, Die Notizbücher (pp. 34-35) ; Guillaume Apollinaire, La Revue blanche : Pergamon (pp. 165-166) ; Mamadou Diawara, Wozu Museen ? (pp. 311-312) ; Cécile Wajsbrot, Die Museumsinsel (pp. 319-321).