PD Dr. Jan Logemann

Mail: logemann@uni-kassel.de


Herr PD Dr. Jan Logemann hatte bis 30.09.2020 die Vertretung der Professur Geschichte GB & U.S.A. 


Bei Fragen wenden sie sich bitte an das Sekretariat: parsons-sauer@uni-kassel.de


Werdegang

  • Seit 2017: Visiting Faculty im MA Studiengang GLOCAL, University of Glasgow, School of Social and Political Sciences
  • Seit 2014: Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Wirtschafts- und Sozialgeschichte an der Georg-August-Universität Göttingen
  • 2010-14: Leiter der BMBF Nachwuchsforschungsgruppe Transatlantic Perspectives: Europe in the Eyes of European Immigrants to the United States, 1930-1980. (http://www.transatlanticperspectives.org)
  • 2010-2014: Research Fellow am Deutschen Historischen Institut Washington, D.C.
  • 2009-2010: Fellow in the History of Consumption, DHI Washington.
  • WS 2008: Visiting Assistant Professor in History an der Bloomsburg University of Pennsylvania
  • 2007-2008: Lecturer in History, Pennsylvania State University
  • 2007: Promotion in Neuester Geschichte, Pennsylvania State University
  • 2002: Magister Artium in Geschichte, Humboldt Universität zu Berlin
  • 1996-2002: Studium der Geschichte, Politikwissenschaften und Nordamerikastudien an der Humboldt Universität zu Berlin, Freien Universität Berlin, und Pennsylvania State University

 


Publikationen

Bücher und Sammelbände / Books and edited volumes

  • Engineered to Sell: European Emigres and the Making of Consumer Capitalism (Chicago: University of Chicago Press, 2019)
  • “Consumer Engineering”: Marketing Between Planning Euphoria and the Limits of Growth. Edited Volume with Gary Cross and Ingo Köhler New York: Palgrave, 2018).
  • Consumption on the Home Front During the Second World War: A Transnational Perspective, Edited Volume with Hartmut Berghoff and Felix Römer (Oxford: Oxford University Press, 2017).
  • More Atlantic Crossings? European Voices and the Postwar Atlantic Community. Edited with Mary Nolan, (Washington: German Historical Institute, 2014) ( = GHI Bulletin Supplement 10).
  • Europe – Migration – Identity, special issue of National Identities, edited with Donna Gabaccia and Sally Gregory Kohlstedt 15,1 (2013). Republished as: Europe, Migration and Identity: Connecting Migration Experiences and Europeanness, Edited Volume with Donna Gabaccia and Sally Gregory Kohlstedt (London: Routledge, 2014).
  • Trams or Tailfins: Public and Private Prosperity in Postwar West Germany and the United States (Chicago: University of Chicago Press, 2012).

    The Development of Consumer Credit in Global Perspective: Business, Regulation, and Culture, Edited Volume (New York: Palgrave, 2012).



Herausgeberschaft Zeitschriftensonderhefte / Special Issues (Journals)

  •  Jan Logemann, Donna Gabaccia und Sally Gregory Kohlstedt, Europe "Migration" Identity, special issue of National Identities,15,1 (2013).



Aufsätze in Zeitschriften mit anonymem Begutachtungsverfahren / Journal Articles (Peer Reviewed)



Weitere Aufsätze und Beiträge zu Sammelbänden / Other Journal Articles and Book Chapters

  • Jan Logemann: “European Émigrés and American Commercial Design: Transatlantic Transfers in Midcentury Marketing” in Margaret Re (Hrsg.), A Designed Life: Contemporary American Textiles, Wallpapers and Containers & Packaging, 1951-1954 (Baltimore: University of Baltimore Press, 2019), pp. 51-66.
  • Jan Logemann: “Der Atlantik Einbahnstraße? Wechselseitige Transfers durch Emigranten und Rückkehrer um die Mitte des 20. Jahrhunderts,“ in: Volker Benkert (Hrsg.), Feinde, Freunde, Fremde? Deutsche Perspektiven auf die USA (Baden-Baden: Nomos, 2018): 159-179.
  • Jan Logemann: “Transatlantische Karrieren und transnationale Leben: zum Verhältnis von Migrantenbiographien und transnationaler Geschichte“, in: BIOS 28 (2015): 1-23.
  • Jan Logemann: "From Wartime Research to Post-War Affluence: European Émigrés and the Engineering of American Wartime Consumption," in: Hartmut Berghoff / Jan Logemann / Felix Römer (Hrsg.), Consumption on the Home Front During the Second World War: A Transnational Perspective (Oxford: Oxford University Press, 2017), pp. 279-299.
  •  Jan Logemann: "Der Atlantik als Einbahnstraße? Wechselseitige Transfers durch Emigranten und Rückkehrer um die Mitte des 20. Jahrhunderts," in: Volker Benkert (Hrsg.), Feinde, Freunde, Fremde? Deutsche Perspektiven auf die USA (Baden-Baden: Nomos, forthcoming 2017), pp 155-175.
  • Köhler, Ingo und Logemann, Jan, Towards Marketing Management: German Marketing in the 19th and 20th Centuries, in D.G. Brian Jones, Mark Tadajewski (Hg.), The Routledge Companion to Marketing History (Abingdon und New York 2016), S. 371-388.
  • "Down and Out Downtown" Transatlantische Unterschiede in der Entwicklung urbaner Einkaufsräume, 1945-2010,? in Michael Prinz (ed.), Die vielen Gesichter des Konsums, 1850-2000 (Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015), pp. 231-249.
  • "Was bleibt von Wilhelm Kaisens Amerika? Zur Geschichte der transatlantischen Beziehungen aus bremischer Perspektive", in: Bremisches Jahrbuch 94 (2015): 204-224.
  • "More Atlantic Crossings" European Voices and the Postwar Atlantic Community,? in Jan Logemann and Mary Nolan (ed.), More Atlantic Crossings? (Washington: German Historical Institute, 2014), pp. 3-17.
  • Jan Logemann, European Imports? European Immigrants and the Transformation of American Consumer Culture from the 1920s to the 1960s, GHI Bulletin 52 (Spring 2013): 113-133.
  • Jan Logemann, Beyond Self-Service: The Limits of "Americanization" in Post-war West-German Retailing in Comparative Perspective? in Lydia Nembach (ed.), Transformation of Retailing in Europe after 1945 (London: Ashgate, 2012), pp. 87-100.
  • Jan Logemann, Consumption and Space: Inner-City Pedestrian Malls and the Consequences of Changing Consumer Geographies, in Hartmut Berghoff / Uwe Spiekermann (eds.), Decoding Modern Consumer Societies (New York: Palgrave, 2012), pp. 149-170.
  • Jan Logemann, Andreas Joch, Corinna Ludwig, Ashley Narayan, und Barbara Reiterer, Transatlantic Perspectives: Europe in the Eyes of European Immigrants to the United States, 1930-1980,GHI Bulletin 48 (Spring 2011): 85-99.
  • Jan Logemann, Where to Shop? The Geography of Consumption in the Twentieth Century Atlantic World,? in GHI Bulletin 45 (Fall 2009), pp. 55-68.
  • Jan Logemann, Einkaufsparadies und "Gute Stube": Fußgängerzonen in Westdeutschen Innenstädten der 1950er bis 1970er Jahre, in Adelheid v. Saldern (ed.), Stadt und Kommunikation in bundesrepublikanischen Umbruchszeiten (Stuttgart: Franz Steiner, 2006), pp. 103-122.