Anne Böhnert
Research Assistant, Section: Empirical Research on Schools and Teaching
- Telephone
- +49 561 804-2856
- anne.boehnert[at]uni-kassel[dot]de
- Location
- Mönchebergstraße 21a
34125 Kassel
- Room
- Möncheberg 21a, Raum 1250
Since 01/2021
Research assistant in the projects "Kontrast" and "Unterricht unter der Lupe" at the University of Kassel, Empirical School and Classroom Research
01/2015 - 12/2020
Research assistant in the project "Evaluation of the practical semester" at the University of Kassel, Center for Teacher Education
09/2013 - 12/2013
Research internship in the project "Learning from Instructional Videos in Teacher Education (LUNA)", University of Kassel, Empirical School and Instructional Research; Director: Prof. Dr. Lipowsky
01/2013 - 12/2014
Student assistant in the projects "Learning from Instructional Videos in Teacher Education (LUNA)" and "Unterricht unter der Lupe", University of Kassel, Empirical School and Instructional Research; Director: Prof. Dr. Lipowsky
10/2012 - 08/2016
Study of the Master Empirical Educational Research at the University of Kassel Topic of the final thesis: "The effect of contrasting instructional videos on student teachers' learning - development, application and evaluation of a coding manual for the analysis of video observations in a contrasting learning environment"
08/2010 - 07/2012
Preparatory service at the Studienseminar GHRF Fritzlar (Graduation: 2nd state examination).
09/2006 - 04/2009
Student assistant and tutor in the departments of music, German and educational science at the University of Kassel
10/2005 - 08/2009
Studied to become a teacher for elementary schools at the University of Kassel with the subjects German, Mathematics and Music (Degree: 1st State Examination).
- Learning from instructional videos
- Contrast learning
- Teacher professionalization
- School-based practice phases in teacher education, in particular: critical events in school-based practice phases and the development of teacher self-efficacy expectations in practice phases
In preperation
Böhnert, A., Klingebiel, F., Siedenbiedel, C., Osterberg, J. & Kuhn, H. P. (in Vorb.). Lernprozesse und Eignung im Schulpraktikum mehrperspektivisch reflektieren, begleiten und würdigen: Das Projekt Praxis³ an der Universität Kassel. In J. Holle, W. Böttcher, W. Johannes & P. Gollup (Hrsg.), Eignungsabklärung und -reflexion im Lehramt. Praktiken, Befunde und multiperspektivische Zusammenhänge.
Böhnert, A., Klingebiel, F., Siedenbiedel, C. & Osterberg, J. (in Vorb.). Ich sehe was, was du nicht siehst! Lernprozesse und Eignung im Schulpraktikum gemeinsam reflektieren, begleiten und würdigen. In A. Schöning & A. Pfeiffer (Vorsitz), 42. Jahrestagung der Bundesarbeitsgemeinschaft schulpraktische Studien (BaSS), Halle.
2023
A. Böhnert, K. Grölz, K. Hartig, F. Klingebiel, A. Müller & R. Staab (Hrsg.), Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen. Waxmann. Open Access.
Böhnert, A., Grölz, K., Hartig, K., Klingebiel, F., Müller, A. & Staab, R. (2023). Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen: Einleitung. In A. Böhnert, K. Grölz, K. Hartig, F. Klingebiel, A. Müller & R. Staab (Hrsg.), Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen (S. 11–14). Waxmann.
Böhnert, A., Klingebiel, F., Mähler, M., Hänze, M., Kuhn, H. P. & Lipowsky, F. (2023). Praxissemester und geblocktes Praktikum im Vergleich. In A. Böhnert, K. Grölz, K. Hartig, F. Klingebiel, A. Müller & R. Staab (Hrsg.), Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen (S. 51–90). Waxmann.
Klingebiel, F., Böhnert, A., Hartig, K. & Kraatz, C. E. (2023). Die Evaluation des Praxissemesters in Hessen. In A. Böhnert, K. Grölz, K. Hartig, F. Klingebiel, A. Müller & R. Staab (Hrsg.), Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen (S. 15–30). Waxmann.
Lipowsky, F. Bleck, V., Böhnert, A., Götzfried, J., Nägel, L. & Nemeth, L. (2023). Aufräumen im Kopf! Von Lerntypen, Lernpyramiden und anderen Mythen in der Schule. Schule leiten, 32(2), 45–47.
Mähler, M., Kuhn, H. P., Klingebiel, F., Böhnert, A. & Lipowsky, F. (2023). Können die selbst- und fremdeingeschätzten Eignungsmerkmale im Praxissemester den Studienerfolg von Lehramtsstudierenden vorhersagen? In A. Böhnert, K. Grölz, K. Hartig, F. Klingebiel, A. Müller & R. Staab (Hrsg.), Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen (S. 163–196). Waxmann.
2022
Böhnert, A. & Klingebiel, F. (2022). Gemeinsam reflektieren mit Praxis³. Die Grundschulzeitschrift, 336, 28–31.
Lipowsky, F., Böhnert, A., Nemeth, L., Hirstein, A. & Pätzold, F. (2022). Kooperatives Lernen in Unterrichtsvideos sichtbar machen – Ein Seminarkonzept zur Weiterentwicklung der professionellen Wahrnehmung von Lehramtsstudierenden. In J. Klusmeyer & D. Bosse (Hrsg.), Konzepte reflexiver Praxisstudien in der Lehrer*innenbildung. Wiesbaden: Springer VS.
2019
Lipowsky, F., Hess, M., Arend, J., Böhnert, A., Denn, A.‐K., Hirstein, A. & Rzejak (2019). Lernen durch Kontrastieren und Vergleichen – Ein Forschungsüberblick zu wirkmächtigen Prinzipien eines verständnisorientierten und kognitiv aktivierenden Unterrichts. In U. Steffens & R. Messner (Hrsg.), Konzepte und Bedingungen qualitätsvollen Unterrichts ‐ Grundlagen der Qualität von Schule (Band 3). Münster: Waxmann
2018
Böhnert, A., Mähler, M., Klingebiel, F., Hänze, M., Kuhn, H. P. & Lipowsky, F. (2018). Die Entwicklung der berufsspezifischen Selbstwirksamkeitserwartung von Lehramtsstudierenden in schulischen Praxisphasen. Lehrerbildung auf dem Prüfstand 11(1).
Böhnert, A., Klingebiel, F., Siedenbiedel, C. & Kuhn, H. P. (2023). Lernprozesse und Eignung im Schulpraktikum gemeinsam reflektieren, begleiten und würdigen: Vorstellung eines Reflexionsverfahrens zum Einbezug mehrerer Perspektiven in der Praktikumsbetreuung des Lehramtsstudiums. Posterbeitrag. Gießener Offensive Lehrerbildung. Mentoring als zentrales Element der Lehrkräftebildung: Forschungs- und Professionalisierungsansätze, Gießen, 9. März 2023.
Böhnert, A., Klingebiel, F., Klene, T., Siedenbiedel, C. & Osterberg, J. (2022). Ich sehe was, was du nicht siehst! Lernprozesse und Eignung im Schulpraktikum gemeinsam reflektieren, begleiten und würdigen. Vortrag im Rahmen der BaSS-Tagung 2022. Bundesarbeitsgemeinschaft für Schulpraktische Studien. Zentrum für Lehrer*innebildung der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, 26. September 2023.
Böhnert, A. & Milwa, D. (2021). Bedeutsame Ereignisse in Schulpraktika und ihre Bewertung seitens der Studierenden. Vortrag auf dem 4. IGSP Kongress "Lernen in der Praxis" (digitale Veranstaltung), 23. März 2021.
Böhnert, A., Pätzold, F., Hirstein, A. & Lipowksy, F. (2021). Unterricht unter der Lupe. Eine Videoplattform mit Unterrichtsvideos der Uni Kassel. Poster auf der Tagung zur Eröffnung des bundesweiten Meta-Videoportals „Lehren und Forschen mit Videos in der Lehrkräftebildung“ (digitale Veranstaltung), 12. März 2021.
- Unterricht unter der Lupe (lessons under the magnifying glass)
Summer Semester 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023: Teacher competencies and teacher action