Wie unterrichten wir?
Our lecturers use several information and communication technologies for multimedia learning to teach the different modules of the Online M.Sc. Wind Energy systems. The following tools and materials are used in our 27 different online modules.
We teach all online modules with the web conference tool Adobe Connect. It is a virtual classroom where the lecturer holds their lectures. This procedure is very interactive and similar to an on-campus classroom. All students can talk to their lecturer and classmates via microphone and via chat. To take advantage of online teaching, all online sessions are recorded. This provides the option for our students to watch the online sessions later from home. Please find below a short video sequence of the module Electrical Engineering to get an idea of a virtual classroom seminar.
The learning units are provided through the learning platform Moodle. Moodle is a learning management system that gives the lecturer the opportunity to design an individual learning structure. This individual learning structure can be used by the students during their self-directed learning phase. All our teaching materials and learning activities are prepared in Moodle. Examples of teaching materials are: pdf learning scripts, links, data files and videos. Learning activities are forums, tests, tasks, homework and assignments. In the self-directed learning phase, lecturers and students communicate via the Moodle forum. Students can ask their lecturers questions via this forum. Questions regarding the course content will be answered by the lecturer or their assistants within 48 hours. On weekdays, organizational questions will be answered by the course management within 24 hours.
<media 12992 - - "TEXT, Script Energie Meteorologie Werner, Script_Energie_Meteorologie_Werner.pdf, 4.9 MB">Learning scripts</media> support the seminars and the presentation of some of our online modules. The content of each module is described there in detail. Some of these learning scripts include exercises and key questions about the content of each learning unit.
In each module, we will provide our students with a syllabus. This syllabus gives the student a compact but detailed overview of the course requirements, where the semester schedule of the module is explained. In addition, all organizational questions, exam questions and the topic of each course unit are described. Here you will find the syllabus of the module “<media 12991 - - "TEXT, WES 2014-01-13 Syllabus Planning and Construction of Wind Farms V2, WES_2014-01-13_Syllabus_Planning_and_Construction_of_Wind_Farms_V2.pdf, 160 KB">Planning and Construction of Wind Farms</media>”.
Some of our lecturers also use online videos to visualize the content of their modules. These are ideal for your self-directed study because they can be watched at any time. Substantive questions regarding the online videos are answered by the lecturers via the learning platform Moodle.
The basis of most of our lectures is presentation slides. The presentations are used by the lecturer to assist their online modules. These presentations are distributed in different learning units. They provide a detailed overview of the main contents of each learning unit. The presentation slides will also be provided in Moodle, so they can be used during the student’s self-directed learning phase.
Unsere Lehrenden nutzen verschiedene Technologien für ihre multimediale Lehre. Folgende Medien und Materialien sind dabei zentral:
Wir unterrichten alle Online-Module auf einem virtuellen Campus mithilfe des Webkonferenz-Tools Adobe Connect. In den virtuellen Klassenräumen ist durch Chat- und Mikrofonfunktion die Interaktion ähnlich wie auf einem echten Campus. Zudem gibt es erweiterete Präsentationsfunktionen. Alle Vorlesungen werden aufgezeichnet, um ein flexibles Studium an jedem Ort und zu jedem Zeitpunkt zu ermöglichen. Das Bild stellt eine typische Unterrichtssitutation dar.
Moodle ist ein Lernmanagementsystem, über das Lehrende eine individuelle Lernstruktur gestalten können. Diese ist für das Selbststudium optimiert. Alle Unterrichtsmaterialien und Lernaktivitäten werden in Moodle vorbereitet. Das können z.B. Skripte, Videos und Hausaufgaben sein. In der Selbstlernphase kommunizieren Studierende und Lehrende über das Moodle-Forum. Dort können inhaltliche Fragen gestellt werden, die vom Lehrenden oder seinem Team innerhalb von 48 Stunden beantwortet werden. Werktags werden organisatorische Fragen vom Studiengangsmanagement innerhalb von 24 Stunden beantwortet.
<media 12992 - - "TEXT, Script Energie Meteorologie Werner, Script_Energie_Meteorologie_Werner.pdf, 4.9 MB">Lernskripte</media> unterstützen die Seminare und die Präsentation von Online-Modulen. Der Inhalt jedes Moduls wird in diesen ausführlich beschrieben. Auch können die Skripte Übungen zu den einzelnen Unterrichtseinheiten beinhalten.
In jedem Modul stellen wir den Studierenden einen Syllabus bzw. Lehrplan zur Verfügung. Der Syllabus gibt den Studierenden einen kompakten Überblick über Kursanforderungen, Inhalte und den Semesterplan. Hier finden Sie als Beispiel den Syllabus des Moduls “<media 12991 - - "TEXT, WES 2014-01-13 Syllabus Planning and Construction of Wind Farms V2, WES_2014-01-13_Syllabus_Planning_and_Construction_of_Wind_Farms_V2.pdf, 160 KB">Planning and Construction of Wind Farms</media>”.
Online-Videos dienen zur Visualisierung der Lerninhalte. Sie können runtergeladen und jederzeit - auch offline - angeschaut werden. Fragen zu den Inhalten beantworten die Lehrenden über Moodle.
Präsentationsfolien bilden die Grundlage der meisten Online-Vorlesungen. Sie dienen zur inhaltlichen Unterstützung und bieten einen detaillierten Überblick. Die Präsentationsfolien werden für jede Lerneinheit einzeln über Moodle bereitgestellt und helfen auch beim Selbststudium.