Prof. Dr. Martin Hänze

Professor, Section: Educational Psychology

Hänze, Martin
Telephone
+49 561 804-3591
Fax
+49 561 804-3586
Email
Site
Holländische Straße 36-38
34127 Kassel
Room
Holländische 36-38, Raum 2107

Secretariat

Christiane Braun
Phone: +49 561 804-3581
Fax: +49 561 804-3586
Mail: christianebraun@uni-kassel.de

Office hours for students

Option 1: Arrangement by email. We can then arrange a phone appointment or a meeting in my Zoom room, depending on your preference.

Possibility 2: Especially for shorter things, inquiries or the like: You can reach me well on Wednesdays approx. 11.30-12.00 by phone at 0561-804 3591. Exceptions can be found - possibly at short notice - here.

since Oct. 2005: Professor for Educational Psychology (W3) at the University of Kassel

2004-2005 Professor for Educational Psychology (C3) at the Technical University of Berlin

2004 substitute professor for educational psychology at the University of Siegen

2003/04: Substitute Professor of Educational Psychology at the University of Giessen

2001-2004 university lecturer at the University of Kassel

1990-2001 wiss. Assistant and research associate at the University of Kassel. Assistant at the University of Kassel

1990 research assistant at the University of Göttingen Assistant at the University of Göttingen

2001 Habilitation in psychology at the University of Kassel

1993 Doctorate (Dr. phil.) at the University of Kassel

1990 Diploma in Psychology at the University of Göttingen

1984 - 1990 Studied psychology at the University of Göttingen

1963 born; married, three children

Journal articles and book contributions

  • Jurkowski, S., Mundelsee, L., Jüngst, C. & Hänze, M. (2022). Messung gemeinsamer Wissenskonstruktion: Ein Vergleich von hoch-inferenter Beobachtung, niedrig-inferenter Codierung und Selbsteinschätzung der transaktiven Kommunikation. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01124-w (open access).
  • Mundt, E. & Hänze, M. (2022). Course characteristics influencing students' oral participation in higher education. Learning Environments Research. https://doi.org/10.1007/s10984-022-09437-7 (open access).
  • Richter, T., Berger, R., Ebersbach, M., Eitel, A., Endres, T., Borromeo Ferri, R. , Hänze, M., Lachner, A., Leutner, D. , Lipowsky, F., Nemeth, L.,  Renkl,  A., Roelle, J.,  Rummer, R., Scheiter, K., Schweppe, J.,  von Aufschnaiter, C. & Vorholzer, A. (2022).How to Promote Lasting Learning in Schools: Theoretical approaches and an agenda for research. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 54(4), 135-141. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000258 (open access).

  • Richter, T., Nemeth, L., Berger, R., Borromeo Ferri, R., Hänze, M. & Lipowsky, F. (2022). Using interleaving to promote inductive learning in educational contexts. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 54(4), 164-175. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000260 (open access).

  • Hänze, M. & Leiss, D. (2022). Using heuristic worked examples to promote solving of reality-based tasks in mathematics in lower secondary school. Instructional Science, 50, 529-549. https://doi.org/10.1007/s11251-022-09583-8 (open access).
  • Hänze, M. & Jurkowski, S. (2022). Das Potenzial kooperativen Lernens ausschöpfen: Die Bedeutung der transaktiven Kommunikation für eine lernwirksame Zusammenarbeit. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 36(3), 141-152. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000335 (open access).
  • Mette, M. & Hänze, M. (2021). Arrogant or caring? Influence of transactive communication in interprofessional learning on knowledge gains and stereotype changes.  GMS Journal for Medical Education, 38(3),  Doc66. https://doi.org/10.3205/zma001462 (open access).
  • Abel, R., Niedling, L.M. & Hänze, M. (2021). Spontaneous inferential processing while reading interleaved expository texts enables learners to discover the underlying regularities. Applied Cognitive Psychology, 35, 258-273https://doi.org/10.1002/acp.3761 (open access).
  • Mundt, D., Abel. R., & Hänze, M. (2020). Exploring the effect of testing on forgetting in vocabulary learning: an examination of the bifurcation model. Journal of Cognitive Psychology, 32(2), 214-228. https://doi.org/10.1080/20445911.2020.1733584
  • Mette, M. & Hänze, M. (2020). Wirksamkeit von interprofessionellem Lernen: Stereotype und Wissen über die andere Berufsgruppe. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 34, 187-200. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000255
  • Fischer, E. & Hänze, M. (2020). How do university teachers' values and beliefs affect their teaching? Educational Psychology, 49(3), 296-317. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1675867 (open access).
  • Krawiec, V., Fischer, A. & Hänze, M. (2020). Anforderungen und Erschöpfung während Schulpraktika im Lehramtsstudium. In I. Ulrich & A. Gröschner (Hrsg.), Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende (Edition ZfE 9, S. 265-287). https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_9
  • Sawatzki, D., Mudelsee, L., Hänze, M. & Jurkowski, S. (2020). Transaktive Kommunikation. Ein Puzzlestein für erfolgreiches kooperatives Lernen. Schulmagazin 5-10, 2020, Heft 2, 53-56.
  • Mundelsee, L., Sawatzki, D., Hänze, M. & Jurkowski, S. (2020). Kommunikation üben. Wie sich Gruppenarbeit von Schülerinnen und Schülern gezielt verbessern lässt. Pädagogik, 2/20, 15-20.
  • Fischer, E. & Hänze, M. (2019). Back from “guide on the side” to “sage on the stage”? Effects of teacher-guided and student-activating teaching methods on student learning in higher education. International Journal of Educational Research, 95, 26-35. doi.org/10.1016/j.ijer.2019.03.001 (open access)
  • Abel, R. & Hänze, M. (2019). Generating causal relations in scientific texts: Long-term advantages of successful generation. Frontiers in Psychology, 10, 199. doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00199 (open access)
  • Fischer, E. & Hänze, M. (2019). Bias hypothesis under scrutiny: investigating the validity of student assessment of university teaching by means of external observer ratings. Assessment and Evaluation in Higher Education, 44, 772-786. doi.org/10.1080/02602938.2018.1535647 (open access).
  • Hänze, M., Müller, M. & Berger, R. (2018). Cross-age tutoring: How to promote tutees' active knowledge-building. Educational Psychology, 38, 915-926. doi.org/10.1080/01443410.2018.1444734
  • Böhnert, A., Mähler, M., Klingebiel, F., Hänze, M., Kuhn, H.-P. & Lipowsky, F. (2018). Die Entwicklung der berufsspezifischen Selbstwirksamkeitserwartung von Lehramtsstudierenden in schulischen Praxisphasen - Ein Vergleich von Lehramtsstudierenden im Praxissemester mit Studierenden in einem fünfwöchigen Blockpraktikum. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 11(1), 86-109.
  • Berger, R., Müller, M. & Hänze, M. (2017). Konzeption und Evaluation von Tutor-Trainings zur Förderung der intrinsischen Motivation der Tutoren und der Autonomieförderung ihrer Tutees im Cross-age Tutoring. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 23, 225-239. doi.org/10.1007/s40573-017-0066-3
  • Korte, S., Berger, R. & Hänze, M. (2017). The impact of explicit teaching of methodological aspects of physics on scientistic beliefs and interest. Science & Education, 26, 377-396dx.doi.org/10.1007/s11191-017-9899-x
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2017). Social skills and school performance: The relations between students’ social skills and their grades in in-class tests and for participation in class. European Journal of Psychology of Education, 32, 79-95. dx.doi.org/10.1007/s10212-015-0284-3
  • Korte, S., Berger, R., Imwalle, C. & Hänze, M. (2017). Entwicklung und erste Validierung eines Fragebogens zur Erfassung von Szientismus. Diagnostica, 63(1), 42-54. dx.doi.org/10.1026/0012-1924/a000163
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2016). Fostering knowledge co-construction through training in transactiver communication: evidence for training effects from analysing students' discourse. In A. Surian (Ed.), Open spaces for interactions and learning diversities (pp. 109-119). Rotterdam: Sense.
  • Fischer, E. & Hänze, M. (2016). Förderung schriftsprachlicher Kompetenzen durch semesterbegleitendes Feedback zu Studienbeginn. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 11(2), 63-79. online verfügbar bei Zeitschrift für Hochschulentwicklung
  • Berger, R. & Hänze, M. (2016). The Jigsaw method in 12th-grade physics classes - impact of the group's ability composition on academic performance. International Journal of Modern Education Research, 3, 28-36. online verfügbar
  • Schmied, V. & Hänze, M. (2016). Testtheoretische Überprüfung eines Fragebogens zu Kompetenzen der Selbst- und Studienorganisation und lernrelevanten Emotionen bei Studierenden. die hochschullehre, 2, 1-17. online unter: http://www.hochschullehre.org/?p=849
  • Tropper, N., Leiss, D. & Hänze, M. (2015). Teachers' temporary support and worked-out examples as elements of scaffolding in mathematical modeling. ZDM Mathematics Education, 47, 1225-1240. dx.doi.org/10.1007/s11858-015-0718-z.
  • Schmied, V. & Hänze, M. (2015). The effectiveness of study skill courses: Do they increase general study competencies? Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 10(4), 167-187. Online verfügbar bei Zeitschrift für Hochschulentwicklung
  • Lipowsky, F., Richter, T., Borromeo-Ferri, R., Ebersbach, M. & Hänze, M. (2015). Wünschenswerte Erschwernisse beim Lernen. Schulpädagogik heute, 11, 1-10. 
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2015). How to increase the benefits of cooperation: effects of training in transactive communication on cooperative learning. British Journal of Educational Psychology, 85, 357-371. dx.doi.org/10.1111/bjep.12077
  • Berger, R. & Hänze, M. (2015). Impact of expert teaching quality on novice academic performance in the jigsaw cooperative learning method. International Journal of Science Education, 37, 294-320. dx.doi.org/10.1080/09500693.2014.985757
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2014). Diagnostik sozialer Kompetenzen bei Kindern und Jugendlichen. Entwicklung und erste Validierung eines Fragebogens. Diagnostica, 60, 167-180. dx.doi.org/10.1026/0012-1924/a000104
  • Hänze, M., Fischer, E., Schreiber, S., Biehler, R. & Hochmuth, R. (2013). Innovationen in der Hochschullehre: empirische Überprüfung eines Studienprogramms zur Verbesserung von vorlesungsbegleitenden Übungsgruppen in der Mathematik. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 8(4), 89-103. online verfügbar bei Zeitschrift für Hochschulentwicklung
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2013). Angepasste Mädchen und durchsetzungsstarke Jungen? Soziale Kompetenzen von Kindern und Jugendlichen und ihre geschlechtsspezifische Förderung durch Lehrkräfte. Schulpädagogik heute, 4 (Heft 8), 1-12. online verfügbar bei Schulpädagogik heute
  • Schmidt-Borcherding, F., Hänze, M., Wodzinski, R., & Rincke, K. (2013). Inquiring scaffolds in laboratory tasks: An instance of a "worked Laboratory Guide Effect”?  European Journal of Psychology of Education, 28, 1381-1395. dx.doi.org/10.1007/s10212-013-0171-8
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2012). Förderung transaktiven Interaktionsverhaltens. Effekte eines Trainings transaktiver Interaktionsbeiträge auf den Lernerfolg beim kooperativen Lernen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 44(4), 209-220. dx.doi.org/10.1026/0049-8637/a000074
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2012).  Kooperatives Lernen aus dem Blickwinkel sozialer Kompetenzen.  Eine Untersuchung des Zusammenhangs sozialer Kompetenzen mit dem Lernerfolg, dem Unterrichtserleben und dem Gruppenarbeitsergebnis in verschiedenen kooperativen Lernumgebungen. Unterrichtswissenschaft, 40 (3), 259-276.
  • Schmidt-Weigand, F., Hänze, M. & Wodzinski, R. (2012). How can self-regulated problem solving be implemented in the school curriculum? Results from a research project on incremental worked examples. In M. Edwards & S. O. Adams (Eds.), Learning strategies, expectations and challenges. (pp. 45-69). Hauppauge, NY: Nova Publishers.
  • Jurkowski, S. & & Hänze, M. (2011). Training der transaktiven Kommunikation. Wie Schüler auf kooperatives Lernen vorbereitet werden können. Praxis Schule 5- 10, 21 (Heft 5), 32-38.
  • Hänze, M.  & Jurkowski, S. (2011). Diagnostizieren in Lern-und Prüfungssituationen. Pädagogische und lernpsychologische Aspekte. Unterricht Chemie, 22 (Heft 124/125), 2-4.
  • Hänze, M. & Moegling, K. (2011). Forschendes Lernen als selbstständigkeitsorientierte Unterrichtsform im Politikunterricht. Diagnostik persönlicher Voraussetzungen und motivationaler Wirkmechanismen. In A. Füchter & K. Moegling (Hrsg.), Diagnostik und Förderung. Teil III: Forschungsergebnisse (S. 84-99). Immenhausen: Prolog.
  • Jurkowski, S & Hänze M. (2010). Soziale Kompetenzen, transaktives Interaktionsverhalten und Lernerfolg - experimenteller Vergleich zweier unterschiedlich gestalteter Gruppenunterrichtsbedingungen und Evaluation eines transaktivitätsbezogenen Kooperationsskriptes. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 24, 241-257. dx.doi.org/10.1024/1010-0652/a000020
  • Hänze, M. Schmidt-Weigand, F. & Stäudel, L. (2010). Gestufte Lernhilfen. In S. Boller & R. Lau (Hrsg.), Innere Differenzierung in der Sekundarstufe II. Ein Praxishandbuch für Lehrer/innen (S. 63-73). Weinheim: Beltz.
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2010). Soziale Kompetenzen und kooperative Gruppenarbeit. Eine korrelative Untersuchung des Zusammenhangs sozialer Kompetenzen mit dem Wissenserwerb in einem Hochschulseminar.  Psychologie in Erziehung und Unterricht, 57, 223-238http://dx.doi.org/10.2378/peu2010.art16d 
  • Berger, R. & Hänze, M. (2009). Comparison of two small group learning methods in 12th grade physics classes focusing on intrinsic motivation and academic performance. International Journal of Science Education, 31, 1511-1527. https://doi.org/10.1080/09500690802116289
  • Balzer-Hild, M. & Hänze, M. (2009). Lernstrategieeinsatz bei der Arbeit mit elektronischen Texten in Laptopklassen. Empirische Pädagogik, 23(3), 233-248.
  • Hänze,  M., Berger, R. & Bianchy, K. (2009). Fördern Schulnoten die Motivation? Eine quasi-experimentelle Studie zum Einfluss der Benotungserwartung auf selbst berichtete und verhaltensnah erhobene Motivationsqualitäten. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 56, 258-270.
  • Hänze, M. (2009). Mit Heterogenität umgehen. Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, 20 (Heft 111/112), S. 2-4.
  • Schmidt-Weigand, F., Hänze, M. & Wodzinski, R. (2009). Complex problem solving and worked examples: The role of prompting strategic behavior and fading-in solution steps. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 23, 129-138. http://dx.doi.org/10.1024/1010-0652.23.2.129
  • Hänze, M. (2009). Schulisches Lernen und Emotionen. In V. Brandstätter & J.H. Otto, Handbuch der Allgemeinen Psychologie - Motivation und Emotion (S. 748-754). Göttingen: Hogrefe.
  • Schmidt-Weigand, F. & Franke-Braun, G. & Hänze, M. (2008). Erhöhen gestufte Lernhilfen die Effektivität von Lösungsbeispielen? Eine Studie zur kooperativen Bearbeitung von Aufgaben in den Naturwissenschaften. Unterrichtswissenschaft, 36, 365-384.
  • Hänze, M. & Uhlendorff, H. (2008). Umwelten in der Pädagogischen Psychologie. In E.-D. Lantermann & V. Linneweber (Hrsg.), Grundlagen, Paradigmen und Methoden der Umweltpsychologie (Enzyklopädie der Psychologie, Band C/IX/1, S. 201-235) . Göttingen: Hogrefe.
  • Hänze, M. (2008). Was bringen kooperative Lernformen? Ergebnisse aus der empirischen Lehr-Lern-Forschung. Friedrich Jahresheft, 26, 24-25.
  • Jurkowski, S. & Hänze, M. (2008). Lernziel: Miteinander klarkommen. Kooperativer Gruppenunterricht fördert und fordert soziale Kompetenzen. Friedrich  Jahresheft, 26, 21-23.
  • Hänze, M. & Berger, R. (2007). Kooperatives Lernen im Gruppenpuzzle und im Lernzirkel. Unterrichtswissenschaft, 35, 227-240. online über pedocs verfügbar
  • Hänze, M. & Berger, R. (2007). Cooperative learning, motivational effects and student characteristics: An experimental study comparing cooperative learning and direct instruction in 12th grade physics classes. Learning and Instruction, 17, 29-41.  dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.11.004
  • Hänze, M., Schmidt-Weigand, F. & Blum, S. (2007). Mit gestuften Lernhilfen im naturwissenschaftlichen Unterricht selbständig lernen und arbeiten. In K. Rabenstein & S. Reh (Hrsg.), Kooperatives und selbständiges Arbeiten von Schülern: Zur Qualitätsentwicklung von Unterricht (S. 197-208). Wiesbaden: VS Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90418-4_10
  • Hänze, M. & Berger, R. (2007). Kooperativ lernen im Fach Physik. Unterrichtsmethodische und psychologische Bedingungen für den Lernerfolg. In D. Lemmermöhle, M.Rothgangel, S. Bögeholz, M. Hasselhorn & R. Watermann (Hrsg.), Professionell lehren ? erfolgreich lernen (S. 237-249). Münster: Waxmann.
  • Berger, R. & Hänze, M. (2004). Das Gruppenpuzzle im Physikunterricht der Sekundarstufe II - Einfluss auf Motivation Lernen und Leistung. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 10, 205-220.
  • Berger, R. & Hänze, M. (2004). Förderung intrinsischer Motivation durch das Gruppenpuzzle. Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 15, Heft 84
  • Hänze, M. & Moegling, K. (2004). Forschendes Lernen als selbstständigkeitsorientierte Unterrichtsform: Persönliche Voraussetzungen und motivationale Wirkmechanismen. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 51 , 113-125.
  • Moegling, K. & Hänze, M. (2004). Wissenschaftspropädeutisches, selbstständiges Lernen in Projektgruppen in der Sekundarstufe II. Die Deutsche Schule, 96/2, S. 234f.
  • Hänze, M. (2003). Productive functions of emotions in classroom learning. In P. Mayring & C. v. Rhöneck, Learning emotion: The influence of affective factors on classroom learning (pp. 185-194). Frankfurt:Lang.
  • Hänze, M. (2002). Bedürfnis nach Struktur und Furcht vor Festlegung: Psychometrische Analysen einer deutschsprachigen Skala zur Erfassung der Konstrukte "Personal Need for Structure", "Personal Fear of Invalidity" und "Need for Closure". Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 23, 327-338. https://doi.org/10.1024//0170-1789.23.3.327
  • Hänze, M. (2001). Ambivalence, conflict, and decision making: attitudes and feelings in Germany towards NATO's military intervention in the Kosovo war. European Journal of Social Psychology, 31 , 693-706. 
    https://doi.org/10.1002/ejsp.57
  • Hoier, S., Euler, H. A. und Hänze, M. (2001). Diskriminative Fürsorglichkeit von Tanten und Onkeln. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 22, 206-215.
  • Hänze, M. (2000). Schulisches Lernen und Emotion. In J. H. Otto, H. A. Euler, & H. Mandl (Hrsg.), Emotionspsychologie. Ein Handbuch (S. 586-594). Weinheim: Beltz / Psychologie Verlags Union.
  • Hänze, M. & Lantermann, E.-D. (1999). Familiäre, soziale und materielle Ressourcen bei Aussiedlern. In R.K. Silbereiesen,E.-D. Lantermann & E. Schmitt-Rodermund (Hrsg.), Aussiedler in Deutschland: Akkulturation von Persönlichkeit und Verhalten (S. 143-161). Opladen: Leske + Budrich.
  • Lantermann, E.-D. & Hänze, M. (1999). Werthaltung, materieller Erfolg und soziale Integration von Aussiedlern. In R.K. Silbereiesen, E.-D. Lantermann & E. Schmitt-Rodermund (Hrsg.), Aussiedler in Deutschland: Akkulturation von Persönlichkeit und Verhalten (S. 165-184). Opladen: Leske + Budrich.
  • Meyer, H.A., Hänze, M. & Hildebrandt, M. (1999). Das Zusammenwirken von Systemresponsezeiten und Verweilzeiten beim Explorieren von Hypertextstrukturen: empirische Evidenz für einen zeitlichen Integrationsmechanismus? In I. Wachsmuth & B. Jung (Hrsg.), KogWis99:Proceedings der 4. Fachtagung der Gesellschaft für Kognitionswissenschaft, Bielefeld, 28. September - 1. Oktober 1999 (S. 86-91). St. Augustin: Infix.
  • Hänze, M., Hildebrandt, M. & Meyer, H.A. (1998). Feldexperimente imWorld Wide Web: Zur Verhaltenswirksamkeit des "mere-exposure"-Effektsbei der Informationssuche. Psychologische Beiträge, 40 , 363-372.
  • Hänze, M. & Meyer, H.A. (1998). Mood influences on automatic and controlled semantic priming. American Journal of Psychology, 111, 265-278. 
    http://dx.doi.org/10.2307/1423489
  • Hänze, M. (1997). Mood and the Stroop interference effect. Psychologische Beiträge, 39 , 229-235.
  • Hänze, M. & Meyer, H.A. (1997). Feldexperimente und nicht- reaktive Messung im World Wide Web. In D. Janetzko, B. Batinic, D. Schoder, M. Mattingley-Scott. & G. Strube (Hrsg.). CAW-97. Beiträge zum Workshop "Cognition & Web" (IIG-Berichte 1/97, ISSN 0945 800X, S. 79-92). Freiburg: IIG-Berichte.
  • Hänze, M. (1996). Zum Einfluß von Stimmung auf analytische und intuitive Urteilstendenzen beim False-Fame-Effekt. Zeitschrift für Psychologie, 204 , 149-166.
  • Hänze, M. & Meyer, H.A. (1995). Semantic priming and word repetition: The two effects are both additive and interactive. Psychological Research, 58 , 61-66.
  • Lantermann, E.-D. & Hänze, M. (1995). Werthaltungen und materieller Erfolg bei Aussiedlern. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 26, 15-23.
  • Otto, J.H. & Hänze, M. (1994). Effekte natürlicher Stimmungsveränderungen auf Diskriminationsleistung und Antworttendenz bei der Mustererkennung. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 41, 566-583.
  • Hänze, M. & Hesse, F.W. (1993). Emotional influences on semantic priming. Cognition and Emotion, 7 , 195-205.  
    https://doi.org/10.1080/02699939308409184
  • Hesse, F.W., Spies, K., Hänze, M. & Gerrards-Hesse, A. (1993). Effectiveness of experimental mood induction procedures in comparison to the Velten-technique. The German Journal of Psychology, 17 , 295-296.
  • Hesse, F.W., Spies, K., Hänze, M. & Gerrards-Hesse, A. (1992). Experimentelle Induktion emotionaler Zustände - Alternativen zur Velten-Methode. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 39, 559-580.
  • Lantermann, E.-D. & Hänze, M. (1992). Vom Sinn der Gefühle. Psychomed, 4, 76-80.
  • Hesse, F.W. & Hänze, M. (1991). Ist der Einfluß positiver Stimmung auf die kognitive Verarbeitung auf stimmungsbezogene Inhalte beschränkt? Zeitschrift für Psychologie Supplement, 11, 155-164.

Monographs Hänze, M. (2002). Emotion, ambivalence, and decision conflict. Weinheim: Beltz - Psychologie Verlags Union. Hänze, M. (1998). Thinking and feeling: Interaction of emotion and cognition in teaching. Neuwied: Luchterhand. Hänze, M. (1993). Mood and thinking style: Experimental studies on the influence of mood on automaticity and control. Kassel: University of Kassel, dissertation.

Ongoing third-party funded projects

  • "Supporting the acquisition of conceptual knowledge in physics: on the role of guided discovery, sequencing and cooperative learning", jointly with Prof. Dr. Roland Berger, University of Osnabrück. Subproject within the DFG Research Group "Sustainable Learning: Cognitive Mechanisms and Effective Implementation in the Classroom", research group spokesperson: Prof. Dr. Tobias Richter, University of Würzburg. Duration 2022-2026
  • Professonalization in the Kassel Digitization Network (PRONET-D); funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF); Subproject 4 "Cooperative learning with digital media in elementary school teaching", in collaboration with Prof. Dr. Rita Wodzinski and Dr. Kathrin Ziepprecht, duration 2020-2023.

Completed third-party funded projects

  • Joint project"Transactive Communication for Cooperative Group Work (TKKG)" in collaboration with Prof. Dr. Susanne Jurkowski (University of Erfurt) funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF), duration 2017 - 2021
  • Evaluation of the practical semester for student teachers (together with Prof. Dr. Hans-Peter Kuhn and Prof. Dr. Frank Lipowsky) in cooperation with the Universities of Frankfurt and Giessen, 2014-2021
  • Subproject "Difficulty-inducing task features" in the LOEWE focus "Desirable difficulties in learning: cognitive mechanisms, developmental preconditions, and effective implementation in teaching" (project spokespersons: Prof. Dr. Tobias Richter and Prof. Dr. Mirjam Ebersbach), 1.1.2015 - 31.12.2018.
  • Analysis and support of knowledge acquisition in cross-age tutoring (in cooperation with Prof. Dr. Roland Berger, Didactics of Physics, University of Osnabrück), funded by the German Research Foundation, duration: 2010-2017
  • LIMA - Lehrinnovation in der Studieneingangsphase "Mathematik im Lehramtsstudium" - Hochschuldidaktische Grundlagen, Implementierung und Innovation (in collaboration with Prof. Dr. Rolf Biehler, Didaktik der Mathematik, Universität Paderborn and Prof. Dr. Reinhard Hochmuth, FB Mathematik, Universität Kassel; funding 3/2009 - 2/2012 in the BMBF Framework Program for the Promotion of Empirical Educational Research, focus "Zukunftswerkstatt Hochschullehre - ZWHL")
  • Independence-promoting support formats for experimentation in physics teaching at secondary level I (in collaboration with Dr. Florian Schmidt-Weigand as well as Prof. Dr. Rita Wodzinski and Dr. Karsten Rincke (Didactics of Physics); funded by the German Research Foundation since 12/2009-12/2012.
  • Cooperative learning in physics education: Motivational and cognitive mechanisms of action (in collaboration with Prof. Dr. Roland Berger, Didactics of Physics, University of Osnabrück; funded by the German Research Foundation, duration: 6/2003 -5/2009)
  • Independence-oriented subject learning in the natural sciences through cognitively demanding tasks with graded learning aids (in collaboration with Prof. Dr. Rita Wodzinski, Didactics of Physics and Dr. Lutz Stäudel, Didactics of Chemistry (both University of Kassel); funded by the German Research Foundation 5/2005-12/2008)

Journals: Learning and Instruction, Learning and Individual Differences, Educational Psychology, Instructional Science, Diagnostica, Assessment and Evaluation in Higher Education, High Ability Studies, European Journal of Psychology of Education,Journal of Developmental and Educational Psychology, Journal of Educational Psychology, Journal of Educational Science, Current Psychology of Cognition, International Journal of Psychology, Experimental Psychology, Journal of Social Psychology, Journal of Elementary School Research, Journal of Science Didactics, Journal of Mathematics Didactics, Empirical Education

Other reviewer activities: German Research Foundation

Consulting Editor: Educational Psychology

Member of the Editorial Board of the journal: Psychology Learning & Teaching