Dr. Markus Uhlmann
Research Associate, Section: Sociological Theory (BMBF Project: "Fair Digital Services: Co-Evaluation in the Design of Data Economic Business Models (FAIRDIENSTE)")
- Telephone
- +49 561 804-7916
- Fax
- +49 561 804-3464
- markus.uhlmann[at]uni-kassel[dot]de
- Website
- Sociological Theory
- Site
- Pfannkuchstr. 1, Raum 3250
34121 Kassel
Since 02/2021 Researcher in the BMBF project "Fair Digital Services: Co-evaluation in the design of data-economic business models (FAIRDIENSTE)".
04/2020-01/2021 Research assistant in the "Project Hessian Center for Responsible Digitalization".
Research assistant in the sociological sub-project "Data Economies: Business Models and Consumer Relationships of the BMBF Joint Project Forum Privatheit II"
08/2019 Disputation of the doctoral thesis "Challenges, criteria and alternatives of socio-technical privacy design - considerations on the design of a trust infrastructure for a network-compatible privacy"
10/2015-10/2019 Research assistant at the DFG-GRK "Privacy and trust for mobile users"
01/2014-09/2015 Student assistant at the BMBF project "Cartography and Analysis of the Privacy Arena" at the department of sociological theory
10/2013- 09/2015 Master of Arts at the University of Kassel in Sociology Thesis: "Forms of Democracy as Resources for a Trust Infrastructure in the Digital World"
10/2012-02/2015 Tutor for sociological theories.
10/2010-09/2013 Bachelor of Arts at the University of Kassel in Sociology with minor in Economics.
Books
- Uhlmann, Markus (2020): Netzgerechte Datenschutzgestaltung. Herausforderungen, Kriterien, Alternativen. Baden-Baden: Nomos.
Essays
- Lamla, Jörn/Büttner, Barbara/Ochs, Carsten/Pittroff, Fabian/Uhlmann, Markus (2022): Privatheit und Digitalität: Zur soziotechnischen Transformation des selbstbestimmten Lebens. In: Roßnagel/Friedewald (Hg.): Die Zukunft von Privatheit und Selbstbestimmung. DuD-Fachbeiträge. Wiesbaden: Springer Vieweg, S. 125-158. [Link]
- Kropf, Jonathan/Lamla, Jörn/Uhlmann, Markus (2022): Datenintermediäre als Fairness-Akteure in der Datenökonomie. Vortrag 15 der Reihe: "Zu treuen Händen". Verbraucherzentrale NRW e.V. [Link]
- Uhlmann, Markus/Pittroff, Fabian/Lamla, Jörn (2019): Vertrauensinfrastrukturen der digitalen Gesellschaft. Vertrauen als Schlüsselkategorie zur Weiterentwicklung des Datenschutzes, in: Bala/Schuldzinski (Hg.): Der vertrauende Verbraucher. Zwischen Regulation und Information. Beiträge zur Verbraucherforschung 9, Düsseldorf, Verbraucherzentrale, 17-42. DOI 10.15501/978-3-86336-922-4_2 [Open Access]
- Ochs, Carsten/Richter, Philipp/Uhlmann, Markus (2016): Technikgestaltung demokratisieren – Partizipatives Privacy by Design. In: Zeitschrift für Datenschutz, Jg. 6, Nr. 21, Newsdienst ZD aktuell. [Link]
Lectures
- "Datenintermediäre als Fairness-Akteure in der Datenökonomie", together with Jonathan Kropf and Jörn Lamla, online lecture series "Zu treuen Händen" of the Verbraucherzentrale NRW e.V., 02.02.2022
- "The Role of the Trust Category for the Development of New Data Protection Approaches", together with Kris Shrishak and Michael Weiler, Amsterdam Privacy Conference, 08.10.2018
- "Kriterien, Herausforderungen und Alternativen sozio-technischer Datenschutzgestaltung am Beispiel von Online Social Network Sites", V. Interdisciplinary Workshop Privacy, Datenschutz & Surveillance, Alexander von Humboldt Institute for Internet and Society Berlin, 05.12.2017
- "Vertrauensinfrastrukturen der digitalen Gesellschaft - Probleme und Gestaltungsansätze", together with Jörn Lamla and Fabian Pittroff, Workshop: Der vertrauende Verbraucher, Zwischen Regulation und Information, Düsseldorf, 27.11.2017
- "Socio-technical processes and institutional design of digital trust infrastructures: Privacy protection in online social network sites", Surveillance Studies Centre Seminar, Queenʼs University Kingston, 20.09.2017.
- "Partizipatives Privacy by Design – Potenziale und Herausforderungen einer Möglichkeit demokratischer Technikgestaltung", Sommerakademie Situationen der Teilhabe, University of Konstanz, 12.-16.09.2016.