LIMIT

Project Title:Interleaved learning in mathematics education (LIMIT).
Abstracts:The project investigates interleaved learning in mathematics instruction in two studies with students at different grade levels. The project is part of the LOEWE priority program "Desirable Impediments to Learning". It compares interleaved learning with blocked learning, which corresponds to the typical approach in mathematics instruction and is implemented in almost all textbooks. Study 1 examines the effectiveness of interleaved learning of porportionality in grade 7. Study 2 interleaves number-based subtraction strategies and the standard written algorithm in grade 3. It is investigated whether interleaved learning prompts students' flexible and adaptive strategy use to a greater extent than blocked learning.
Project Management:Prof. Dr. Frank Lipowsky, lipowsky[at]uni-kassel[dot]de
 Prof. Dr. Rita Borromeo Ferri, borromeo[at]mathematik.uni-kassel[dot]de
Contact person(s):Lea Nemeth, nemeth[at]uni-kassel[dot]de
Project Duration:January 2015 - December 2018
Homepage:http://www.uni-kassel.de/projekte/forschungsprojekt-lernen/startseite.html
Funding Institution:Hessian Ministry of Science (LOEWE).
Publications:Nemeth, L. & Lipowsky, F. (2021). Subtraktionsstrategien verschachtelt oder geblockt lernen? – Strategiewahl- und Fehlerprofile von Drittklässler*innen [To interleave or to block subtraction strategies? Strategy use- and error profiles among third graders]. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43(2), 233–249. https://doi.org/10.25656/01:22912
 Nemeth, L., Werker, K., Arend, J. & Lipowsky, F. (2021). Fostering the acquisition of subtraction strategies with interleaved practice: An intervention study with German third graders. Learning and Instruction, 71, 101354. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101354
 Borromeo Ferri, R., Pede, S. & Lipowsky, F. (2021). Auswirkungen verschachtelten Lernens auf das prozedurale und konzeptuelle Wissen von Lernenden über Zuordnungen [Effects of Interleaved Learning on Procedural and Conceptual Knowledge of Learners About Proportionality]. Journal für Mathematikdidaktik, 42, 1-23. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00162-3
 Lipowsky, F., Nemeth, L. & Flückiger, T. (2020). Verschachteltes Lernen. Ein Weg zum flexiblen und geschickten Rechnen [Interleaving learning. A way to promote flexible and adaptive calculations?] Die Grundschulzeitschrift, 324, 37-40.
 Flückiger, T., Nemeth, L. & Lipowsky, F. (2020). Verschachteltes Lernen im Mathematikunterricht der Grundschule – Anlage und Ergebnisse des Projekts LIMIT [Interleaved learning in elementary school mathematics - Design and results of the LIMIT projekt]. In H.-S. Siller, W. Weigel & J. F. Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 281-284). Münster: WTM-Verlag.
 ipowsky, F., Hess, M., Böhnert, A., Denn, A.-K., Hirstein, A., Rzejak, D. & Arend, J. (2019). Lernen durch Kontrastieren und Vergleichen – Ein Forschungsüberblick zu wirkmächtigen Prinzipien eines verständnisorientierten und kognitiv aktivierenden Unterrichts [Learning by contrasting and comparing - An overview of research]. In U. Steffens & R. Messner (Hrsg.), Konzepte und Bedingungen qualitätsvollen Unterrichts - Grundlagen der Qualität von Schule Band 3 (S. 373-402). Münster: Waxmann.
 Nemeth, L., Werker, K., Arend, J., Vogel, S. & Lipowsky, F. (2019). Interleaved learning in elementary school mathematics: Effects on the flexible and adaptive use of subtraction strategies. Frontiers in Psychology, 10:86.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00086
 Pede, S., Borromeo Ferri, R., Lipowsky, F., Vogel & Schwabe, J. (2017). Verschachtelt oder geblockt lernen? Ergebnisse der LIMIT-Studie in der Sekundarstufe I [To interleave or to block? Results of the LIMIT study in middle school]. In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017 (S. 757-760). Münster: WTM-Verlag.
 Pede, S., Brode, R., Borromeo Ferri, R. & Vogel, S. (2017). Durch verschachteltes Lernen Zuordnungen besser verstehen? Ausgewählte Ergebnisse der LIMIT-Studie zur Selbstwahrnehmung des Lernerfolgs durch Lernende im Jahrgang 7 [Can interleaved practice promote students' knowledge about proportionality? Results of the LIMIT study on students' self-reported learning gains in grade 7]. In Beiträge zum Mathematikunterricht 2017 (S. 761-764). Münster: WTM-Verlag.
 Schupp, N., Vogel, S., Schwabe, J., Pede, S., Borromeo Ferri, R. & Lipowsky, F. (2016). Förderung adaptiver Strategiewahl durch verschachteltes Lernen? – Die Interventionsstudie LIMIT in der Grundschule [Fostering students' adaptive strategy use by interleaving pracitce - The intervention study LIMIT in elementary school]. In: Institut für Mathematik und Informatik Heidelberg (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2016 (S. 895–898). Münster: WTM-Verlag.
 Lipowsky, F., Richter, T., Borromeo-Ferri, R., Ebersbach, M., Hänze, M. (2015). Wünschenswerte Erschwernisse beim Lernen [Desirable difficulties in learning. Schulpädagogik heute, 6(1), 1-10.