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27.10.2022

Veröffentlichung im IEEE Transactions on Learning

Das Paper “Vocational Training with Microlearning - How Low-Immersive 360-Degree Learning Environments Support Work-Process-Integrated Learning” wurde im Journal “IEEE Transactions on Learning Technologies” veröffentlicht. Das Paper wurde im Rahmen des Projekts KoLeArn zusammen mit der Lernplattform KLuQ erarbeitet und ist im Rahmen des Transfercenters für interessierte Unternehmen zugänglich. Am Paper haben als gemeinsame Erstautoren Dr. Matthias Simon Billert und Tim Weinert gearbeitet. In dem interdisziplinären Projekt und am Paper haben zudem Marian Thiel de Gafenco und Prof. Dr. Jens Klusmeyer (beide Fachgebiet Wirtschaftspädagogik mit Schwerpunkt Berufliches Lehren und Lernen an der Universität Kassel) sowie Dr. Andreas Janson (Projektleiter) und Prof. Dr. Jan Marco Leimeister (Projektkoordinator) mitgewirkt. Besonderer Dank gilt dem Feldpartner BZ Kassel.

Im Paper wird eine Lernplattform für arbeitsprozessintegriertes Lernen mit Hilfe von sog. 360° Bildern gestaltet, implementiert und evaluiert. Dabei zeigen die Ergebnisse, dass selbst leicht immersive Lernumgebungen situatives und reichhaltiges Lernen in Zeiten von Pandemien ermöglichen. Das Paper ist Teil der Special Issue "Workplace Learning Technologies" im "IEEE Transactions on Learning Technologies" (Impact Factor 2021: 4.433) Journal, welches insbesondere die Schnittstelle zwischen Informatik und Lerntechnologien beleuchtet.

Link zum Paper: https://ieeexplore.ieee.org/document/9780025

Link zum Special Issue Editorial: https://ieeexplore.ieee.org/document/9928068/

 

Zitation: Billert, M. S., Weinert, T., Thiel de Gafenco, M., Janson, A., Klusmeyer, J., & Leimeister, J. M. 2022. Vocational Training with Microlearning - How Low-Immersive 360-Degree Learning Environments Support Work-Process-Integrated Learning. IEEE Transactions on Learning Technologies, 15(5): 540-553. DOI: 10.1109/TLT.2022.3176777

 

Abstract:

Abstract: In-company training is facing new challenges in preparing employees for the demands of digitalized and automated manufacturing. New training concepts like microlearning are necessary to support work-process-related learning. To handle the limitations of microlearning, we develop a 360-degree learning system to demonstrate a realistic work environment and overcome the lack of design knowledge supporting the motivation and performance of employees using such systems. Based on a systematic literature review and semistructured interviews, we have developed design requirements for interactive 360-degree learning environments. We used a workshop-based mixed-method approach with interviews, concept maps, and video analysis to evaluate the motivation and performance of precision mechanics within a prototypical work-process-oriented learning environment in an intercompany vocational training center. The results show a positive effect on learning outcomes and motivation. In addition, the ease of use and sense of presence while using the learning environment are rated as high. We contribute to theory by shedding new light on learners’ motivation and performance within work-process-oriented interactive 360-degree learning environments. Furthermore, we offer guidelines for developing interactive 360-degree learning environments against the background of the current metaverse discussion.