Will­kom­men im Fach­ge­biet Em­pi­ri­sche Schul- und Un­ter­richts­for­schung

Herzlich willkommen auf den Seiten des Fachgebiets Empirische Schul- und Unterrichtsforschung. Auf den folgenden Seiten stellen wir Ihnen das Team des Fachgebiets mit den aktuellen Arbeits- und Forschungsschwerpunkten näher vor.

Mehr lesen

Leh­re und Prü­fun­gen

Sprech­stun­de wäh­rend des Som­mer­se­mes­ters 2021:

Bitte melden Sie sich zu meiner Sprechstunde über Frau Susanne Prast an (susanne.prast@uni-kassel.de). Ihnen wird dann ein Termin zugeteilt. Zum vereinbarten Termin melden Sie sich dann telefonisch über den Dienstanschluss +49 561 804-3613.

Ak­tu­ell

Lipowsky, F. & Rzejak, D. (2021). Welche Art von Fortbildung wirkt? In B. Jungkamp & M. Pfafferott (Hrsg.), Was Lehrkräfte lernen müssen. Bedarfe der Lehrkräftefortbildung in Deutschland (S. 19–38). Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung.


Nemeth, L. & Lipowsky, F. (2021). Subtraktionsstrategien verschachtelt oder geblockt lernen? – Strategiewahl- und Fehlerprofile von Drittklässler*innen.Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43(2), 233–245.


Lipowsky, F. & Rzejak, D. (2021). Fortbildungen für Lehrpersonen wirksam gestalten. Ein praxisorientierter und forschungsgestützter Leitfaden. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung. 


Lipowsky, F. (2021). Überlegungen zu einer Didaktik für die Fortbildung von Lehrpersonen. In J. Asmacher, C. Serrand & H. Roll (Hrsg.), Universitäre Weiterbildungen im Handlungsfeld von Deutsch als Zweitsprache(S. 37–69) Münster: Waxmann.


Nemeth, L., Werker, K., Arend, J. & Lipowsky, F. (2021). Fostering the acquisition of subtraction strategies with interleaved practice: An intervention study with German third graders. Learning and Instruction, 71, 101354. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101354


Theurer, C., Bleck, V., Deistler, K. & Lipowsky, F. (2021). Motiviert begonnen, erfolgreich beendet? - Prädiktive Kraft der Studienwahlmotivation für Noten im Lehramtsstudium. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 1–14. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000312



Of­­fe­­ne Stel­­len und Qua­­li­­fi­­ka­­ti­on­s­ar­bei­­ten

Forschungspraktikum zu vergeben!

Das Fachgebiet Empirische Schul- und Unterrichtsforschung sucht immer wieder interessierte Studierende und Praktikanten für die Mitarbeit in laufenden Forschungsprojekten. Praktikanten bieten wir im Anschluss an das Projekt bei geeigneten Voraussetzungen die Möglichkeit zu einer Examens-/Bachelor-/Masterarbeit und/oder eine längerfristige Anstellung als studentische Hilfskraft. Interessiert? Dann bewerben Sie sich.

Wel­co­me

Welcome to the web pages of the Professorship of Empirical Educational Research with an Emphasis on Instructional Quality, School Effectiveness, and Evaluation in Education. On the following pages we would like to introduce you to our team members and their current research projects.

Every student who reaches grade 10 has received about 8.000 to 10.000 lessons in school. In addition, thousands of hours are spent at the upper secondary level, in vocational schools, and at universities. It is therefore of particular importance for the development of young people to examine the conditions necessary to enable quality learning.

The Professor’s team, led by the Professorship of Empirical Educational Research, places an emphasis on Instructional Quality, School Effectiveness and Evaluation in Education. It examines teaching and learning processes as well as the quality of educational programs. Our team not only conducts research projects in schools, but also at universities and within in-service training. In doing so, we apply different research methods such as videography, questionnaires, tests, and qualitative interviews. Our research goes beyond the assessment of current practice. We also investigate systematic interventions with the goal of improving educational programs. At present, we are investigating the quality of lessons given at primary schools and in higher education. Furthermore, we are carrying out evaluation studies in the field of teacher education and undertaking intervention studies in schools and further education. Most projects in our department are located at the intersection between educational science, teaching methodology, and pedagogical psychology. They are financed by various third-party funding agencies. We maintain close contact with our research partners in educational institutions.

Interested? Please do not hesitate to contact us at lipowsky[at]uni-kassel[dot]de or learn more about our work on these web pages.