Pu­bli­ka­tio­nen

Peer-re­view­ed Jour­nal Ar­ti­kel

  • Hempel, C., Feucht, Y. und Zander, K. (2022): The Gap between citizens’ concerns and consumers’ actions: which factors impair the adoption of food-related climate mitigation options? International Journal of Food System Dynamics 13 (1), 2022, 85 – 99. DOI: https://dx.doi.org/10.18461/ijfsd.v13i1.A8.

  • Zander, K., Will, S., Göpel, J., Jung, C., und Schaldach, R. (2022): Societal evaluation of bioeconomy scenarios for Germany. Resources 11, 44. https://doi.org/10.3390/resources11050044.

  • Hartmann, T., Jahnke, B. und Hamm, U. (2021): Making ugly food beautiful: Consumer barriers to purchase and marketing options for Suboptimal Food at retail level – A systematic review. Food Quality and Preference 90: 104179. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2021.104179.

  • Hüppe, R. und Zander, K. (2021): Consumer perspectives on processing technologies for organic food. Foods  2021, 10 (6), 1212. https://doi.org/10.3390/foods10061212 .

  • Jahnke, B. und Liebe, U. (2021): Dumpster diving for a better world: Explaining unconventional protest and public support for actions against food waste. Nature and Culture 16(3):49-82. https://doi.org/10.3167/nc.2021.160303
  • Kilian, D. und Hamm, U. (2021): Perceptions of vegan food among organic food consumers following different diets. Sustainability 13 (17), 9794. DOI: https://doi.org/10.3390/su13179794 .

  • Krikser, T. und Jahnke, B. (2021): Phenomena-centered Text Analysis (PTA): a new approach to foster the qualitative paradigm in text analysis. Quality & Quantity. https://doi.org/10.1007/s11135-021-01277-6.

  • Zander, K., Daurès, F., Feucht, Y., Malvarosa, L., Pirrone, C. und le Gallic, B. (2021): Consumer perspectives on coastal fisheries and product labelling in France and Italy. Fisheries Research, 246 (2022) 106168. https://doi.org/10.1016/j.fishres.2021.106168. https://authors.elsevier.com/a/1e3-xbiU1rkRK.

  • Brümmer, N. und Zander, K. (2020): Drivers of organic food choice in Germany—the case of young adults. Organic Agriculture, 10. Online unter: https://doi.org/10.1007/s13165-020-00306-2 .
  • Hüppe, R. und Zander, K. (2020): Ökologische Lebensmittelverarbeitung aus Sicht der Verbraucher – Die Beispiele Milch und Saft. In Austrian Journal of Agricultural Economics and Rural Studies, Austrian Journal of Agricultural Economics and Rural Studies, Vol. 29.16, DOI 10.15203/OEGA_29.16.
  • Janssen, M., Schaeufele, I. und Zander, K. (2020): Target groups for organic wine: The importance of segmentation analysis. Food Quality and Preference, 79: https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2019.103785
  • Stampa, E.; Zander, K. und Hamm, U. (2020): Insights into German consumers’ perceptions of virtual fencing in grassland-based beef and dairy systems: Recommendations for communication. Animals, 10(12), 2267; https://doi.org/10.3390/ani10122267.
  • Stampa, E., Schipmann-Schwarze, C. und Hamm, U. (2020): Consumer perceptions, preferences, and behavior regarding pasture-raised livestock products: A review. Food Quality and Preference, 82: https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2020.103872
  • Zander, K. und Feucht, Y. (2020): How to increase demand for carp? Consumer attitudes and preferences Germany and Poland. British Food Journal. Online unter: https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2019-0875.
  • Schipmann-Schwarze, C. und Hamm, U. (2019): Exploring drivers and barriers for organic poultry consumption. In: British Food Journal. Online: https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2018-0787.

Mo­no­gra­phi­en

  • Kilian, D. (2021): Vegane Öko-Lebensmittel aus Sicht von Verbrauchern mit unterschiedlichen Ernährungsstilen. Dissertation Universität Kassel. Online unter: dx.doi.org/10.17170/kobra-202109214787.
  • Banse, M., Zander, K., Babayan, T., Bringezu, S., Dammer, L., Egenolf, V., Göpel, J., Haufe, H., Hempel, C., Hüfner, R., Millinger, M., Morland, C., Musonda, F., Partanen, A., Piotrowski, S., Schaldach, R., Schier, F., Schüngel, J., Sturm, V., Szarka, N., Thrän, D., Weimar, H., Wilde, A. und Will, S. (2020): Eine biobasierte Zukunft in Deutschland – Szenarien und gesellschaftliche Herausforderungen. Braunschweig: Johann Heinrich von Thünen-Institut. Online unter: https://www.thuenen.de/media/institute/ma/Downloads/BEPASO-Broschuere.pdf

Buch­ka­pi­tel

  • Hamm, U. und Zander, K. (2022): Marketing. In: Wachendorf, M., Bürkert, A. und Grass, R. (Hrsg.) Ökologische Landwirtschaft. UTB, pp. 274 – 284.

  • Herzig, C., Hamm, U. und Zander, K. (2022): Internationaler Handel mit Öko-Produkten. In: Wachendorf, M., Bürkert, A. und Grass, R. (Hrsg.) Ökologische Landwirtschaft. UTB, pp. 333 – 343.

  • Zander, K. (2022): Verbraucherakzeptanz. In: Wachendorf, M., Bürkert, A. und Grass, R. (Hrsg.) Ökologische Landwirtschaft. UTB, pp. 284 – 289.
  • Jahnke, B. (2020): Containern: eine identitätsstiftende Praktik?!. In: Grünewald, J. and Trittelvitz, A. (Hg.). Ernährung und Identität. Stuttgart: ibidem-Verlag: 179-201.

Pro­jekt­be­rich­te

  • Jahnke, B., Kilian, D., Puteri, B. und Zander, K. (2022): Marketing von Suboptimal Food im Öko-Handel. Abschlussbericht zum gleichnamigen Forschungsprojekt im Rahmen des BÖLN. Fachgebiet Agrar- und Lebensmittelmarketing der Universität Kassel, Witzenhausen. Online unter: https://orgprints.org/id/eprint/43524/.

  • Menger, K., Feldmann, A., Dorkewitz, K. und Hamm, U. (2020): Vermarktungskonzepte für Produkte gefährdeter Nutztierrassen. Fachgebiet Agrar- und Lebensmittelmarketing der Universität Kassel und Gesellschaft zur Erhaltung alter und gefährdeter Nutztierrassen e.V. (GEH), Witzenhausen. Online unter: https://orgprints.org/37582/.
  • Möstl, A. Kilian, D., Hamm, U., Walz, C., Erhart, A., Schniering, L., Eisert, J. und Langkutsch, A. (2020): Die Bedeutung veganer Bioprodukte für die ökologische Landwirtschaft. Forschungsinstitut für biologischen Landbau, Frankfurt und Fachgebiet Agrar- und Lebensmittelmarketing der Universität Kassel, Frankfurt. Online unter: https://orgprints.org/37310/.
  • Will, S. und Zander, K. (2020): Szenarien einer Bioökonomie für Deutschland aus gesellschaftlicher Perspektive. Thünen Working Paper 147. Braunschweig. Online unter: https://www.thuenen.de/de/infothek/publikationen/thuenen-working-paper/.

Pra­xis­bei­trä­ge