Apl. Prof. Dr. Rainer Voßkamp

This page contains automatically translated content.

Head of the Unit Quantitative Methods / Economics

University of Kassel
Department of Economics
Institute of Economics
Subject Quantitative Methods / VWL
Nora-Platiel-Str. 4
34109 Kassel
Room: 2108 (Wiso A)
Phone: +49 561 804-3036
E-mail: vosskamp@uni-kassel.de

Office hours: Due to the Corona crisis, office hours cannot be held as usual at the moment. If you have a concern, please email me. Please note the instructions regarding e-mails.

since 2012 Außerplanmäßiger Professor (~ Adjunct Professor) at the University of Kassel

2009 to 2012 Privatdozent at the University of Kassel

2003 to 2009 Privatdozent at the Chemnitz University of Technology

2003 Habilitation in Economics (Dr. rer. pol. habil., Chemnitz University of Technology)

1995 PhD in Economics (Dr. rer. pol., University of Osnabrück)

1989 Diploma in Mathematics (University of Osnabrück)

1983 - 1989 Studies in Mathematics and Economics (University of Osnabrück)

since 2020 Akademischer Oberrat (~ Senior Lecturer) (Unit Quantitative Methods and Economics, University of Kassel)

2008 - 2020 Akademischer Rat (~ Lecturer) (Unit Quantitative Methods and Economics, University of Kassel)

2006 - 2008 Senior Researcher (FiBS Berlin)

2003 - 2006 Senior Researcher (Unit Innovation, Industry and Services, DIW Berlin)

1997 - 2003 Wissenschaftlicher Assistent (~ Assistant Professor) (Unit Public Finance, Chemnitz University of Technology)

1989 - 1997 Wissenschaftlicher Mitarbeiter (~ Research Assistant) (Unit Macroeconomics, University of Osnabrück)

1986 -1989 Student Assistant (Unit Macroeconomics, University of Osnabrück)

1985 Intern (Deutsche Duni)

Empirical Educational Research

Higher Education Didactics

Mathematics in Economics

Evolutionary Economics

Innovation Economics

Voßkamp, R. (2023, work in progress). Mathematics for Economists. Extended version. Mimeo. Kassel. Download ...coming soon.

Voßkamp, R. (2023). Mathematics for Economists. Paper presented at the Conference The Learning and Teaching of Calculus Across Disciplines, Bergen.

Voßkamp, R. (2022). Kompendium Elementare Grundlagen der Mathematik. Mimeo. Universität Kassel.

Voßkamp, R. (2022). Mikrofundierung der Makroökonomik. In: Marco Lehmann-Waffenschmidt, Michael Peneder (Eds.), Evolutorische Ökonomik, Wiesbaden: Springer Gabler (pp. 139-146). https://doi.org/10.1007/978-3-658-34287-6_8

Voßkamp, R. (2022). Nelson-Winter-Simulationsmodelle. In: Marco Lehmann-Waffenschmidt, Michael Peneder (Eds.), Evolutorische Ökonomik, Wiesbaden: Springer Gabler (pp. 1147-155). https://doi.org/10.1007/978-3-658-34287-6_9

Büchele S. & Voßkamp R. (2021). Wirkungsevaluation von mathematikpropädeutischen Maßnahmen in den Wirtschaftswissenschaften. Tagungsband Perspektiven für Studierenden-Erfolg. Gelingensbedingungen, Stolpersteine und Wirkung von Maßnahmen.  https://doi.org/10.26204/KLUEDO/6418.

Büchele, S. & Voßkamp, R. (2021). Projektbericht QPL-Maßnahme I.3: QPL-Maßnahmen im Bereich der Mathematikpropädeutik. Ergebnisse und Perspektiven: Optimierung von Transfer und Nachhaltigkeit der Angebote im Fachbereich Wirtschaftswissenschaften der Universität Kassel. khdm-Report 21-01. http://dx.doi.org/doi:10.17170/kobra-202104283770.

Büchele, S. & Voßkamp, R. (2018). Zielgruppenspezifische Tutorien. Mimeo. Kassel. 

Voßkamp, R. (2018). Veränderungen der mathematischen Kompetenzen von Studienanfänger/innen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge in den Jahren 2008 bis 2017 – Art, Umfang, Ursachen, Wirkungen und Konsequenzen. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (pp. 1887-1890). Münster: WTM-Verlag

Voßkamp, R., Alpers, B. Feudel, F. (2018). Mathematik in den Ingenieur- und Wirtschaftswissenschaften – Besondere Problemstellungen und Lösungsansätze. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (pp. 125-126). Münster: WTM-Verlag

Laging, Angela, & Voßkamp, Rainer. (2017). Determinants of math performance of first-year business administration and economics students. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 3, 108-142. doi: 10.1007/s40753-016-0048-8 https://link.springer.com/article/10.1007/s40753-016-0048-8.

Voßkamp, Rainer. (2017). Mathematics in economics study programs in Germany: structures and challenges. In: Robin Göller, Rolf Biehler, Reinhard Hochmuth & Hans-Georg Rück (Eds.), Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline. khdm-Report 17-05 (pp. 184-189). Kassel: khdm. LINK https://kobra.bibliothek.uni-kassel.de/handle/urn:nbn:de:hebis:34-2012050741193

Laging, Angela, & Voßkamp, Rainer. (2016). Identifizierung von Nutzertypen bei fakultativen Angeboten zur Mathematik in wirtschaftswissenschaftlichen Studiengängen. In: Rolf Biehler, Reinhard Hochmuth, Hans-Georg Rück & Axel Hoppenbrock (Eds.), Mathematik im Übergang von Schule zur Hochschule und im ersten Studienjahr (pp. 585-600). Wiesbaden: Springer. https://doi.org//10.1007/978-3-658-10261-6_37.

Voßkamp, Rainer, & Laging, Angela. (2014). Teilnahmeentscheidungen und Erfolg: Eine Fallstudie zu einem Vorkurs aus dem Bereich der Wirtschaftsmathematik. In: Isabell Bausch, Rolf Biehler, Regina Bruder, Pascal R. Fischer, Reinhard Hochmuth, Wolfram Koepf, Stephan Schreiber & Thomas Wassong (Eds.), Mathematische Vor- und Brückenkurse: Konzepte, Probleme und Perspektiven (pp. 67-83). Heidelberg: Springer. https://doi.org//10.1007/978-3-658-03065-0_6.

Voßkamp, Rainer, & Laging, Angela. (2014). Determinants of math performance of first-year business administration and economics students. In: Rolf Biehler, Reinhard Hochmuth, Dame Celia Hoyles & Patrick W. Thompson (Eds.), Mathematics in Undergraduate Study Programs: Challenges for Research and for the Dialogue between Mathematics and Didactics of Mathematics. Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach Report No. 56/2014 (pp. 3169-3170 ). Oberwolfach: Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach. doi: 10.4171/OWR/2014/56 LINK https://www.mfo.de/occasion/1450/www_view

Laging, Angela, & Voßkamp, Rainer. (2013). Wen erreichen Lehr-Lern-Innovationen? Eine empirische Untersuchung zur Nutzung fakultativer Angebote im Bereich Wirtschaftswissenschaften. In: Axel Hoppenbrock, Stephan Schreiber, Robin Göller, Rolf Biehler, Bernd Büchler, Reinhard Hochmuth, Hans-Georg Rück (Eds.), Mathematik im Übergang Schule/Hochschule und im ersten Studienjahr. Extended Abstracts zur 2. khdm-Arbeitstagung 20.02. - 23.02.2013. khdm-Report 13-01 (pp.99-100). Kassel: khdm. LINK https://kobra.bibliothek.uni-kassel.de/handle/urn:nbn:de:hebis:34-2012050741193

Voßkamp, R. (2023). Calculus in mathematics for economists. Conference The Learning and Teaching of Calculus Across Disciplines. June 5-9, 2023. Bergen. Invited plenary. [PDF]

Büchele, S. & Voßkamp, R. (2020). Wirkungsevaluation von mathematikpropädeutischen Maßnahmen in den Wirtschaftswissenschaften Perspektiven für Studierenden-Erfolg. Gelingensbedingungen, Stoplersteine, Wirkungen. September 2-3, 2020. Kaiserslautern.

Voßkamp, R. (2020). Corona-Mathematik. Mathematische Modellierung für die Theoriebildung und Ableitung von Maßnahmen im Kontext von Corana. Colloquium Recht & Okonomie. Universität Kassel. July 14, 2020.

Voßkamp, R. (2018). Veränderungen der mathematischen Kompetenzen von Studienanfänger/innen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge in den Jahren 2009 bis 2017. Art, Umfang, Ursachen, Wirkungen und Konsequenzen. Gemeinsame Jahrestagung der Deutschen Mathematiker-Vereinigung (DMV) und der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM). March 5-9, 2018. Paderborn.

Voßkamp, R. (2016). Veränderungen der mathematischen Kompetenzen von Studienanfänger/innen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge in den Jahren 2009 bis 2015. Art und Umfang, Ursachen, Wirkungen und Konsequenzen. khdm-Tag. May 20, 2016. Paderborn. 

Voßkamp, R. (2015). Mathematics in Economics Study Programmes in Germany: Structures and Challenges Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline. khdm Conference Schloss Herrenhausen. December 01-04, 2015. Hannover. 

Voßkamp, R. (2015). Mathematik-Propädeutik für Technik- und Wirtschaftswissenschaften - Teilmaßnahme Wirtschaftswissenschaften. Kurzpräsentation eines QPL.Projektes an der Universität Kassel. Workshop WiGeMath. September 28-29, 2015. Hannover. 

Voßkamp, R. (2015). Zu den Determinanten der Mathematikleistungen von Wirtschaftsstudierenden in der Studieneingangsphase. Universität Kassel, Colloquium Recht & Ökonomie. February 10, 2015. Universität Kassel. 

Voßkamp, R., & Laging, A. (2014). Determinants of math performance of first-year business administration and economics students (Poster presentation). Mathematics in Undergraduate Study Programs: Challenges for Research and for the Dialogue between Mathematics and Didactics of Mathematics. December 7-13, 2014. Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach. 

Blaeschke, F., & Voßkamp, R. (2014). Online-Kurztests in Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler - ein Erfahrungsbericht. Fachforum Semesterbegleitende elektronische Self-Assessments 2014. November 26, 2014. Kassel. 

Voßkamp, R. (2014). Report on: Cohesion Policy and Inequality Dynamics: Insights from a Heterogeneous Agents Macro-economic Model. By H. Dawid. Jahrestagung des Ausschusses Evolutorische Ökonomik im Verein für Socialpolitik. July 3-5, 2014. Hohenheim. 

Voßkamp, R. (2014). Zu den Determinanten der Mathematikleistungen von Wirtschaftsstudierenden in der Studieneingangsphase. khdm, Beiratssitzung May 9, 2014. Kassel

Laging, A., & Voßkamp, R. (2013). Wen erreichen Lehr-Lern-Innovationen? Eine empirische Untersuchung zur Nutzung fakultativer Angebote im Bereich der Wirtschaftswissenschaften. Universität Kassel, Colloquium Recht & Ökonomie. April 30, 2013. Kassel. 

Laging, A., & Voßkamp, R. (2013). Wen erreichen Lehr-Lern-Innovationen? Eine empirische Untersuchung zur Nutzung fakultativer Angebote im Bereich der Wirtschaftswissenschaften. khdm-Arbeitstagung Mathematik im Übergang Schule / Hochschule im ersten Studienjahr. February 20-23, 2013. Paderborn.

Universität Kassel digital: Universitäre Lehre neu gestalten, Teilprojekt Ein­satz von di­gi­ta­len Kurz­tests zur För­de­rung der In­ter­ak­ti­on zwi­schen Stu­die­ren­den, Tu­tor_in­nen und Do­zent_in­nen und des Lern­er­folgs in der Ma­the­ma­tik für Wirt­schafts­wis­sen­schaf­ten und wei­te­ren ma­the­ma­ti­kaf­fi­nen Mo­du­len, Stiftung Innovation in der Hochschullehre, 08/2021 - 07/2024, Teilprojektleitung

Lehr-Lern-Ver­bün­de in ma­the­ma­tik­hal­ti­gen Stu­di­en­gän­gen – hoch­schul­über­grei­fend und di­gi­tal, Teilprojekt Mathematik Wirtschaftswissenschaften, Stiftung Innovation in der Hochschullehre, 08/2021 - 07/2024, Kooperationspartner

QPL-Maßnahmen im Bereich der Mathematik-Propädeutik – Ergebnisse und Perspektiven: Optimierung von Transfer und Nachhaltigkeit der Angebote im Fachbereich Wirtschaftswissenschaften, QPL-Projekt, 07/2019 - 12/2020, Teilprojektleitung

Mathematik Propädeutik am Fachbereich Wirtschaftswissenschaften der Universität Kassel, QPL-Projekt, 01/2012 - 12/2020, Teilprojektleitung

Heterogenität der mathematischen Vorkenntnisse und Selbstwirksamkeitserwartungen von Studienanfänger/innen in wirtschaftswissenschaftlichen Studiengängen, khdm-Projekt, Stiftung Mercator und Volkswagenstiftung, 01/2010 - 12/2013

Journal of Evolutionary Economics

Industry and Innovation

Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung

Schmollers Jahrbuch

European Association for Research in Industrial Economics (E.A.R.I.E.)

INFER-Tagungen

Verein für Socialpolitik

Gesellschaft der Didaktik der Mathematik

International Schumpeter Society

University of Kassel (summer semester 2008 - present):

  • Mathematics for Economics (V6)
  • Mathematics for Economics I (V4)
  • Mathematics for Economics II (V4)
  • Selected Problems in Mathematics for Economics (V4 / S4 / S2)
  • Pre-course in mathematics (V4)
  • Economics II (Macroeconomics) (V4)
  • Computational Economics (V2+S2)
  • Evolutionary Economics (V4)
  • Economics of Education (V2+S2)

FHW Berlin (now: HWR Berlin) (winter term 2005/06):

  • Applied Microeconomics (V4)

Merseburg University of Applied Sciences (winter semester 2005/06):

  • Economics - Microeconomics

Chemnitz University of Technology (summer semester 1997 - winter semester 2009/10):

  • Introduction to Economics (V4 / V2 / Ü2)
  • Finance I (V3)
  • Finance II (V2)
  • Finance (teacher training) (V2)
  • Environmental Economics II (V2)
  • Evolutionary Economics (V2)
  • Economics of Innovation (V2 / S2)
  • Simulation of Economic Systems (V2)
  • Industrial Economics (V2)
  • Managerial Economics (V2)
  • Growth Theory (V2)
  • Economics of Education (S2)

University of Greifswald (winter term 1992/93):

  • Economics - Macroeconomics (V2)

Distance University of Hagen (winter term 1990/91 to summer term 1992):

  • Mathematics for Economists I (Ü2)
  • Mathematics for Economists II (Ü2)
  • Pre-course Mathematics (Ü2)
  • Bridge Course Mathematics (Ü2)

University of Osnabrück (winter semester 1989/90 to winter semester 1996/97):

  • Economics - Macroeconomics (Ü2)
  • Basics of Macroeconomics (Ü2)
  • Evolutionary Economics (V2)

V: Lecture, Ü: Exercise, S: Seminar

The number indicates the number of semester hours per week.

Many courses were offered more than once.

Some courses were offered together with colleagues.