Institutionalization of World-Class University in Global Competition

Shin, J. C. und Kehm, Barbara M. (Hrsg.): Institutionalization of World-Class University in Global Competition. Dordrecht: Springer 2013. ISBN: 978-94-007-4975-7

 

Dieser Band  untersucht im Detail, wie World-Class Universities zu einem zentralen Element in politischen Debatten und Aktionen geworden sind, und wie die  oft ambitionierte Politik von  Regierung in Hinblick  World-Class Universities wiederum von Hochschulleitungen und von Professoren interpretiert und umgesetzt wird.

Die Autoren bieten eine Fülle von empirischen Daten zu Universitäten, sowohl solchen, die Weltklassestatus für sich beanspruchen können, als auch solche, die ihn anstreben. Sie vergleichen Strategien für die Entwicklung WCUs in neun Ländern (Deutschland, Frankreich, Japan, Südkorea, China, Taiwan, Malaysia, Singapur und Hong Kong SAR). Der Band geht weit über eine Momentaufnahme der aktuellen Situation hinaus und zeigt detaillierte Strategien und Begründungen für die Institutionalisierung und Entwicklung von World-Class Universities.

Inhalt

  • The World-class University in Different Systems and Contexts; J.C. Shin and B.M. Kehm.- Part A. Background of WCU Worldwide.
  • The World-class University: Concept and Policy Initiatives; J. C. Shin.
  • The Global Research and the ‘World-class’ Universities; W. Ma.
  • World-class Universities: The Sector Requirements; S. Heyneman and J. Lee.
  • Nation-states, Educational Traditions and the WCU Project; S. Marginson.- Part B. WCUs in non-English Speaking Advanced Systems.
  • To Be or Not to Be? The Impacts of the Excellence Initiative on the German System of Higher Education; B.M. Kehm.
  • Reconciling Republican ‘Egalité’ and Global Excellence Values in French Higher Education; L. Cremonini, P. Benneworth, F. Westerheijden and H. Dauncey.
  • Challenges for Top Japanese Universities when Establishing a New Global Identity: Seeking a New Paradigm after “World Class”; A. Yonezawa.- Part C. WCUs in non-English Speaking Developing Systems.
  • World-class University in Korea: Proactive Government, Responsive University, and Procrastinating Academics; J.C. Shin and Y.S. Jang.
  • Building a World-class University in China; Y. Luo.
  • The Challenges for Establishing World-class Universities in Taiwan; D. Chang.- Part D. WCUs in English Speaking Developing Systems.
  • Malaysia’s World-class University Ambition: An Assessment; M. Sirat.
  • Peering through the dust of construction: Singapore’s efforts to build WCUs; K.C. Ho.
  • Frameworks for Creating Research Universities: The Hong Kong Case; G. Postiglione and J. Jung.- Conclusion.
  • Universalizing the University in a World Society; F.O. Ramirez and J.W. Meyer.
  • World-class University across Higher Education systems: Similarities, Differences, and Challenges; J.C. Shin and B.M. Kehm.