The Glo­ba­li­sa­ti­on Chal­len­ge for Eu­ropean Hig­her Edu­ca­ti­on

Zgaga, Pavel; Teichler, Ulrich & Brennan, John (Hrsg.): The Globalisation Challenge for European Higher Education. Convergence and Diversity, Centres and Peripheries. Frankfurt a. M.: Peter Lang 2013. ISBN: 978-3-631-67299-0

Die europäischen Hochschulsysteme haben in den letzten zehn Jahren auf dem Weg zu einem Europäischen Hochschulraum eine besondere Dynamik erlebt. Heute, nach einem Jahrzehnt einer „konzertierten“ Politik, ist in den nationalen Systemen mehr Konvergenz sichtbar, zugleich sind aber im Prozess der Europäisierung der Hochschulsysteme auch neue Fragen entstanden: zum Beispiel solche zu Art und Qualität der Veränderungen, zu den tatsächlichen Auswirkungen der jüngsten Reformen in verschiedenen Ländern sowie zur Zukunft des europäischen Harmonisierungsprozesses.

Der vorliegende Band untersucht die Auswirkungen der europaweiten und globalen Entwicklungen auf nationale Hochschulsysteme. Die Autoren untersuchen insbesondere Fragen der Konvergenz und der Vielfalt, der Gerechtigkeit sowie des Verhältnisses von Zentren und Peripherien in der Hochschullandschaft. Das Buch ist ein Ergebnis der Forschungszusammenarbeit zwischen sechs Instituten, die einen gemeinsamen EuroHESC-Forschungsantrag über die Folgen expandierender und sich differenzierender Hochschulsysteme entwickelt haben.

Reihe: Higher Education Research and Policy - Band 4

 

Inhalt

Pavel Zgaga/Ulrich Teichler/John Brennan: Challenges for European Higher Education: «Global» and «National», «Europe» and «sub-Europes»(S. 11-30)

Janja Komljenovič/Klemen Miklavič: Imagining Higher Education in the European Knowledge Economy: Discourse and Ideas in Communications of the EU

Ulrich Teichler: The Event of International Mobility in the Course of Study - The European Policy Objective (S. 55-78)

Ellen Hazelkorn/Martin Ryan: The Impact of University Rankings on Higher Education Policy in Europe: A Challenge to Perceived Wisdom and a Stimulus for Change – Elsa Hackl: Diversification in Austrian Higher Education: A Result of European or National Policies?

Manja Klemenčič: The Effects of Europeanisation on Institutional Diversification in the Western Balkans

Voldemar Tomusk: The Monolithic Un-intentionality of Higher Education Policies: On the Continuing Importance of Karl Marx, Joseph Stalin and the Minor Classics Less Known

Susan L. Robertson: «Hullabaloo in the Groves of Academe»: The Politics of «Instituting» a Market in English Higher Education

John Brennan: Higher Education Differentiation and the Myth of Meritocracy: The Case of the UK

Leon Cremonini: The Recognition of Prior Learning and Dutch Higher Education - At cross-purposes?

Marek Kwiek: From System Expansion to System Contraction. Access to Higher Education in Poland

Martina Vukasović/Mari Elken: Higher Education Policy Dynamics in a Multi-level Governance Context: A Comparative Study of Four Post-communist Countries

Jana Baćević: What Kind of University for What Kind of Society? Nation-States, Post-National Constellations, and Higher Education in the Post-Yugoslav Space

Tatjana Sekulić: The Bosnian Puzzle of Higher Education in the Perspective of the Bologna Process

Danijela Dolenec/Karin Doolan: Reclaiming the Role of Higher Education in Croatia: Dominant and Oppositional Framings

Pavel Zgaga: Reconsidering Higher Education Reforms in the Western Balkans: «Policy Colonies» or «Policy Autarchies»?